بیات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

خوزستان از مدیریت غلط رنج می‌برد نَه کم آبی/ چرا آب آشامیدنی یک منطقه را به استان دیگری می‌دهند؟

فرمانده قرارگاه جهادی دانشجویی شهید فیاض‌بخش گفت: خوزستان از کمبود آب رنج نمی‌برد، مدیریت غلط عامل ایجاد این شرایط است.

تلاش دانشجویی برای آبرسانی به روستاهای خوزستانرضا بیات فرمانده قرارگاه جهادی دانشجویی شهید فیاض بخش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مشکل کمبود آب در استان خوزستان گفت: دلیل کمبود آب در این استان به مدیریت نامناسب منابع آبی مربوط می‌شود، استان خوزستان از کمبود آب رنج نمی‌برد بلکه مدیریت غلط این وضع را برای مردم خوزستان ایجاد کرده است. 

بیات با اشاره به سیاست‌های غلط آبی در کشور گفت: موضوع اصلی انتقال سرشاخه‌های مرکزی رود کارون است که به فلات مرکزی ایران می‌رود و خرج مصارف دست چندم استان‌های اصفهان و یزد می‌شود، پروژه‌هایی نظیر قم‌رود، بهشت‌آباد، گلاب 2 طرح‌هایی هستند که به دنبال انتقال آب خوزستان به سایر نواحی کشورند؛ به عنوان مثال در طرح قم‌رود سرشاخه رود دز را به شهر قم و گلپایگان منتقل کردند این در حالی است که روستاهای بخش شهرستان الیگودرز که در نزدیکی همین رود قرار دارد به طور کلی خشک شده است.

بیات با بیان اینکه عدم مدیریت مطلوب منابع آبی موجب مشکلات متعددی در استان خوزستان شده است گفت:‌ آب شور خلیج فارس روی آب شیرین کارون و اروند تاثیر گذاشته است؛ از سوی دیگر پمپ‌هایی که  در منازل است مدت‌هاست آب و گل را پمپاژ می‌کنند؛ مشکلات بهداشتی، مشکلات معیشتی و مشکلات فرهنگی از جمله مواردی است که در پی مدیریت غلط در این استان ایجاد شده است.

بیات در بخش دیگری از سخنانش گفت: صنایع فولاد مبارکه یا شالیزارهای اصفهان آب با کیفیت دریافت می‌کند، در حالی که این آبی است که باید به استان خوزستان بازگردد؛ سوال ما این است که چرا  باید آب آشامیدنی  یک منطقه در اختیار یک استان دیگر قرار گیرد.

طرح غدیر شش ماه قبل متوقف شده بود

فرمانده قرارگاه شهید فیاض بخش در خصوص طرح غدیر گفت: طرح غدیر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا می‌شود که آب را از سد کرخه به مناطق زیادی از استان خوزستان نظیر شهرستان لالی، مسجد سلیمان و خرمشهر منتقل می‌کند؛ متاسفانه این طرح بنا به دلایلی 6 ماه قبل متوقف شد. با شروع مشکل جدی آب در استان این طرح مجددا یک ماه قبل از سر گرفته شده است؛ ظاهرا این آب به خرمشهر رسیده است و مسئولان از چند روز قبل قول دادند به زودی این طرح به اتمام برسد.

وی در خصوص حرکت جهادی قرارگاه شهید فیاض بخش گفت: اعضای قرارگاه جهادی دانشجویی شهید فیاض بخش، دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ تهران با محوریت دانشگاه امام صادق هستند، این قرارگاه حدود هشتاد عضو فعال دارد که 20 نفر از اعضای این قرارگاه امروز در سطح استان خوزستان مشغول آبرسانی به مناطق محروم استان هستند.

بیات در خصوص نحوه آبرسانی به مناطق محروم گفت: متاسفانه آبی که از لوله‌های شهری خارج می شود نه تنها قابل شرب نیست بلکه حتی نمی‌توان با آن شست‌شویی انجام داد؛ به همت دوستان دانشجو یک تانکر سی هزار لیتری اجاره کردیم و آب را از شهرستان‌های اطراف به روستاهای محروم استان می‎رسانیم؛ تصمیم ما این است که تا حل کامل مشکل آب در استان، به خدمت رسانی به این مناطق ادامه دهیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار