رئیس میراث فرهنگی گرمی؛

جشن برداشت گندم «آللاه لاما» در گرمی برگزار می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی گفت: سومین جشن برداشت گندم با عنوان آللاه لاما در شهرستان گرمی از توابع استان اردبیل برگزار می شود.

روح الله محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، تصریح کرد: جشن آللاه لاما یکی از رسوم کهن در منطقه گرمی است که بعد از برداشت گندم در اواخر تیر ماه برگزار می شود.

وی افزود: برداشت گندم در منطقه گرمی از خرداد تا تیر ماه بوده و جشن برداشت گندم در روستاهای کوهستانی شهرستان گرمی از دیرباز برگزار می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی با اشاره به برگزاری این جشن در 50 روستا، ادامه داد: جهت احیا و معرفی این رسم کهن به مدت دو سال است که جشن آللاه لاما در روستای آلایله از بخش مرکزی شهرستان گرمی برگزار می شود.

محمدی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره در تیر ماه امسال ادامه داد: علاوه بر این همزمان با این جشن بازارچه محصولات روستایی دایر خواهد شد.

وی به تکمیل پرونده این رسم کهن جهت ثبت ملی آن اشاره و تصریح کرد: این جشن در ادبیات شفاهی و مکتوب منطقه به ویژه اشعار و ضرب المثل ها مطرح شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی اضافه کرد: در کنار این جشن آیین سنتی «باشداق» نیز برگزار می شود.

به گفته محمدی در این رسم دیرینه کشاورزان به قشر ضعیف و کم برخوردار جامعه کمک کرده و از محصولات خود به آن ها هدیه می کنند.

وی تاکید کرد: این جشن قرن ها است در روستاهای شهرستان گرمی برگزار می شود که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان علت سفر هزاران گردشگر به گرمی است.

انتهای پیام/ح

برداشت گندم در شهرستان گرمی

برچسب ها: گندم ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار