حادثه هولناک شهادت مظلومانه ۳۸ مامور ناجا چطور اتفاق افتاد؟/جزییات دستگیری عامل جنایت از زبان فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان

قاچاقچی سابقه‌دار و عامل قتل عام ۳۸نفر از مأموران نیروی انتظامی در عملیاتی غافلگیرکننده پس از ۱۹سال دستگیر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاچاقچی سابقه‌دار، ۱۹سال قبل پس از به شهادت رساندن ۳۸نفر از مأموران نیروی انتظامی متواری شد و در تمام این سال‌ها مدام مخفیگاهش را تغییر می‌داد و حتی به خارج از کشور گریخته بود، اما سرانجام مأموران که سایه به سایه در تعقیبش بودند در عملیاتی غافلگیرکننده او را دستگیر کردند.

اما حادثه هولناک شهادت ۳۸ مأمور چطور اتفاق افتاد و پلیس چگونه توانست شرور فراری را به دام بیندازد؟ اواسط سال ۷۸، مأموران نیروی انتظامی به اطلاعاتی درباره فعالیت یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام حسن دست یافتند. این شواهد حاکی از آن بود که وی قصد قاچاق مقدار زیادی مواد‌مخدر را دارد.

در این شرایط مأموران در عملیاتی ضربتی وی را در منطقه جاسک واقع در استان هرمزگان دستگیر کردند. هرچند در عملیات دستگیری حسن مقداری مواد‌مخدر و سلاح کشف شد، اما محموله کشف شده کمتر از حد انتظار بود. در این شرایط این متهم تحت بازجویی‌های فنی قرار گرفت.

سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: «مامورانی که آن زمان به این پرونده رسیدگی می‌کردند انتظار کشف مواد مخدر بیشتری را داشتند، اما در ادامه با بازجویی از متهم او مدعی شد محموله اصلی را در منطقه‌ای بیابانی مخفی کرده است.

وی گفت: محموله بزرگی از مواد‌مخدر و چندین قبضه سلاح را در منطقه گورناک، در حوالی شهرستان سرباز مخفی کرده و می‌تواند جای این محموله را به مأموران نشان دهد. به همین دلیل تعداد زیادی از مأموران به شکل تحت الحفظ حسن را به محلی که گفته بود، بردند.»

شبیخون اشرار

ماموران خود را در یک قدمی کشفی بزرگ می‌دیدند. اگر آنچه قاچاقچی دستگیر شده گفته بود حقیقت داشت آن‌ها چندین تن مواد‌مخدر کشف می‌کردند و این موفقیت بزرگی برای پلیس بود. روز ۱۲ آبان‌ماه همان سال، ۳۸ نفر از مأموران پلیس موادمخدر شهرستان ایرانشهر همراه حسن راهی منطقه گورناک شدند.

وی مکانی دور افتاده را به‌عنوان محل مخفی کردن مواد‌مخدر به مأموران نشان داد، اما آن‌ها با حفاری این محل نتوانستند هیچ‌یک از چیز‌هایی که حسن گفته بود را پیدا کنند. کم کم تردید‌ها درباره گفته‌های او بیشتر شد. مأموران پی برده بودند که حسن به آن‌ها دروغ گفته و قصد داشتند به ایرانشهر برگردند، اما درست در همان زمان در شبیخون اشرار که سرکرده آن‌ها برادر حسن به نام حسین بود گرفتار شدند.

شبیخونی که سردار قنبری اینطور از آن یاد می‌کند: «با وجود اینکه مأموران ۳۸ نفر بودند، اما تعداد اشرار از آن‌ها بیشتر بود و توانستند همکارانم را غافلگیر کنند. آن‌ها مأموران را محاصره کرده بودند و درگیری سختی آغاز شد. درگیری به حدی بود که حتی حسن که در اختیار پلیس بود بر اثر اصابت گلوله مجروح شد.

این درگیری ساعتی ادامه داشت، اما در نهایت تعداد زیادی از مأموران به شهادت رسیدند و بقیه هم مجروح شدند. برادر حسن و اعضای گروهش پس از پایان درگیری از ارتفاعات پایین آمدند. حسین که گمان می‌کرد برادرش حسن کشته شده است، به مامورانی که مجروح شده بودند نیز رحم نکرد و دست‌کم ۹ نفر از آن‌ها را که هنوز زنده بودند با شلیک تیر خلاص به شهادت رساند. درحالی‌که آن‌ها ۳۸ نفر از مأموران را به شهادت رسانده بودند پیکر نیمه‌جان حسن را داخل خودرو قرار دادند و گریختند.»

سایه به سایه مرد شرور

شهادت ۳۸ نفر از مأموران پایان کار نبود، چرا که از همان زمان تلاش‌ها برای دستگیری عاملان این حمله وحشیانه آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد حسن که در درگیری مجروح شده بود هنوز زنده است، اما در پشت پرده این جنایت، حسین، برادر بزرگ‌تر او قرار داشت.

سردار قنبری در این‌باره گفت: «حسین در منطقه‌ای که به عثمان معروف است از اشرار مسلح بنام منطقه است. او نقشه این شبیخون را کشیده و به طرز مرموزی با برادرش که در زندان بود تماس گرفته و از او خواسته بود مأموران را به گورناک بکشاند. هرچند نقشه اصلی آن‌ها فراری دادن حسن بود، اما حسین وقتی دید برادرش تیر خورده با این تصور که او کشته شده همه ماموران، حتی آن‌هایی که مجروح شده بودند را به شهادت رساند.»

وی ادامه می‌دهد: «از همان روزی که این حادثه رخ داد گروه‌های ویژه‌ای برای دستگیری اشرار، به‌ویژه حسین تشکیل شد. اطلاعات اولیه نشان می‌داد او بعد از حادثه به پاکستان فرار کرده است. او تا مدت‌ها در آن سوی مرز‌ها بود، اما در ادامه به کشور بازگشت، اما مدام مخفیگاهش را در استان‌های شرقی تغییر می‌داد. این در حالی بود که مأموران سایه به سایه در تعقیبش بودند تا در فرصتی مناسب او را دستگیر کنند.»

پایان ۱۹ سال فرار

۱۹ سال از حادثه تلخ گورناک گذشته بود تا اینکه سرانجام چند روز قبل مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد حسین با هویت جعلی به ایران بازگشته و در خانه‌ای در شهر سرباز مخفی شده است. این همان فرصتی بود که مأموران سال‌ها به‌دنبالش بودند، اما اگر عملیات به درستی انجام نمی‌شد ممکن بود او بار دیگر فرار کند. به همین دلیل نقشه حساب‌شده‌ای برای دستگیری‌اش طراحی شد. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان عملیات دستگیری این شرور را اینطور توضیح می‌دهد:

«ارزیابی‌های ما نشان می‌داد حسین حدود ۶۰ سال دارد. هرچند به‌نظر می‌رسید او چابکی سال‌های قبل را ندارد، اما ممکن بود چندین فرد مسلح از او محافظت کنند و هنگام دستگیری‌اش درگیری رخ دهد. به همین دلیل ابتدا مأموران مخفیگاه او را به‌طور دقیق تحت نظر گرفتند و درست زمانی که او در خواب بود بدون شلیک حتی یک گلوله توانستند دستگیرش کنند. او فکرش را هم نمی‌کرد که پس از سال‌ها هنوز تحت تعقیب باشد و در همان بازجویی‌های اولیه به جنایتی که ۱۹ سال قبل مرتکب شده بود اعتراف کرد.» به گفته سردار قنبری، هم‌اکنون این مرد شرور در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات برای دستگیری سایر همدستانش همچنان ادامه دارد.

منبع همشهری آنلاین

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
معمولا برای چنین عملیاتی علاوه بر گروه پیشرو گروه پشتیبانی هم وجود داشت..من نیکشهر سرباز بودم متاسفانه بعضی از برادران جان برکف سیستانی ولرستانی اشرار بلوچ را دست کم میگرفتن.چون اکثر اوقات در حالت دست بند زده دیده بودن و متوجه نبودن اگر همین بشر دستاش باز بشه و اسلحه دستش باشه چه هیولایی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
درود بر حافظان امنیت یاد شهدای مظلوم نیروی انتظامی گرامی باد روحشان شاد و یادشان گرامی واقعا موقع عملیات علیه این جانیان ونامردان روزگار با امکانات بیشتر و هوانیروز پشتیبانی شود چون منطقه وسیع است با امکانات کم فقط باعث شهید شدن جوانان شجاع کشور میشود یاد سرباز رشید اسلام شهید سید یزادانبخش موسوی که۱۳۷۰/۳/۱۴در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
عادل فتيلي
۱۱:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
من در وقت تازه از مرخصي أمده بودم ميخواستم باشون برم ولي بم اجازه ندادن كه برم من اون روز پاس بخش بودم وبعد از اينكه رفتن بعد از چند ساعت خبر رسيد كه بچه هادر گير شدند و وقتي كه رفتيم انجا زبدين همه شهيد شده بودند به جز يك نفر كه بعد از چند روز شهيد شد چه روز بدي بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۳۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
عمو من تو این عملیات شهید شد خدا از منافقان نگذره
Iran (Islamic Republic of)
پلیس گمنام
۱۵:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خدا بیامرزه همه ی شهدای مظلوم ناجا که با کمترین امکانات و کمترین توجه و کمترین حقوق نسبت به امنیت جانی؛جون خودشون رو تو دستشان گرفتن و شهید میشن و تومرزها با چه بدبختی و با کمترین امکانات از مرز دفاع میکنن.ای کااااااش مسئولین قدر این پلیس ها رو بدونن
Iran (Islamic Republic of)
پلیس گمنام
۱۵:۵۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خدا بیامرزه همه ی شهدای مظلوم ناجا که با کمترین امکانات و کمترین توجه و کمترین حقوق نسبت به امنیت جانی؛جون خودشون رو تو دستشان گرفتن و شهید میشن و تومرزها با چه بدبختی و با کمترین امکانات از مرز دفاع میکنن.ای کااااااش مسئولین قدر این پلیس ها رو بدونم که نمیدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
سرهمگ ستار صفری فرمانده بود که شهید شد
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۱:۲۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
منم اون موقع سرباز بودم اونشبو خوب یادمه منو بردن جلوی مواد مخدر گفتن که اشرار قراره بیان همه دوستاشونو آزاد کنن قرار بود به اداره مواد مخدر حمله کنن.تمام ساختمونای بغل همه خالی شده بود و همه کمین کرده بودن که اونا بیان.منم تا صبح اونجا پست دادم احساس میکردم الان تیر میخورم ولی نیومدن.چن روز بعد رفتیم دم مرز پاکستان نگور پاسگاه ۲۲۱ مرزی.ولی فرار کرده بودن.روستای گورناک هم تقریبا نصفشو با خاک یکسان کردن ..خلاصه که خدا اون شهیدان رو بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
درودبرسربازان جان برکف یادشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
فرحبخش
۱۷:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
اینهاشمردوران امام حسین هستندبایدزنده زنده درآتش سوزانده بشوند درودبرسربازان جان برکف یادشان گرامی
Germany
الهه جمالی
۰۰:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام من دختر یکی از این شهدا هستم اون سال فقط ۱۱ سال سن داشتم...۱۹ سال در رنج و غم بی پدری بزرگ شدم به نظر شما این رذل رو چه جوری بکشن ما دلمون اروم بشه
Germany
علی
۰۱:۴۳ ۱۹ تير ۱۳۹۷
روح شهدا شاد
Germany
کرد
۱۸:۵۵ ۱۸ تير ۱۳۹۷
طراح نقشه فردی بنام ملا کمال بود و فرمانده عملیات که باعث ایجاد فجایع بزرگی هم شهادت عزیزان وهم مردم منطقه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۸ تير ۱۳۹۷
چرا تو درگیری های مرزی از مأمورین پشتیبانی هوایی نمیشه یه هلیکوپتر جنگی بلند بشه و اشرارو به رگبار ببنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۷
چرا تو درگیری های مرزی از مأمورین پشتیبانی هوایی نمیشه یه هلیکوپتر جنگی بلند بشه و اشرارو به رگبار ببنده
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۸:۰۹ ۱۸ تير ۱۳۹۷
باید جنایتکاران در ملاعام مجازات شوند
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۸ تير ۱۳۹۷
درود به روح شهیدان نیروی انتظامی --سریع اعدامش کنید --
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۷
روح شهدا شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۸ تير ۱۳۹۷
روح شهدا شاد یادشان گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
درود بر شهدای مظلوم ناجا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۷
سلام بر شهیدان ان حادثه دردناک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
یادشهدا گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
فیلمشو بسازید بکشیتش تا نیومدند نجاتش بدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۷
خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
اخی. چقدر سخت بود...
واقعا دلم سوخت.

ب اندازه نوزده سال ک اون عزیزا زجر داده .زجرش بدید پست را
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۲۰:۱۶ ۱۷ تير ۱۳۹۷
پاكستان براي تروريستها و قاچاقچيان يك منزل امن شده ومتأسفانه پاكستان عملكرد خوبي در اين زمينه نشان نداده
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۹:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
از عمق وجودم بدینوسیله از زحمات و تلاش‌های نیروهای نظامی و امنیتی کشور عزیزم ایران که جان عزیز خودشان را برای ایجاد پایداری امنیت در طبق اخلاص می‌گذارند صمیمانه سپاسگزاری میکنم و برای همه شهدای کشورم رحمت واسعه الهی مسئلت دارم. بادو خاطره آنها همیشه گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
امثال این موجودات که از حیوانات هم پست ترندروباید درملاعام تیکه تیکه کردتا درس عبرت واقعی برای بقیه باشد،باید مرزهای شرقی رو مجهزترکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
این جنایتکاران را زود اعدام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۸:۴۷ ۱۷ تير ۱۳۹۷
این جنایت کار کثیف را نباید اعدام کرد بلکه باید زجر کشش کرد وشکنجه شدید تا وقتیکه بمیرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۷ تير ۱۳۹۷
بندازیدش جلوی سگان وحشی تا بمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۷ تير ۱۳۹۷
اي کاش زودتر دستگير مي شد و از غم مادران و خواهران شهداي عزيز آن زمان کاسته مي شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۷ تير ۱۳۹۷
اي کاش زودتر دستگير مي شد و از غم مادران و خواهران شهداي عزيز آن زمان کاسته مي شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
روح شهدا شاد یادشان گرامی بااد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
در ملا عام در تهران باید اعدام گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۷ تير ۱۳۹۷
حکم خدا در ملاء عام اجرا کنید تا عبرت شود برای سایر شرورها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۷ تير ۱۳۹۷
خدا رحمت کنه شهید پور حسن و سایر شهدای اون واقعه تلخ رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
برای پاکستان متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
بقیه دار و دسته اش کجان ؟ باس قبل از اعدام حسابی ازش بازجویی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
کاش کارگردانی پیدا بشه از این حادثه تلخ یک سریال بسازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
کاش کارگردانی پیدا بشه از این حادثه تلخ یک سریال بسازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۷ تير ۱۳۹۷
با قاچچیان باید برخورد جدی شود باید اعدامشون کنند تا درس عبرتی بشه برای بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
سریعا باید به سزای عملش برسه
Germany
مهدی صادقی
۱۲:۴۲ ۱۷ تير ۱۳۹۷
سلام به نظرمن بایداون زمان مسول اطلاعات اون بخش وکلا کسانی که بااین پرونده اطلاعی داشتن بازجویی میشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ تير ۱۳۹۷
باید با عاملان برخورد جدی شود مجازات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۷ تير ۱۳۹۷
کاش یکی اینا میدونست یک درصد حدس میزد شاید تله باشه و یک تیم حفاظتی مخفی درست میشد نه به این راحتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۷ تير ۱۳۹۷
هرچه زودتر قوه قضاییه پیگیرباشند
Iran (Islamic Republic of)
آتش
۱۰:۵۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
سرب داغ باید در حلقومش بریزند بعد یکی یکی از اعضای بدنش رو با اره جداکنند و کل همدستانش را در منطقه ای که زندگی میکند بسوزانند تا عبرت کفتارهای محل سکونتش شود