مسئول کمیته مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ گفت:در بحث رسیدگی به بدهی تیم ها، باشگاه‌های ایرانی باید بتوانند بدهی‌های خود را تسویه و شفاف‌سازی کنند.

مسئول کمیته مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ:باشگاه‌ها باید بتوانند بدهی‌های خود را شفاف‌سازی کنند و مجوز بگیرندبه گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سهیل مهدی مسئول صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ گفت: امروز (شنبه) جلسه‌ای را با حضور نمایندگان باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک برگزار کردیم و با توجه به اینکه به آغاز رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول نزدیک می‌شویم سعی کردیم نکات مهم را برای آن‌ها گوشزد کنیم. یکی از نکات مهم و حائز اهمیت بحث امروز کنترل وضعیت بدهی باشگاه‌ها و تعیین و تکلیف شرایط مالی باشگاه‌ها تا اول شهریور است. به طور قطع اشخاصی که بدهی داشته باشند و نتوانند آن را به موقع پرداخت کنند بدون شک در بحث صدور مجوز حرفه‌ای به مشکل می‌خورند. این یکی از ممیز‌های مهمی است که به باشگاه‌های کشور توصیه شده است.

او ادامه داد: موضوع دیگر بحث آکادمی فوتبال است که باشگاه‌ها باید در این رابطه فعالیت کنند و هر چه زودتر مجوز‌های لازم را برای کسب آکادمی جذب کنند در این صورت نمی‌توانند از سهمیه جوانان و امید استفاده کنند و در کنار آن هم مدارک و مستندات شان را برای ما ارسال کنند تا مورد ارزیابی ممیزی قرار گیرند تا بتوانند پیش از فصل و انتقالات از این بازیکنان استفاده کنند.

مهدی درباره اینکه امسال وضعیت تیم‌های بدهکار کشورمان برای حضور در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا چه می‌شود، گفت: از سال گذشته با باشگاه‌ها در تعامل بودیم و سعی کردیم به آن‌ها کمک کنیم. باشگاه‌ها در زمینه پرداخت بدهی‌ها به کنفدارسیون فوتبال آسیا پاسخگو بودند و خوشبختانه توانستند شرایطی را فراهم کنند که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. اما در بحث رسیدگی به بدهی باشگاه‌ها و الزام عدم پرداخت بدهی شاید مشکلاتی وجود داشته باشد و باشگاه‌ها باید بتوانند بدهی‌های خود را تسویه و شفاف‌سازی کنند و همچنین موارد مثبت را ارائه دهند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند.

مهدی درباره اینکه برخی باشگاه‌ها تا ۹ تیر ماه فرصت داشتند بدهی‌های خود را بدهند وگرنه به مشکل بر خواهند خورد، گفت: ممیزی که از کنفدراسیون فوتبال آسیا آمد باشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار داد و بررسی کاملی از پرسپولیس و استقلال انجام داد. هنوز بازخورد ممیزی‌های این ممیزی به دست ما نرسیده چرا که سفرهایش در آسیا هنوز ادامه دارد و هنوز به اتمام نرسیده است و چیزی که بدیهی است اینکه بدهی‌های سال قبل باشگاه‌ها باید تسویه و شفاف شود. باشگاه‌ها فرصت داشتند تا ۹ تیر ماه اعتراض‌های حقوقی خود را برای رسیدگی به شکایت خود از کمیته تعیین وضعیت داشته باشند. اما باشگاه‌ها فرصت دارند بدهی‌های خود را اقساط کرده و یا اینکه آن را تسویه کنند. باشگاه‌ها تا آخر مرداد فرصت دارند که نسبت به تقسیط و شفاف‌سازی یا بدهی‌های خود اقدامات لازم را انجام دهند.

او در مورد اینکه اگر فردی مستقیما به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کند تکلیف چه خواهد بود، گفت: کلیه مواردی که باشگاه‌ها به ما اعلام نکند و یا شخصأ به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کنند، به واسطه اینکه دفتر AFC در اجرای الزمات و قوانین هستیم بلافاصله به دست ما هم خواهد رسید. حتی اگر مدارک به ما ندهند کنفدراسیون فوتبال آسیا یک کپی از آن را در اختیار ما قرار خواهد داد. پرونده ما و کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی است و چنانچه اتفاقی که افتاده باشد ما از آن خبر داریم. ما مصاحبه‌ها و اتفاقات رسانه‌ای بازیکنان را ملاک قرار نمی‌دهیم و براساس مستندات و مدارکی که باشگاه‌ها و بازیکنان ارائه می‌دهند، ابتدا یک پیش‌ممیزی صورت می‌گیرد و اگر لازم بود این موارد به کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت ارجاع داده می‌شود تا در جریان این پرونده‌ها قرار گیرند.

مهدی در ادامه گفت: اگر باشگاهی که مجوز حرفه‌ای داشت و از لحاظ ورزشی واجد شرایط بود مجاز به شرکت در لیگ قهرمانان آسیا است و چنانچه نتواند مجوزی دریافت کند یک تیم دیگر جایگزین آن تیم خواهد شد و اینطور نیست که دچار محرومیت شویم. البته در موارد بعدی بحث توبیخ، جریمه یا حذف از لیگ ممکن خواهد بود و یا حتی اگر خارج از چارت داخلی فوتبال اقدام به ارسال مدارک شود که خارج از عرف باشد فدراسیون هم به عنوان یک نهاد دچار چالش و مشکل می‌شود، اما خوشبختانه از نظر ارسال مدارک ما از بهترین فدراسیون‌ها بودیم حتی دیدیم که تیم‌هایی از کره جنوبی، عربستان و برخی کشور‌های دیگر بهترین تیم‌های باشگاهی آن‌ها دچار محرومیت و توبیخ شدند.

او درباره آخرین وضعیت باشگاه‌های گسترش‌فولاد، نفت مسجدسلیمان، سپیدرود رشت و تراکتورسازی هم اظهار داشت: یکی از معیار‌ها برای ما مدیریت و مالکیت باشگاه‌ها است و قاعدتا باشگاه‌ها باید مالکیت خود را مشخص کنند چرا که بحث تضاد منافع و مشترک بودن سهام باشگاه‌ها با اشکال مواجه است و در لیگ مورد پذیرش نیست و به همین علت باشگاه‌ها باید سعی کنند مالکیت و سهام خودشان را مشخص کنند. سپیدرود مسیر منطقی در پیش گرفته و جابجایی‌هایی صورت گرفته، اما برای ما ملاک هیئت فوتبال است و در این راستا باید اساسنامه مشترکی را به ما ارائه دهند. باشگاه نفت مسجدسلیمان هم افرادی را به عنوان هیأت مدیره معرفی و تکشیل داده است، اما هنوز احکام مدیران این باشگاه صادر نشده است و منتظریم تا آن‌ها را به ما ارائه کنند. باشگاه‌های گسترش‌فولاد و تراکتورسازی هم، چون مالکیت‌شان یکی شده باید اقدام کنند و مالکیت را از هم جدا کنند.

او درباره اینکه آیا قوانین جدیدی برای حضور تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شده یا نه گفت: الزامات مجوز حرفه‌ای هر سال سخت‌تر می‌شود و در رابطه با آئین نامه جدید برگزاری مسابقات چیزی نیامده است، اما آخرین قوانین مربوط به همین سال ۲۰۱۸ است، اما بحث صدور مجوز حرفه‌ای و ملی یکی شده و هیچ آئین‌نامه جدا گونه‌ای وجود ندارد. تفاوت‌ها تنها در زیرساخت‌ها و استادیوم‌هاست و تیم‌هایی که در آسیا حضور ندارند مجوز ملی می‌گیرند. از سال آینده هم جرائم انضباطی برای دریافت مجوز حرفه‌ای شروع می‌شود.

او درباره اینکه آیا سهمیه ایران در آسیا و فصل آینده تفاوتی به وجود آمده یا خیر، توضیح داد:‌اطلاع چندانی از این مسئله ندارم.

بیشتر بخوانید:

کارگاه آموزش نقل و انتقالات باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول برگزار شد

ناظمی: برای جذب بازیکن خارجی با مشکل مواجه هستیم

انتهای پیام/

اظهارات مهدی در حاشیه کارگاه آموزش نقل و انتقالات باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار