بیگدلی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بسته تضمینی اتحادیه اروپا منافع کامل ایران را تامین نمی‌کند

بسته تضمینی اتحادیه اروپا منافع کامل ایران را تامین نمی کندعلی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بسته تضمینی اتحادیه اروپا جهت حفظ برجام اظهار کرد: آن زمانی که اتحادیه اروپا از ایران طرفداری می‌کرد و محکم جلوی آمریکا ایستاده بود بخش عمده آن به خاطر حفظ پرستیژ بین‌المللی خود بود و بخشی هم برای به دست آوردن بازار ایران بوده است.

وی ادامه داد: این کج رفتاری اتحادیه اروپا علیه آمریکا باعث شد، آمریکا، اتحادیه اروپا را در یک جنگ بازرگانی و تجاری وارد کند و با بالا بردن تعرفه‌های گمرکی، آنها را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه یک اختلاف نظر میان آنها به وجود آمد.

بیگدلی تصریح کرد: بعد از آن ترامپ اعلام کرد اگر کشورهای اروپایی دست همکاری به ویژه در حوزه نفت و گاز به سمت ایران دراز کنند آنها را تحریم خواهد کرد و حدود 15 یا 16 هیئت را به کشورهای اروپایی اعزام کرد که از هر نوع همکاری با ایران خودداری کنند.

کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در ادامه گفت: بنابراین بعد از این فشارها اتحادیه اروپا رفته رفته هیچ صحبت و اظهارنظر مهمی درباره برجام نکرده است. یعنی در یک حالت سکوت درباره برجام، رابطه ما با خود را ادامه داده تا اینکه بالاخره روز شنبه خانم موگرینی اعلام کرد ظرف دو روز آینده بسته پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بیگدلی در پایان بیان کرد: به نظر می رسد اروپایی‌ها با سیاست‌ها، اظهار نظرها و فشارهایی که آمریکا بر آنها وارد کرده نمی‌توانند تعهدات خود را نسبت به برجام عملی کنند اگرچه هنوز به طور رسمی این اقدام را انجام نداده اند. با این حال نمی توان امیدوار بود اروپایی ها بسته ای را ارائه دهند که منافع ایران را به طور کامل تامین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار