یادداشت/ روح‌الله ایزدخواه

دست اروپا قبلا رو شده است

در طول سال‌های اجرای برجام یک بانک بزرگ اروپایی چه با ارز یورو و چه با ارز دلار با بانک‌های ایران کار نکرد اما اکنون وعده تبادل بانکی با ارز یورو را می‌دهند که حتما پشت پرده آن موضوعات دیگری پنهان است.

دست اروپا قبلا رو شده استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزنامه «جام جم» در یادداشتی نوشت:

سیاست‌های پولی و مالی به واسطه این که یک اهرم فشار برای غربی‌ها محسوب می‌شود همیشه مورد استفاده برای فشار به ایران قرار می‌گیرد و در این شرایط بهتر است رویکرد اقتصادی ایران تغییر کند تا این که بخواهیم رفتار اروپایی‌ها را نسبت به خودمان تغییر دهیم.

اروپایی‌ها در شرایطی پیشنهادات بقای برجام و همچنین ارتباط بانکی را به ایران می‌دهند که در طول سال‌های اجرای برجام یک بانک بزرگ اروپایی چه با ارز یورو و چه با ارز دلار با بانک‌های ایران کار نکرد اما اکنون وعده تبادل بانکی با ارز یورو را می‌دهند که حتما پشت پرده آن موضوعات دیگری پنهان است.

اقتصاد ایران با خام فروشی خود را اداره می‌کند و شرایط امروز اقتصاد ایران مانند اولین سال بعد از هشت سال جنگ تحمیلی است. فضای اکنون اقتصاد آمادگی افزایش تولید را دارد، اما متاسفانه در طول سال‌ها و دولت‌های گذشته بیش از این که تولیدکننده در اقتصاد منتفع باشد، واردکننده نفع برده است.


بیشتر بخوانید: هشدار درباره لوزان اروپایی


با توجه به این که اروپایی‌ها در اجرای برجام خوش‌قول نبودند سرمایه‌گذاری مستقیم اروپایی‌ها در ایران به منظور افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی انجام نشد و قرار بود که سالیان زیادی در ایران فعالیت داشته باشند اما به محض خروج آمریکا از برجام، چشم و گوش آنها به دهان آمریکا دوخته شد و به سرعت اعلام کردند که همکاری خود با ایران را قطع می‌کنند.

بنابراین تولید باید محور اصلی اقتصاد ایران قرار بگیرد و اگر سیاست‌های تولیدی ایران تغییر کند به سرعت باید سیاست‌های تجاری خود را تغییر دهیم و به جای واردات کالاهای مصرفی، کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه وارد کشور کنیم؛ کاری که در طول سال‌های پس از برجام هم انجام نشد. اروپایی‌ها اگر می‌خواهند تضمینی نسبت به ابقای ایران در برجام بدهند باید در زمینه ماشین‌آلات و تبادل فناوری همکاری مستقیم داشته باشند.

اروپایی‌ها ادبیات نفت در برابر کالا را مطرح می‌کنند ،اما ایران همچنان کالاهای آمریکایی و کالای مصرفی اروپایی را آن هم در شرایط بحران ارزی وارد می‌کند که به سرعت باید ممنوع شود. اگر سیاست‌های تولیدی بر پایه دانش‌بنیان در ایران اجرا شود قطعا اروپایی‌ها بسته‌های جذاب‌تری به ما خواهند داد. سیاست وزارت صنعت نسبت به تائید ثبت سفارش‌ها باید تغییر کند و بانک مرکزی نسبت به مدیریت ارز اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار