هادی قوامی نایب رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت:با توجه به گسترش روحیه کارآفرینی می توانیم سال 97 را نقطه عطف رشد اقتصادی کشور قرار دهیم.

تیتر امشب/ عبور از بحران با نگاه ویژه به کارآفرینیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هادی قوامی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه در برنامه ششم طبق برنامه ریزی هر سال باید 8 درصد رشد داشته باشیم گفت: هیچ گاه متوسط رشد اقتصادی از 5 درصد بیشتر نشده است.

وی گفت: در طول این سالها، منبع اصلی رشد که رشد بهره وری است جدی گرفته نشده است اگر به دنبال رشد درون زا هستیم باید به سراغ ظرفیت های واقعی رشد اقتصادی برویم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همواره از سال 83 رشد متوسط و مداوم داشته است گفت: ما در کشور 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در دنیا را در اختیار داریم. در برخی نقاط دنیا فقط 2 اقلیم در یک کشور وجود دارد و این تنوع اقلیم می تواند به عنوان ظرفیت استفاده شود.

وی خروج آمریکا از برجام را فرصتی برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با خروج آمریکا می توانیم ظرفیت های جدیدی با حمایت از کارآفرینی ایجاد کنیم و وابستگی خود را از نفت در این برهه کم کنیم.

قوامی در پاسخ به دلیل کم بودن سرمایه گزاری خارجی در کشور گفت: دلیل اصلی این امر را می توان مقررات دست و پا گیر دانست.هر چند آمار نشان میدهد به طور در طول این سالها در جذب سرمایه خارجی موفق نبوده ایم.

وی یکی از راهکارهای موثر در زمینه جایگزینی سرمایه گزاری خارجی را صنعت گردشگری دانست و افزود: می توانیم با تسهیل مقررات و فراهم کردن بستر مناسب برای سرمایه گزاران داخلی در مناطقی مانند جزایر کیش و قشم اولا از خروج ارز توسط هموطنانی که برای گردش به کشورهای خارجی سفر می کنند جلوگیری کنیم، ثانیا با جذب گردشگر خارجی باعث ورود ارز به داخل کشور شویم.


بیشتر بخوانید:تیتر امشب/حمایت از کالای ایرانی، چرا و چگونه؟



وی افزود: در این برهه زمانی باید نگاه ویژه ای به کارآفرینی بشود و در باید در جهت کاهش هزینه ها و افزایش سود آنها حرکت کرد.

وی راه حل خروج از این بحران را همراستایی ملاحظات کوتاه مدت و بلند مدت و همراستایی اراده فردی در جهت خواست جمعی دانست.

صمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی_ دیگر میهمان این برنامه با اشاره به اینکه در این سالها نتوانستیم آن طور که باید و شاید به بهره وری انسانی و سرمایه ای بپردازیم گفت: بیشتر تولید ناخالص کشورهای همسایه مانند ترکیه از بخش خدمات و گردشگری بوده است. توجه به این بخش ها باعث مقاوم سازی اقتصاد در برابر بحران پیش رو می شود.

وی بخش کشاورزی را از بخش های مزیت دار اقتصاد برشمرد.

عزیز نژاد مناطق آزاد را بستر تولید و تامین منابع اولیه و مناطق مناسب برای جذب گردشگری دانست و افزود: متاسفانه این مناطق بیشتر واردات محور عمل کرده اند و از ظرفیتهی ابن ناطق استفاده نمی شود.

وی در رابطه با جذب سرمایه خارجی گفت: ما در داخل سرمایه گزارانی داریم که که حتی می توانند علاوه بر قرار دادن سرمایه خود در دااخل کشور باعث جذب سرمایه گزار خارجی شوند اما قوانین دست و پا گیر مانع از این اتفاق می شود.

وی افزود: حاکمیت باید امنیت سرمایه گزاری را برای سرمایه گزار را تامین کند و با دید مثبت به آن نگاه کند.

وی با اشاره به اینکه کشور در ابتدا باید سعی در جذب سرمایه های هموطنان از خارج به داخل کشور داشت باشد گقت: دولت برای جذب این سرمایه ها باید بسته ای شفاف در اختیار سرمایه گزاران قرار دهد و با تسهیل قوانین بستر امنی برای سرمایه گزار فراهم کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

با حمایت از کارآفرینی می‌توان  وابستگی خود را از نفت در این برهه کم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار