روحانی در همایش تجاری ایران و سوئیس:

ایران خواهان روابط عادلانه و باثبات با جهان است/همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را ادامه خواهیم داد

رئیس جمهور گفت: ما به دنیا اعلام می‌کنیم به قواعد بین المللی و تعهدات در زمینه عدم اشاعه پایبند هستیم.

ایران خواهان روابط عادلانه و باثبات با جهان است/یک جانبه‌گرایی را طرد می‌کنیم/همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را ادامه خواهیم دادبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش تجاری ایران و سوئیس اظهار کرد: سفر من به سوئیس به عنوان اولین کشور اروپایی در دولت دوازدهم و برگزاری این اجلاس به معنای آن است که ایران و سوئیس مصمم هستند روابط دوستانه, تجاری و اقتصادی که به نفع دوکشور است را ادامه دهند.

رئیس جمهور افزود: پیام ما از این اجلاس این است که هر دو کشور در چارچوب منافع مشترک دو ملت و قوانین بین المللی روابط خود را ادامه می دهیم.

وی گفت: این اجلاس به این معناست که یک جانبه گرایی در دنیای امروز نه در بخش سیاسی و امنیتی و نه اقتصادی و علمی پاسخگو نیست.

روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز با توجه به مشکلاتی که به لحاظ کمبود مواد اولیه، تغییرات آب و هوایی و ...که  وجود دارد؛ بهترین راه برای منافع همه ملت‌ها ارتباط نزدیک‌تر دولت‌ها و کشورها با یکدیگر است؛ تصریح کرد:اساس سیاست ما همواره تعامل سازنده با جهان است.

روحانی ادامه داد: در دوران مذاکرات هسته ای و بعد از توافق برجام به خوبی نشان دادیم به هر عهدی که می بندیم پایبند خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از ویژگی های ایرانیان در طول تاریخ وفای به عهد است, تاکید کرد:  باقی ماندن در پای تعهدات پایه اعتماد روابط میان ملت هاست.

روحانی افزود: ما به دنیا اعلام می‌کنیم به قواعد بین المللی و تعهدات در زمینه عدم اشاعه پایبند هستیم و همکاری‌های خود را با سازمانهای بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه خواهیم داد.

وی گفت: به همه دنیا اعلام می‌کنیم ایران خواهان یک روابط عادلانه, قانونی, صلح آمیز و با ثبات با جهان است و نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه ما باید یک جانبه گرایی را طرد کنیم و به قواعد بین المللی احترام بگذاریم و اصل برای ما منافع منطقه و جهان باشد, گفت: ایران مصمم به همکاری با کشورهای دوست از جمله سوئیس است.

وی اضافه کرد: برخی دنبال فرا سرزمینی کردن رفتارهای غیر قانونی خود هستند؛ وظیفه ما همکاری در چارچوب قوانین بین المللی، صلح و منافع ملتهاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط ایران و سوئیس همواره نشانه اعتماد و همکاری در دو قاره اروپا و آسیا است, بیان کرد: هرگاه اختلافی باشد؛ سوئیس یکی از بهترین انتخابهای ما برای حفاظت از منافع بوده و این اعتماد همچنان ادامه دارد.

روحانی با بیان اینکه ایران به لحاظ ژئوپلتیکی کشوری کم‌نظیر در سطح دنیاست؛ افزود: ایران بزرگترین منابع گاز جهان را در اختیار دارد و یکی از کشورهای بزرگ در ذخایر نفتی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران جایگاه مهمی در اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا به دریای عمان و اقیانوس هند، آفریقا و آسیا دارد, گفت:  بنادر دریای خزر از طریق راه‌آهن و جاده‌های اصلی به خلیج‌فارس و دریای عمان و در نهایت اقیانوس هند متصل می شوند.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری که دارای جمعیت بزرگ، تحصیلکرده و دانشگاهی در کشور است، اذعان داشت: ایران بیشترین تربیت شدگان در رشته‌ مهندسی را  دارد و یکی از کشورهایی است که در طول تاریخ به علم و دانش کمک کرده و امروز هم به لحاظ مقالات علمی در ردیف پانزدهم دنیاست.

روحانی با اشاره به اینکه ایران در برخی از رشته‌های علمی مانند نانو ششمین کشور دنیا محسوب می‌شود, افزود: ایران  جزء برترین کشورهای منطقه در زمینه داروسازی و پزشکی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بیش از 4 میلیون دانشجو و 13 میلیون دانش‌آموز دانشگاهها و مدارس ایران در حال تحصیل هستند, بیان کرد: ایران امن ترین کشور منطقه و نیز برای منطقه و جهان امنیت آفرین است.

وی با بیان اینکه امروز ثبات برخی از کشورهای همسایه در سایه تلاش های ایران است, افزود: در طول دولت یازدهم و در آغاز دولت دوازدهم رشد اقتصادی ایران که در سال 1392 حدود منفی 7 درصد بود، در سال گذشته به مثبت 4.6 دهم درصد رسید و توانستیم در سال گذشته حدود 800 هزار شغل خالص و جدید ایجاد کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در زمینه کشاورزی و تولیدات موادغذایی قدم‌های بسیار مهمی برای خودکفایی برداشته‌ایم و معتقدیم با شرایطی که ایران دارد و جایگاهی که سوئیس به عنوان کشور علم، دانش، تمدن، قانونگرایی، طرفدار ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان داراست, همکاری هایمان را ادامه دهیم.

روحانی گفت:سوئیس دقیق ترین کشور دنیا در تنظیم ثانیه ها است؛ امروز ساعت همکاری به نفع دو ملت است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز ساعت همکاری و دقایق اعتماد به همدیگر و ثانیه های ارتباط مستحکم تر بین ایران و سوئیس است و ادامه همکاری ها به نفع دو کشور خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما به ضرر کشوری قدم برنداشته و برنمی داریم و برای اتحادیه اروپا اهمیت فوق العاده ای قائل هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بازرگانان در برقراری روابط بین دو کشور نسبت به سیاستمداران پیشتاز بوده‌اند، گفت: قبل از اینکه ما سیاستمداران به فکر برقراری روابط سیاسی بین ایران و سوئیس بیفتیم این بازرگانان بودند که احساس کردند برای تأمین منافع دو ملت بزرگ ایران و سوئیس باید روابط اقتصادی برقرار کنید؛ امروز نیز از شما بازرگانان همچنان پیشتازی را طلب می‌کنیم.

 روحانی افزود: در شرایطی که دو دولت ایران و سوئیس مصمم به گسترش و تحکیم روابط هستند، برخی کشورها فکر می‌کنند قوانین کشورشان فراسرزمینی هستند و تصور می‌کنند شاید در اثر فشارهای اقتصادی ملت‌های بزرگ حاضر شوند استقلال خودشان را در برابر دیگران بفروشند.

وی گفت: اصل برای ایران و سوئیس منافع دو ملت و منتفع شدن همه جهان از روابط بین‌المللی است و ایران مصمم به گسترش همکاری‌ها با کشورهای دوست از جمله سوئیس است و لذا از شما بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان می‌خواهیم که روابط بین دو کشور را بخصوص در زمینه تولیدات دارو، تجهیزات بیمارستانی و تولیدات مواد غذایی گسترش دهید تا نشان دهیم که دو ملت و دو کشور بزرگ ایران و سوئیس در هر شرایطی کنار هم خواهند بود.

آلن برسه رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست برگزاری این اجلاس را نشان دهنده پیوند عمیق فعالان اقتصادی دو کشور توصیف کرد و گفت: سوئیس به همکاری و تعامل با ایران ادامه داده و ادامه خواهد داد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام نقشه راه روابط دو کشور تصویب شد و در ضمن برگزاری جلسات مشورتی منظم، چارچوب حقوقی با ثباتی برای توسعه روابط بین دو کشور تدوین شد، افزود: سوئیس برجام را پیروزی بزرگ دیپلماسی دانسته و می‌داند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اجرای مفاد آن ادامه دهند.

آلن برسه ادامه داد: کمیسیون مشترک تجاری ایران و سوئیس نقش مهمی در مواجهه با چالش‌های پیش روی روابط خواهد داشت و دو کشور تلاش خواهند کرد تعاملات اقتصادی و تجاری همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس اظهار داشت: در مذاکرات امروز روسا و مقامات دو کشور توافقنامه‌هایی در زمینه همکاری‌های علمی، پژوهشی مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور امضاء خواهد شد که برای سوئیس و ایران بسیار مهم خواهند بود.

پیش از سخنان روسای جمهور ایران و سوئیس، روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز در سخنانی با اشاره به سابقه 40 ساله روابط اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأکید کردند که همه تلاش خود را برای تداوم و گسترش همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی دو جانبه به کار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

یکی از ویژگی های ایرانیان در طول تاریخ وفای به عهد است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۲ تير ۱۳۹۷
ایران طرفدار صلح و دوستی و مصلحت اندیشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۲ تير ۱۳۹۷
باید خیلی مراقب آمریکا و اروپا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۲ تير ۱۳۹۷
برجام برای ما تا حالا سودی نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۷
باید سیاسیتهای نادرست آمریکا کنار گذاشته بشه تا ما با اروپا مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
مردم مشکل مالی و معیشتی دارن باید چاره ای اندیشیده شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خیلی دلشون بخواد نفت ایران را بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
درود بر ایران زنده باد ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۲ تير ۱۳۹۷
ما باید توان هسته ای را ارتقا بدهیم
آخرین اخبار