رایج ترین تصورات نادرست درباره سرطان پوست را بشناسید

در مطلب به زیر به ۱۵ مورد از رایج ترین تصورات نادرست درباره ی سرطان پوست می پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است و مهم ترین عامل آن چیزی جز نور خورشید نیست. در حقیقت پرتوهای حیات بخش خورشید می توانند کشنده باشند. متأسفانه علیرغم بالا بودن میزان شیوع سرطان پوست، هنوز عده ی زیادی از مردم درباره ی آن آگاه نیستند و تصورات اشتباهی درمورد این سرطان دارند.

۱- من برنزه می شوم نه آفتاب سوخته. پس به سرطان پوست دچار نمی شوم

این تصور که افرادی که بی دردسر و بدون آفتاب سوخته شدن برنزه می شوند به سرطان پوست مبتلا نمی شوند، کاملا اشتباه است. همه ی افراد با هر نوع پوستی ممکن است به این سرطان مبتلا شوند. داشتن پوست تیره نقشی در محافظت از پوست در برابر این سرطان ندارد. اگرچه برنزه شدن پوست خطرناک به نظر نمی رسد اما در واقع نشانه ی آسیب پوستی و واکنش پوست به صدمه ی وارد شده به آن است. سلول های پوست با تولید ملانین (رنگدانه ی اضافی پوست) از آسیب دیدن خود خبر می دهند.


بیشتربخوانید : ۷ علامت هشدار دهنده در بدن که زنگ خطر ابتلا به سرطان هستند


۲- دستگاه های برنزه کننده راه مطمئنی برای برنزه شدن هستند

طبق تحقیقات، یک بار استفاده از دستگاه های برنزه کننده (مثل سولارویم) قبل از سن ۳۵ سالگی، می تواند خطر ابتلا به ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

۳- سرطان پوست فقط مختص به پوست است

حتی چشم های شما هم می توانند آفتاب سوخته شوند و سلول هایی که در داخل و اطراف چشم رنگدانه تولید می کنند به نوعی از سرطان پوست دچار شوند. پرتوهای فرابنفش مانند پوست، به چشم ها و بینایی شما هم می توانند صدمه بزنند. اگر مدت کوتاهی در معرض شدید پرتوهای فرابنفش قرار بگیرید، دچار آفتاب سوختگی چشمی می شوید، حالت دردناکی که علائم آن عبارتند از قرمز شدن چشم ها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت شدید به نور و آبریزش شدید چشم ها. اگر مکررا در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرید، این مسأله می تواند منجر به سرطان پوست شود. خطر ابتلا به این سرطان در افراد چشم روشن بیشتر است.

۴- استفاده از کرم های ضدآفتابی که SPF بالایی دارند بهتر است

تصورات نادرستی درباره ی SPF کرم های ضدآفتاب و محصولات آرایشی وجود دارد. با کرم ضدآفتابی با SPF 100 می توانید ۱۰۰ برابر بیشتر از بدون آن، در آفتاب بمانید و آفتاب سوخته نشوید. با این حال، اگر عرق کردید یا خیس شدید، کماکان باید کرم ضدآفتاب تان را تجدید کنید. بسیاری از مردم به اشتباه مقدار کمتری از ضدآفتاب های SPF بالا را به پوست شان می زنند اما ضدآفتاب های SPF پایین را بیشتر می زنند.

ضدآفتاب SPF 30، جلوی ۹۷ درصد از پرتوهای فرابنفش را می گیرد و استفاده ی صحیح از آن برای محافظت از پوست در برابر این پرتوهای مضر کفایت می کند. هنوز ثابت نشده است که ضدآفتاب هایی با SPF بالاتر از ۵۰ می توانند مانع از پرتوهای فرابنفش آ و ب شوند. پرتوهای فرابنفش آ مهم ترین نقش را در ابتلا به ملانوم بدخیم دارند. بنابراین استفاده از ضدآفتاب هایی با SPF 30 تا ۵۰ کفایت می کند.

۵- در برابر پرتوهای فرابنفش آ کاری از دستمان بر نمی آید

پزشکان معتقدند ماده ی زینک بهترین مانع برای پرتوهای فرابنفش آ است. به دنبال محصولات بهداشتی ای باشید که حاوی دست کم ۲۰ درصد زینک اکساید یا ترکیبی از ۱۵ درصد زینک اکساید با تیتانیوم دی اکسید هستند. زینک اکساید جذب پوست نمی شود و انتخاب بسیار خوبی برای محافظت از پوست کودکان در برابر آفتاب است.

۶- اگر در کودکی آفتاب بگیریم در بزرگسالی به سرطان پوست دچار نمی شویم

بسیاری از مردم تصور می کنند اگر در دوران کودکی در معرض شدید نور آفتاب قرار بگیرند، در بزرگسالی احتمال صدمات ناشی از آفتاب و ابتلا به سرطان پوست کمتر می شود. اما در حقیقت برعکس است و این مسأله خطر آسیب های ناشی از نور خورشید و سرطان در دوران بزرگسالی را افزایش می دهد.

