پاپوش های که مرزها را در نوردیدند

استان زنجان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد و به همین دلیل پتانسیل این صنعت می تواند دغدغه‌ای ایجاد اشتغال در استان را برطرف کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛  وارد مغازه که می شوی پاپوش های رنگارنگ نگاه هر بیننده ای را نوازش می دهد.

فروشنده می گوید: اجناس مغازه اش اکثرا خارجی هستند چون مشتریانش بیشتر طالب جنس خارجی هستند.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند

به سوی یکی از خانم های که مشغول خرید است می روم درباره خرید جنس ایرانی می پرسم، پاسخ می دهد: برای او برند و مارک خارجی خیلی مهم است و ترجیح می دهد جنس با مارک معروف بخرد.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند

درحالی این مغازه ها و بوتیک ها از انواع جوراب ها با برندهای خارجی آذین بندی شده اند که زنجان خود از بهترین های صنعت جوراب بافی کشور است.

استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع نساجی در کشور مطرح است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده، پس از استان اصفهان رتبه دوم را در کشور داراست.

تقریبا قدمت صنعت نساجی دراستان زنجان به ۳۰ سال می‌رسد با این وجود توانسته جایگاه ویژه‌ای درکشور داشته باشد و جزو چهار استان برتر در این حوزه قرار گیرد.

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند
استان زنجان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد و به همین دلیل پتانسیل این صنعت می تواند دغدغه‌ای ایجاد اشتغال در استان را بر طرف کند.

در این میان باید دولت بر این امر اذعان داشته باشد که حمایت از این صنعت، یعنی توسعه اشتغال و اقتصاد و باید برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی شود.

در حال حاضر هم ۸۰ واحد نساجی با ظرفیت اشتغالزایی ۵ هزارنفر در استان زنجان فعالیت دارند که ازاین تعداد واحد‌های فعال، ۱۱ واحد در حوزه چرم وکفش و ۳۱ واحد در حوزه پوشاک و ۴۰ واحد در حوزه تولید انواع منسوج دسته بندی می‌شوند.

صنعت بافندگی و جوراب‌بافی زنجان، یکی از بهترینها در کشور

تولیدی‌های جوراب سالیان درازی است که در زنجان فعالیت می‌کنند و به تولید جوراب می‌پردازند.

باقری کارشناس صنعت نساجی صنعت و معدن و تجارت زنجان در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: صنعت بافندگی و جوراب‌بافی در استان یکی از بهترین های کشور محسوب می شود.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند


وی گفت: در حال حاضر حدودا 10 واحد جوراب بافی در زنجان وجود دارند که دو واحد جوراب بافی از واحدهای نمونه صادراتی و از پیشگامان تولید جوراب نانو "آنتی باکتریال "در کشور هستند .

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند
باقزی افزود:صنعت جوراب بافی در استان توانسته برای 500 نفر اشتغالزایی ایجاد کند که می تواند با گسترش این صنعت در اشتغالزایی سهم بسزایی ایفاء كند.

کارشناس صنعت نساجی صنعت و معدن و تجارت زنجان ادامه داد:محصولات این دو واحد جوراب بافی نیز به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته، استفاده از نیروی ‌انسانی متخصص، به‌کارگیری با کیفیت‌ترین مواد اولیه و شکیل‌ترین بسته بندی مطابق با طراحی روز دنیا، توانسته است علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، تولیدات خود را هم تراز با بزرگترین تولیدکنندگان جوراب، به بازارهای همسایه حوزه خلیج فارس از جمله به کشورهای عراق ،تاجیکستان ،افغانستان،قرقیزستان ،پاکستان صادر کنند.

وی افزود: در سال گذشته تنها  همین واحد  3 میلیون دلار برای استان ارزی آوری داشته است که با تحقق صادرات به کشور روسیه امید است که میزان صادرات این شرکت نیز افزایش یابد .

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند


باقری افزایش قاچاق کالا و افزایش نرخ ارز را از مشکلات پیشروی این واحدها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون یکی از این واحدهای جوراب بافی در استان در حال افزایش ظرفیت تولیدش است افزود: سازمان صنعت و معدن استان نیز این آمادگی را دارد که درراستای توسعه این واحدها همکاری لازم را انجام دهد.

صادرات جوراب زنجان به خارج از کشور

در ادامه  به یکی از واحدهای فعال جوراب بافی در استان سری می زنیم.

اسکندری مسئول واحد تولید کارخانه جوراب بافی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛می گوید: 28 سال است که در این کارخانه مشغول به کار است او می گوید در این کارخانه از بهترین ماشین آلات به روز دنیا در تهیه محصولات این کارخانه استفاده می شود.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند
وی با اشاره به کیفیت بالای جوراب تولیدی این کارخانه می گوید :جوراب های این کارخانه قبل از اینکه به دست مشتریان برسد با دستگاه کیفیت سنج ارزیابی می شود تا جنس نامرغوب به بازار عرضه نشود .

ضرابی مدیر عامل شرکت تولیدی صادراتی پوشاک نانو در زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛که در زمینه تولید جوراب های نانو فعالیت دارد گفت:نوع نخ های استفاده در تولید جوراب و دیگر محصولات این شرکت نخهای گرید 1 سطح دنیا می باشد و تمایز اصلی این شرکت با دیگر شرکت ها هوشمند بودن محصولات و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا از جمله فناوری نانو می باشد که این تکنولوژی سرآمد تکنولوژی روز دنیا بوده و خواهد بود.

وی افزود: شرکت مطبوعش اولین تولید کننده جوراب نانو در سال 1383 نیز بوده است . بخش R&D این شرکت نسبت به ارتقاء این تکنولوژی فعال و گسترده می باشد.

ضرابی مبلغ ارزی آوری برای استان را با توجه به عقد قرارداد با کشورهای هلند ، گرجستان و صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، قرقیزستان ، پاکستان، امارات،عربستان و بحرین تاکنون بالغ بر 3 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: طی پیش بینی ها این میزان در سال 97 قطعاً بالای این مبلغ خواهد بود.

این فعال اقتصادی افزود:با توجه به فعالیت طولانی این شرکت در زمینه تولید پوشاک و مرغوب بودن تولیدات این شرکت و بسته بندی های شیک و مدرن و تنوع در رنگ بندی و طرح محصولات ، همواره کلیه مشتریان در صدد بوده اند که محصولات این شرکت را در سبد کالای خود برای عرضه به مردم داشته باشند.

وی ادامه داد: ولی با توجه به پخش گسترده و حجم بالای صادرات این محصولات همواره نسبت به جذب مشتریان در صف های خرید قرار گرفته اند ولی با این وجود یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین و از همه مهمتر به روزترین شرکتهای تولید پوشاک در کشور هست این شرکت در اکثر استان های کشورمان نمایندگی های فروش خود را دارا می باشد .

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند
این شرکت در سال های اخیر به طور مداوم جزو صادرکننده های برتر استانی و صادرکننده برتر نانویی کشور بوده و علاوه بر این عناوین همواره در بالاترین رتبه های کارآفرینی و مدیریتی چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری بوده است .

وی ادامه داد: امسال نیز در مراسم روز ملی صنعت و معدن به عنوان صنعتگر برتر ملی شناخته شده است.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند


ضرابی گفت:شرکت مطبوعش به صورت مستقیم برای 40 نفر و غیر مستقیم 5 هزار نفر با این شرکت ارتباط و فعالیت و مبادلات کاری دارند.

وی همچنین با اشاره به تولید  280هزار جین جوراب سالانه  در شرکت مطبوعش گفت: در حال حاضر این واحد جوراب بافی 10 درصد سهم بازار کشور را تامین می کند.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند


ضرابی شرکت مطبوعش ظرفیت تامین 40 درصد نیاز کشور به محصول جوراب را دارد ادامه داد :مهمترین موانع پیشروی تولید جوراب را تامین مواد اولیه و منابع مالی و تامین ارز برای واردات مواد اولیه به کشور برشمرد.

در ادامه گزارش خود به مغازه ای سر می زنیم که اجناسش بیشتر از محصولات جوراب تولیدی  داخل استان است.

فروشنده این مغازه  می گوید: اجناسش بیشتر از محصولات تولیدی خود استان است .

او ادامه می دهد: قبلا اجناس چینی و ترکیه ای نیز می فروخنم ولی از زمانی که  جوراب های تولیدی داخل استان  را عرضه می کنم مشتریان از کیفیت بالای جوراب ها بسیار راضی هستند و به جرات می گویم محصولات کارخانجات استان در بخش لباس های زیر و جوراب  نه تنها قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی هستند بلکه در برخی مواقع دارای کیفیتی بالاتر از مشابه خارجیشان می باشند.

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند/بیایید دست به دست هم دهیم به مهر میهن خود کنیم آباد

یکی از مشتریان این مغازه نیز در این خصوص می گوید، همیشه سعی می کنم برای حمایت از کارگر و تولید ایرانی کالای ایرانی بخرم وقتی هم می بینم که جنس تولیدی داخل استان و کشورم خیلی بهتر از مشابه خارجی خود است چرا باید فریب برند و مارک های رنگارنگ  را بخورم .

 

پاپوش های که مرزها را در نوردیدند/بیایید دست به دست هم دهیم به مهر میهن خود کنیم آباد

در پایان باید گفت، حالا که این صنعت توانسته در مقابل رقبای خارجی خود قد علم کند و به اذعان  بیشتر مشتریان  خود کیفیت آن حتی بیشتر از محصولات مشابه خارجی خود است پس ادامه این روند مستلزم حمایت من و توست .

گزارشی از زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.