برطبق نتایج مطالعات اخیر؛

عفونت اچ آی وی، فعال شدن عفونت سل را 6 برابر افزایش می دهد

برطبق نتایج مطالعات اخیر عفونت اچ آی وی و سل همپوشانی قابل توجهی با هم دارند به طوریکه عفونت اچ آی وی خطر فعال شدن عفونت سل را حدود 6 برابر افزایش می دهد.

صادق علیایی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:سل یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلات و معضلات بهداشتی و درمانی در سراسر جهان است و هزینه های بسیار زیادی را به دولت ها، جوامع و خانواده ها وارد می کند.

وی افزود: حدود 2 میلیارد نغر در دنیا به میکروب سل آلوده اند و سالانه بیش از 10 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که از این تعداد حدود 5/1 تا 2 میلیون نفر براصر بیماری جان خود را از دست می دهند.

علیایی با بیان اینکه در چند سال گذشته همپوشانی سل با برخی از بیماری ها موجب افزایش موارد سل فعال شده است تصریح کرد: در واقع تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری های مزمن در افراد مبتلا به نظر می رسد که برخی از عوامل بسیار مهم در بروز سل فعال نقش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی نقش بسیار مهمی در فعال شدن سل داشته است تأکید کرد بر طبق نتایج مطالعات اخیر عفونت اچ آی وی و سل همپوشانی قابل توجهی با هم دارند به طوریکه عفونت اچ آی وی خطر فعال شدن عفونت سل را حدود 6 برابر افزایش می دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) یادآور شد: علاوه بر عفونت اچ آی وی موارد و عوامل دیگری نیز وجود دارند که با ایجاد ضعف سیستم ایمنی می تواند در فعال کردن یک سل نهفته به سل فعال و یا با مستعد کردن فرد به ابتلا به عفونت سل در صورت تماس با فرد اسمیر مثبت منجر به ایجاد بیماری می شوند.

علیایی خاطرنشان کرد: دیابت، نارسایی های مزمن کلیوی، برخی از سرطان ها، مشکلات شدید معده و روده، مصرف برخی از داروها همچون کورتون ها، پائین بودن شدید وزن و مصرف مواد مخدر، از عوامل مهم و شایعی هستند که می توانند در فعال شدن یک سل نهفته و غیر فعال نقش داشته باشند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار