در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سنگ اندازی خوراکی‌های چرب سر راه سلامتی

یک متخصص گوارش درباره مصرف خوراکی های چرب و عوارضی که این خوراکی ها بر سلامتی بدن دارند، توضیحاتی داد.

سنگ اندازی خوراکی های چرب سر راه سلامتیسید فرشاد علامه متخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علل اصلی ایجاد سنگ صفرا اظهار کرد: بیماری سنگ کیسه صفرا بر اثر فاکتورهایی همچون بی تحرکی، چاقی ، بعضی هورمون ها و برخی بیماری های خونی که موجب از بین رفتن گلبول های قرمز شده و رسوباتی را ایجاد می کنند در افراد بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به علائم این بیماری گفت : این بیماری با  طیف بدون علامت تا بروز علائم جدی مثل درد در قسمت فوقانی و راست شکم نشان داده می شود.

علامه در خصوص مدت بروز علائم سنگ کیسه  صفرا گفت: این علائم ممکن است 30 دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و با مصرف غذای چرب، شدت پیدا کند همچنین در موارد تشدید بیماری، موجب التهاب شدید در کیسه صفرا، التهاب در لوزالمعده که ناشی از سنگی است که به مجاری صفرا وارد شده و دردهای شدید و طولانی‌تر است که در این موارد نیاز به مراجعه به پزشک و بستری وجود دارد.

وی افزود: در ایجاد سنگ کیسه صفرا وراثت ممکن است نقش داشته باشد اما به این معنا نیست که در صورت ابتلا والدین حتما فرزندان نیز دچار این بیماری شوند.

این متخصص گوارش در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: در اغلب موارد نیاز به جراحی نداریم و با داروهای خاص می‌توان سنگ را کنترل و کوچک کرد اما در صورت ایجاد عفونت و بزرگ شدن سنگ همچنین در مواردی که سنگ به مجاری صفرا وارد شود جراحی لازم است و گاهی ممکن است پزشک مجبور به برداشتن کیسه صفرا شود.

علامه بیان کرد : بیمار برای جراحی باید آمادگی جسمانی لازم را داشته باشد همچنین برای جراحی مقیاس سنگ و محل قرار گیری سنگ در کیسه صفرا  در نظر گرفته می شود همچنین اگر فرد، بیماری جدی همچون بیماری قلبی داشته باشد، جراحی در اولویت نیست و با درمان دارویی بیماری می شود. 

بروز بیشتر سنگ کیسه صفرا در زنان باردار

علامه با اشاره به اینکه آمار ابتلا این بیماری در زنان بیشتر از مردان است ،‌گفت: بیماری مربوط به بازه سنی خاصی نیست ولی در خانم‌ها و در سنین باروری بیشتر مشاهده می‌شود.

این متخصص گوارش تصریح کرد: برای بیماران باردار اولویت با جراحی پس از زایمان است و پیش از این با درمان دارویی درد را کنترل می کنند.

علامه با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به  سنگ کیسه صفرا رژیم غذایی خاصی ندارند، گفت: این افراد در زمان بیماری و پس از جراحی صرفا  باید از مصرف غذای چرب پرهیز کند تا کیسه صفرا برای هضم چربی تحریک نشده و صفرا تولید نکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار