هادی پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پدیده پرغذایی در تالاب انزلی، عامل نابودی گونه های گیاهی و کاهش تنوع زیستی

رئیس محیط زیست شهرستان بندر انزلی گفت: در مناطقی که تنوع زیستی کاهش می یابد، حیات اکوسیستم به خطر می افتد.

پدیده پرغذایی در تالاب انزلی باعث نابودی گونه های گیاهی شده است/متنوع ترین اکوسیستم ها در اکوسیستم تالاب ها استاحسان هادی پور رئیس محیط زیست شهرستان بندر انزلی در گفتگوبا خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با افزایش پساب در تالاب انزلی اظهار کرد: آبی که وارد تالاب انزلی می شود، مملو از کود و سم و یا پساب های دامداری ها است که این وضعیت باعث پدیده پرغذایی در تالاب انزلی شده است.

وی افزود: پدیده پرغذایی باعث رشد ناهمگون و نامتناسب برخی از گونه ها شده و رشد نامتناسب برخی گونه ها باعث نابودی بسیاری از گونه های دیگر می شود .

هادی پور گفت: افزایش بیش از حد گیاهان در تالاب انزلی موجب انفجار جمعیت در تالاب می شود. این موضوع در برخی گونه های گیاهی اتفاق می افتد و  باعث از بین رفتن تنوع زیستی و بافت گیاهی و جانوری منطقه می شود و شرایط را به نفع اندکی از جانوران تغییر می دهد.

وی ادامه داد: زمانی که این گیاهان افزایش می یابند، نابودی اکسیژن آب ، تولید c02 و اسیدی شدن آب را به همراه دارد و در فصل پاییز لاشه این گیاهان به سطح آب می آید و تبدیل به لجن می شود. چنین  وضعیتی باعث کاهش عمق آب تالاب می شود و چون اکسیژنی در آب وجود ندارد، لجن روی سطح آب فرصت تجزیه شدن ندارد و بوی نامطبوع تولید می کند و همین شرایط در جمعیت اکوسیستم یک نوع یکنواختی ایجاد می کند.

رئیس محیط زیست شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: انعطاف پذیری حیات گونه ها در مناطقی وجود دارد که تنوع زیستی بالا است. در مناطقی که تنوع زیستی کاهش می یابد، حیات اکوسیستم به خطر می افتد که این یک اصل بوم شناختی است.

وی در پایان گفت: اکوسیستم های تالابی یکی از متنوع ترین اکوسیستم های جهان هستند؛ به همین دلیل به شدت به تنش های منطقه واکنش نشان می دهند و سریع نابود می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار