کد خبر: ۶۵۹۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

یک کارشناس گردشگری گفت: جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی به فعالیت در عرصه راهنمایان گردشگری تهدید به حساب می‌آید اگر ...

جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی به عرصه فعالیت راهنمایان گردشگری؛ تهدید یا فرصت!اویس کیانی، رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور در خصوص همکاری جدید سازمان میراث فرهنگی و وزارت کار برای ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال ۵۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی در عرصه فعالیت راهنمایان گردشگری، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: قرار ما با سازمان میراث فرهنگی در وهله اول رسیدگی به وضعیت راهنمایان و تورگردانانی است که دوره‌شان را گذرانده‌ و کارتشان را گرفته‌اند و هم‌اکنون بیکار هستند.

وی افزود: ما هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار راهنمای گردشگری کارت‌دار داریم. شاید خیلی خوشبینانه باشد اگر بگوییم، تنها هزار نفر از آنها در حوزه‌های محلی، داخلی و بین‌المللی فعال هستند. بنابراین ما اول باید به آنچه که داشتیم و داریم، بپردازیم و از توان بازاریابی نیروی انسانی آموزش‌دیده استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید: رشد ۴/۳۳ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در سال ۹۶


رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور اظهار کرد: براساس حرف‌های مسئولان سازمان میراث فرهنگی، قرار بر این است برای دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی که وارد عرصه فعالیت بازاریابان و راهنمایان گردشگری می‌شوند، یک دوره ۶ ماهه آموزشی زیر نظر فنی حرفه‌ای گذاشته می‌شود تا بازاریاب  گردشگری شوند. این بازاریاب‌ها باید در خدمت دفاتر باشند؛ البته این فرآیند کلی است که سازمان میراث فرهنگی تنظیم کرده و به عنوان یک طرح مناسب و موثر روی کاغذ آورده است؛ اما این فرآیند باید با بررسی عرضه و تقاضا، چکش‌کاری و پخته‌تر شود. ما باید متوجه باشیم که اهرم‌های مشوق بازاریاب‌ها و راهنمایان گردشگری فقط بیمه نیست. بسیاری از دانش‌آموختگانی که از دانشگاه می‌آیند،  شاید بیمه دارند و به کار بازاریابی گردشگری هم علاقه دارند. در این میان باید پرسید کسی که به  کار بازاریابی و راهنمایی گردشگری علاقه دارد و سال‌ها در این عرصه کار کرده است اما بیمه ندارد، چه می‌شود؟

کیانی ادامه داد: هم‌اکنون برای پخته‌تر کردن طرح اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی در عرصه راهنمایی و بازاریابی گردشگری، باید یکسری تبصره در نظر گرفته شود. انتظار ما از سازمان میراث فرهنگی این است مسئله بیمه راهنمایان گردشگری با بررسی کارشناسی این طرح، از ریشه حل شود.

وی تصریح کرد: اگر طرح اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های دانشگاهی در عرصه راهنمایی و بازاریابی گردشگری، به سمت مناسبی سوق داده نشود؛ ۶۰ هزار نفر راهنمای گردشگری در ایران خواهیم داشت که  با متد‌ها و روش‌های پیش از این و بدون توجه به نیاز بازار ایران، آموزش دیده و توانمند شده‌اند. این افراد تهدید بزرگی برای گردشگری به حساب می‌آیند، اما اگر بیاییم و آموزش و متد و توانمندسازی‌مان را براساس نیاز بازار لحظه‌ای ایران و توریست‌هایی که به ایران می‌آیند برنامه‌ریزی کنیم، فرصت مغتنمی برای بهبود وضعیت گردشگری کشور خواهیم داشت.

او در پایان گفت: هم‌اکنون راهنمای گردشگری عرب‌زبان، آلمانی‌زبان وچینی‌زبان کم داریم و اگر بتوانیم بازاریاب‌ها و راهنمایان گردشگری تازه‌وارد را با توجه به این کمبود‌ها توانمند کنیم، می توانیم از فرصت مناسبی بهره بگیریم. البته ما متوجه شدیم که قرار است روند جذب بازاریاب‌های گردشگری از میان دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی مدیریت شود. ما و کارشناسان عرصه گردشگری نیز آمادگی لازم را برای انتقال تجربیاتمان به تازه‌واردان عرصه بازاریابی و راهنمایی گردشگری داریم.

انتهای پیام/

 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر