آیا عربستان می‌تواند درخواست ترامپ را برای افزایش تولید نفت اجابت کند؟

رویترز در گزارشی به بیان نظرات کارشناسان درباره امکان تحقق وعده نفتی عربستان به آمریکا برای افزایش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز پرداخت.

آیا عربستان می‌تواند نفت بیشتری به بازار تزریق کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، طبق گزارش‌ها پادشاه عربستان سعودی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اطمینان داده است که کشورش در صورت نیاز می‌تواند تولید نفت خود را افزایش داده و برای جبران کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا، دو میلیون بشکه نفت دیگر در روز برای کمک به پایین نگه داشتن بهای آن به بازار عرضه کند. 

ترامپ روز شنبه در یک پیام توییتری مدعی شد که پادشاه عربستان در تماس تلفنی با او با این میزان افزایش تولید موافقت کرده  است؛ هرچند در بیانیه‌ای که خبرگزاری عربستان درباره تماس تلفنی ترامپ با ملک سلمان منتشر کرد، به این موضوع اشاره‌ای نشده بود.

با این حال، به عقیده تحلیلگران بین‌المللی، عربستان با وجود آنکه بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌رود، تنها می‌تواند تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد که البته همین میزان افزایش نیز برای این کشور دشوار خواهد بود.

یک مدیر نفتی به نام «پی‌یر آندوراند» در این باره می‌گوید: "به اعتقاد من، عربستان با این وعده تنها قصد داشته ترامپ را دلگرم کند تا او با اطمینان خاطر بیشتری به مواضع ضدایرانی خود ادامه دهد." «آمریتا سِن» یک کارشناس نفتی دیگر، نیز معتقد است عربستان برروی کاغذ ظرفیت تولید این میزان نفت را دارد اما علاوه بر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش نفت، مدتها (دستکم یک سال) زمان می‌برد تا بتواند این میزان افزایش را محقق کند.



علاوه بر این، «گری راس» مدیر شرکت S&P Global می‌گوید سعودی‌ها قادر به افزایش دو میلیون بشکه‌ای نفت خود و رساندن سطح تولید آن به 12 میلیون بشکه در روز نیستند. آنها نهایتا می‌توانند سطح تولید نفت خود را از 10 به 11 میلیون بشکه در روز برسانند که همین افزایش یک میلیون بشکه‌ای نیز آنها را به زحمت خواهد انداخت. این بدان معناست که در صورت کاهش خرید نفت ایران و تداوم کاهش تولید نفت در ونزوئلا و لیبی، جهان دستکم تا پایان سال با کمبود دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز مواجه خواهد شد.

این در حالیست که «اوله هانسِن» مدیر بخش تحقیقات محصول در بانک ساکسو معتقد است با توجه به کنترل ایران بر تنگه حیاتی هرمز و احتمال افزایش تنش در خاورمیانه، حتی افزایش دو میلیون بشکه‌ای نیز ممکن است برای رفع نیاز بازار کافی نباشد. او همچنین اطمینان دارد که عربستان نمی‌تواند تولید خود را دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد؛ بلکه تنها می‌تواند صادرات خود را از محل ذخایر نفتی خود به این میزان افزایش دهد که این نیز [با توجه به محدودیت ذخایر نفتی] پایدار و همیشگی نخواهد بود.

گفتنی است دولت آمریکا اخیرا متحدان منطقه‌ای خود را برای افزایش تولید نفت خود به منظور کنترل بهای آن در بازار در آستانه اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران تحت فشار قرار داده است. اما ایران صراحتا اعلام کرده است که هرگونه افزایش تولید در خارج از چارچوب توافق سال 2016 اوپک، نقض این توافق به شمار می‌رود.

با این حال، با وجود تمایل آشکار عربستان به افزایش تولید نفت خود، بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی از ناتوانی این کشور برای جبران کاهش عرضه نفت ایران خبر داد. این روزنامه آمریکایی در این گزارش با اشاره به تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران نوشت: ظرفیت تولید عربستان محدود است و بویژه با توجه به تقاضای رو به افزایش بازار و شرایط تولید نفت در لیبی و ونزوئلا، حتی با ظرفیت کامل خود نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، عربستان ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۱ تير ۱۳۹۷
ممنون از سایت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۱ تير ۱۳۹۷
بلی خیلی هم خوب میتونه چون قبلا هم همین کار رو کرده
آخرین اخبار