باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

زنگ رقابت برای جوانان جویای کار به صدا درآمد/ شرکت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی

پنجمین آزمون استخدامی کشور با رقابت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب جویای کار در سراسر کشور صبح امروز کلید خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛بی شک در هر خانواده ای وجود جوان بیکار یا با شغل کاذب و نامرتبط به رشته تحصیلی مساله‌ای متداول محسوب می‌شود؛ موضوعی که فارغ از عامل پدید آمدن آن حالا به معضلی تبدیل شده است که هر جوانی را نسبت به آینده و امنیت شغلی نگران می‌کند.

گویی مفهوم اشتغال و اشتغال زایی کلاف سردرگمی است که سال به سال این وضعیت بر نگرانی قشر جوان جامعه می‌افزاید؛ هرچند اهمیت این موضع باعث شد تا دولتمردان به فکر راه چاره‌ای باشند تا گرهی از این کلاف گشوده شود، اما همچنان جامعه جوان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

اشتغال واژه‌ای است که این روز‌ها به بحرانی برای قشر جوان کشور تبدیل شده و چند سالی است دستگاه‌های و نهاد‌های کشور برای حل بخشی از این مشکل، آزمون‌های استخدامی را به طور هماهنگ بنا بر اعلام نیاز خود برگزار می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی کشور آغاز شد + دانلود دفترچه 


زنگ رقابت جوانان جویای کار به صدا درآمد/ شرکت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی

شروع آزمون های سریالی برای جبران کمبود نیرو

اولین آزمون هماهنگ دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۴ و با شرکت بیش از ۱۲۱ هزار داوطلب برگزار شد؛ این آزمون طبق مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و در چارچوب دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای به کارگیری افراد واجد شرایط در دستگاه‌های اجرایی طبق بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۹۷۵۷ مورخ ۹۳/۷/۱۹ از محل مجوز‌های استخدامی بود و پذیرفته شدگان طی مراحل گزینش به صورت پیمانی به خدمت گرفته شدند و در اولین مرحله از میان این ۱۲۱ هزار نفر بیش از هفت هزار نفر پذیرفته شدند.

اوضاع اشتغال و برنامه ریزی برای حل آن شرایط را به گونه ای رقم زد که سال ۹۴ آزمون استخدامی ۲ بار برگزار شد که بار دوم حدود ۸۰ هزار نفر برای تعدادی از نهاد‌هایی که درخواست نیروی انسانی داشتند، به رقابت پرداختند.

زنگ رقابت جوانان جویای کار به صدا درآمد/ شرکت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی

سریال‌های آزمون‌های استخدامی در سال ۹۵ به سومین قسمت رسید و این بار وزارت آموزش و پرورش که علی رغم پرسنل بالا همچنان با مشکل کمبود نیرو مواجه است، از این سال وارد چرخه جذب نیرو شد و با توجه به این تغییر شاهد حضور ۴۵۲ هزار و ۶۴۸ داوطلب بودیم که از این تعداد۱۹ هزار و ۲۵۱ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی و ۶۸ دانشگاه پذیرفته شدند.

روند برگزاری آزمون‌های استخدامی در حالی پیش می‌رفت که آزمون‌های قبلی هنوز به طور کامل تعیین تکلیف نشده بود، اما کمبود نیروی انسانی و کمبود به حل مشکل بیکاری ضرورت برگزاری آزمون استخدامی را تشدید می‌کرد.

چهارمین آزمون استخامی در حالی کلی خورد که بیش از ۳۹۷ هزار داوطلب در این آزمون شهریور سال ۹۶ شرکت کردند و مهم‌ترین وزارتخانه‌ای که داوطلبان بسیاری را داشت، آموزش و پرورش بود که به شدت در سرازیر‌ی بحران کمبود نیرو و معلم قرار دارد و این موضوع نگرانی مسئولان مربوطه را در پی دارد چرا که جریان آموزشی و پرورشی را با مشکل روبه رو کرده است هرچند این نحوه پذیرش اما واگر‌های بسیاری در پی داشته است، اما گویی شرایط فعلی راه حلی دیگری برای آموزش و پرورشی‌ها باقی نگذاشته است.


بیشتر بخوانید: جزئیات پذیرش نیرو در آموزش و پرورش/ آزمون استخدامی برای جبران کمبود نیرو برگزار نمی‌شود 


مرحله پنجم از آزمون استخدامی از دقایقی دیگر با حضور بیش از ۴۲۸ هزار داوطلب و برای جذب  ۱۸ هزار و ۲۰۷ نفر در ۹ دستگاه اجرایی شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بیمه سلامت، سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز می شود.

ظرفیت استخدامی وزارت آموزش و پرورش در این دوره از آزمون استخدامی ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر، سازمان دامپزشکی ۷۲ نفر، سازمان شیلات ۱۳۸ نفر، وزارت راه و شهرسازی ۲۷۰ نفر، سازمان حفاظت محیط زیست ۲۰۰ نفر، وزارت امور اقتصادی و دارایی ۴۵ نفر، سازمان بیمه سلامت ۱۲ نفر، سازمان ملی زمین و مسکن ۲ نفر و سازمان اوقاف و امور خیریه ۱۰۰ نفر است.

زنگ رقابت جوانان جویای کار به صدا درآمد/ شرکت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی

 هرچند نتایج آزمون‌های گذشته در مواردی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما با وجود این افراد جویای کار با امید به یافتن شغلی مرتبط با تحصیل و تامین امنیت شغلی در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و تصوری روشن دارند تا اوضاع کسب و کارشان سامانی پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۶ تير ۱۳۹۷
ما وقتی با آنهاییکه استخدام شدن صحبت میکنیم و از سطح سوادشون باخبر میشیم میبینیم اکثرا نه سواد علمی درستی دارن و نه از نظر شایستگی مستحق آن شغل بودن !!!
العان ما هر کاری میکنیم دیگر نمیتونیم جذب کار بشیم چون عملا جذب نیرو در ادارات اشباع شده و دیگر جایی برای باسوادها نمونده
چرا باید افراد شایسته بیکار بمونن و بیسوادا استخدام ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مراد
۰۹:۰۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
بیش از 400000 نفر ثبت نام کردن
هزینه ثبت نام هر نفر 36000 تومان
در هم ضرب کنیم میشه بیش از 15 میلیارد تومان
این پول کجا میره؟
همین پول رو در اختیار خود جوونا بذارین خودشون اشتغال ایجاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
لطفا امتحان های آزمون استخدامی رو تو هر استان حداقل تو 4 یا 5 شهرستان بزرگش برگزار بشه که نیاز نباشه به خاطر ازمون بریم یه شهر دیگه بخصوص برای دخترا.چون هم هزینه داره و هم عدم تمرکز میاره برای دادن آزمون
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۷:۰۳ ۱۶ تير ۱۳۹۷
یا باید نخبه باشی تا توی آزمون اول بشی یا باید پارتی داشته باشی‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۶ تير ۱۳۹۷
اگر آشنا داشته باشی کار هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۶ تير ۱۳۹۷
جوانان از مشاغل فصلی و موقت خسته شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۵ تير ۱۳۹۷
آزمون استخدامی فقط برا کسب درآمد اون اداره هست.اینا استخدام شده هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۷
اینا همش پول جمع کردن از افراد بیچاره جویای کار هست...

تجربه من از این ازمونها : فقط پول هدر میدی برا ثبت نام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۵ تير ۱۳۹۷
من در سال 1389 فارغ التحصیل شدم ولی متاسفانه بعد از اینکه احمدی نژاد بدون برنامه ریزی معلمان چینی را استخدام کرد تا آموزش و پرورش شهر ما نیرو بر نمیداره که بتونیم در آزمون شرکت کنیم. من خودم تربیت بدنی تموم کردم ولی چون کار نیست دارم برای دانشجویان پایان نامه و مقالات چاپ میکنم و وقتی میبینیم که چه کسانی سرکار رفتن و با چه علمی و چه سوادی کلافه میشم. و از دنیا ناامید میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۵ تير ۱۳۹۷
دولت در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان ناکام مانده چون بازنشستگان امور رو در دست گرفتن و جوانان بیکار باید در خانه بخوابند .
United States of America
علی
۲۱:۰۵ ۱۵ تير ۱۳۹۷
انصاف نیست 420 هزار شرکت کردن فقط 18 هزار پزیرفته نهایی هست؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
این دردو به کجا بگی؟؟؟ این همه درس بخوانی اخرش هم بیکار بمونی ازدواج و صاحب خونه و ماشین شدن هم باید خوابشو ببینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۵ تير ۱۳۹۷
فقط می تونم بگم وضعیت بیکاری در شرایط بحرانی است که این تعداد شرکت کننده برای مشاغل دولتی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ تير ۱۳۹۷
والا هنوز هنوزه برای من کار پیدا نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۵ تير ۱۳۹۷
۴۰۰هزار نفر واسه ۱۸ هزار استخدامی..؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۵ تير ۱۳۹۷
کو کار ؟؟؟
Netherlands
حمیدرضا
۱۱:۳۷ ۱۵ تير ۱۳۹۷
اینا فقط پول میگیرن اخرشم آشنا داشته باشی قبول میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۷
20 میلیون بیکار فقط 18 هزار استخدام
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۵ تير ۱۳۹۷
کلا ۱۸ هزار و خورده ای نیرو میخوان، اونوقت ۴۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند. حالا بماند که هر نفر ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان واسه ثبت نام در آزمون دادنند. تکلیف اونایی که پذیرفته نمیشن چیه ؟؟؟؟؟ واقعا تا سال آینده باید چیکار کنند ؟؟؟؟ با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد بره فست فود یا مسافر کشی؟