۷- در زمستان لزومی ندارد از ضدآفتاب استفاده کنیم

تفاوتی ندارد تابستان باشد یا زمستان، هوا گرم باشد یا سرد، خورشید همیشه وجود دارد. در زمستان ها هم در معرض پرتوهای فرابنفش قرار دارید، به ویژه اگر برای ورزش های زمستانی مثل اسکی به ارتفاعات بروید. حتی ممکن است در طول زمستان خطر بیشتری شما را تهدید کند چون برف و یخ نور آفتاب را منعکس می کنند. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید.

۸- در هوای ابری دلیلی برای نگرانی وجود ندارد

روزهای ابری هم خطرناک هستند و ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش می توانند از میان ابرها نفود کنند. وقتی در فضای آزاد هستید برای محافظت از پوست خود، فارغ از آفتابی یا ابری بودن هوا، همه ی آن قسمت های پوست تان که در معرض آفتاب است را با کرم ضدآفتاب بپوشانید.

۹- من و فرزندم پوست تیره ای داریم پس دچار سرطان پوست نمی شویم

خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست تیره تری دارند کمتر از کسانی است که پوست روشن تری دارند، اما افراد رنگین پوست هم به این سرطان دچار می شوند. احتمال دارد سرطان پوست در این افراد دیرتر تشخیص داده شود و عواقب بدتری داشته باشد. به علاوه همه ی کودکان باید در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت شوند. میزان ملانین (رنگدانه ی اضافی پوست) در پوست نوزادان و خردسالان کمتر است. به همین دلیل پوست آن ها در برابر پرتوهای فرابنفش حساس تر است، همانطور که کودکان نسبت به افراد بزرگسال حساس تر هستند.

۱۰- به ندرت به فضای باز می روم پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد

اگر در فضای بسته اغلب در کنار پنجره هستید باز هم در معرض پرتوهای فرابنفش قرار دارید. پنجره ها می توانند مانع از صدمه ی پرتوهای فرابنفش ب شوند اما در مورد پرتوهای فرابنفش آ کاری از دست شان برنمیاید. پرتوهای فرابنفش آ منجر به ملانوم می شوند.

۱۱- صبح از کرم ضدآفتاب استفاده کردم و دیگر نیاز نیست آن را تجدید کنم

استفاده از کرم ضدآفتاب قبل از بیرون آمدن از خانه کاملا درست است اما به خاطر داشته باشید که هر دو ساعت و به ویژه بعد از شنا، ورزش زیاد و عرق کردن حتما ضدآفتاب خود را تجدید کنید. این مسأله در مورد محصولات آرایشی دارای SPF هم صدق می کند.

۱۲- لباس های ما محافظ خوبی در برابر نور خورشید هستند

بسیاری از مردم تصور می کنند با پوشیدن یک تیشرت در برابر صدمات نور خورشید محافظت می شوند اما پارچه های سبک محافظ خوبی در مقابل نور خورشید نیستند.

۱۳- افراد سالخورده به سرطان پوست مبتلا نمی شوند

اگرچه سرطان پوست در میان جوان ها شایع تر است اما به معنای آن نیست که افراد سالخورده به این سرطان مبتلا نمی شوند. خطر ابتلا به ملانوم با افزایش سن بالا می رود و متوسط سنی تشخیص آن ۶۳ سالگی است.

۱۴- هر چه خال کمتری داشته باشیم خطر ابتلا به سرطان پوست کمتر است

داشتن خال های زیاد یکی از ریسک فاکتورهای سرطان پوست بیان شده است اما نداشتن خال به معنای آن نیست که خطر ابتلا به این سرطان شما را تهدید نمی کند. طی پژوهشی معلوم شد بسیاری از افراد مبتلا به ملانوم، خال های زیادی ندارند. با این حال به همه ی خال هایتان توجه داشته باشید، حتی اگر فقط یک خال باشد و اگر متوجه تغییری در آن شدید به پزشک مراجعه کنید.

۱۵- سرطان پوست کشنده نیست

ملانوم بدخیم بسیار کشنده است. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط انجمن سرطان ایالات متحده امریکا، انتظار می رود در سال ۲۰۱۸، وجود ملانوم در ۹۱ هزار امریکایی تشخیص داده شود که پیش بینی می شود ۹ هزار مورد از آن ها بر اثر این بیماری از دنیا بروند. اما به خاطر داشته که با رعایت نکات ایمنی می توان از اغلب سرطان های پوست جلوگیری کرد.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نگاهی به ۱۵ مورد از رایج ترین تصورات نادرست درباره سرطان پوست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.