آرگون در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دستیابی به شفافیت اقتصادی با تقویت عرضه محصولات در بورس کالا

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت:بازار سرمایه یکی از ابزار‌های اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی است.

باورکینید فوری/// تقویت عرضه محصولات در بورس کالا برای ارتقاء شفافیت اقتصادعباس آرگون، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص لزوم ارتقاء درجه شفافیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: بازار سرمایه از ابزار‌های اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی است. در حال حاضر شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس و فرابورس و کالا‌های آن‌ها در بورس کالا و انرژی عرضه می‌شود به مراتب دارای شفافیت بیشتری نسبت به شرکت‌هایی هستند که در خارج از بورس فعالیت دارند.

آرگون، به نقش بالای بورس کالا در ایجاد ثبات اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: انجام معاملات محصولات در تالار شیشه‌ای و شفاف بورس کالا باعث شده است تا همه از روند دادوستد کالا‌ها مطلع باشند و اگر خللی در روند عرضه و تقاضای محصولات استراتژیک در حال رخ دادن باشد، سریع نمایان شود. از این رو اگر معاملات در بازار، خارج از بورس انجام می‌شد، با التهابات ناگهانی بازار مواجه می‌شدیم.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات حاکم در کشور، بحث شفافیت است و در بخش‌های مختلف اقتصادی آن شفافیتی که به دنبال آن هستیم، وجود ندارد؛ در این بین اینکه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ محصولات کشور به طور شفاف در بورس کالا حضور دارند به ایجاد شفافیت عمومی در بازار کالا‌ها کمک ویژه‌ای کرده است.

آرگون به سال حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده در کشور را نباید تنها متمرکز بر بازار مصرف داخل کرد، بلکه باید ابزار‌های لازم که زمینه ساز ایجاد فضای رقابتی در کشور هستند، فراهم شود. در این بین باید فضایی فراهم شود که کالای ایرانی از نظر قیمت و کیفیت در قیاس با کالای خارجی قابلیت رقابت باشد بطوریکه در فضای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد. از اینرو در زمینه ایجاد فضای رقابتی، بورس کالا بسیار تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر نقش بورس کالا در افزایش رقابت بین تولیدکنندگان گفت: بورس کالا علاوه بر اینکه باعث ایجاد شفافیت در انجام معاملات می‌شود، زمینه ساز افزایش رقابت بین تولیدکنندگان شده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در شرایط کنونی در صورتی که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا عرضه محصولات فعلی در بورس کالا تقویت و کالا‌های جدید نیز در این بورس عرضه شود، شاهد ایجاد شفافیت و رقابت در مبادلات و حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده خواهیم بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در پایان با بیان اینکه با تقویت هر چه بیشتر عرضه محصولات در بورس کالا شاهد حذف واسطه‌های غیر ضروری از مبادلات کالا‌ها خواهیم بود ،گفت: در دنیا از ظرفیت‌های بورس‌ کالایی، به نسبت ما ، استفاده‌های بیشتری می‌کنند.بنابراین باید از مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا در راستای توسعه وشفافیت اقتصادی نهایت بهره را ببریم.

گفتنی است، این روز‌ها همه جا صحبت از شفافیت است؛ شفافیتی که به دلیل نقش کمرنگ آن در اقتصاد با پدیده نام آشنای رانت مواجه ایم. به اعتقاد کارشناسان، بسیاری از مشکلات فعلی در اقتصاد کشور به نبود شفافیت در فعالیت‌ها برمی گردد همان طور که امروز موضوع اختصاص ارز دولتی به واردات یکسری کالا‌ها و سوال‌های متعدد در این زمینه، ریشه در عدم شفافیت دارد.

انتهای پیام/

بورس کالا، زمینه ساز افزایش رقابت بین تولیدکنندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار