عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مطرح کرد؛

آمار کم شنوایی نوزادان در ایران/ ضرورت آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایین

موللی گفت: آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایین موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

ضرورت آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایینگیتا موللی  روانشناس کودکان استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: باتوجه به اینکه بهره هوشی برخی از  کودکان کم شنوا، کمتر از سایر افراد است و با توجه به اینکه غالب آموخته‌های ما از طریق شنوایی است، کودکان کم شنوا در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستد و آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایین از موضوعاتی است که باید توسط والدین و نظام آموزشی و مدارس مورد توجه قرار گرفته شود.

وی ادامه داد :کودکان کم شنوا با مداخله  سریع و زودهنگام صرف نظر از نوع روش آموزشی می‌توانند با سطح هوشی کودکان شنوا و سطح هنجار جامعه تطابق پیدا کنند و مهارت‌های ارتباطی کمتری را شاهد باشند.

میزان بهره هوشی غیرکلامی کم شنوایان

وللی افزود: توانایی هوش کودکان کم شنوا در حیطه کلامی با حیطه غیرکلامی متفاوت است و کودکان کم شنوا در سنین پایین‌تر از آموزش‌پذیری بیشتری برخوردار هستند؛ کودکان کم شنوا نسبت به افراد عادی در بهره  هوشی کلامی پایین تر هستند و طبق نتایج میزان بهره  هوشی غیرکلامی افراد کم شنوا از سایر افراد پایین تر است.

این روانشناس کودکان استثنایی گفت: با توجه به پرهزینه بودن و زمان بر بودن برخی از پژوهش‌ها و هم چنین محدودیت دسترسی به افراد کم شنوا و عدم همکاری آنها از طریق محدودیت‌های پژوهش، نیاز است که بحث کم شنوایی با اهتمام بیشتری در بخش استثنائی آموزش پرورش و در میان پژوهشگران جدی گرفته شود.

موللی بیان کرد: با همه گیر شدن روش‌های تشخیص کم شنوایی در نخستین ماه های پس از تولد و امکان مداخله  زودهنگام می‌توانیم شاهد پژوهش‌های بیشتری باشیم و امید بیشتری به موفقیت شنیداری کودکان کم شنوا و حضور اجتماعی آنها و کاهش اعتماد به نفس و سایر عوارض آنها داشته باشیم.

 گفت: آموزش صحیح نکته ی اصلی و پراهمیت  در کودکان کم شنواست و باتوجه به پایین بودن بهره هوشی و کلامی کودکان کم شنوا غالب باید آموخته های این گروه ها در سنین پایین تر و به طور صحیح انجام بگیرد و نظام آموزشی کشور باید برای این موضوع برنامه داشته باشد.

کم شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد :کم شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی بوده و آمارهای جهانی نشان داده است که از هر 1000 نوزاد 1 تا 3 نوزاد با کم شنوایی دوطرفه و دائمی متولد خواهد شد که در ایران نیز آمار نوزادان کم شنوا مشابه آمار های جهانی است.

وی گفت: صدمه به آسیب سیستم شنوایی منجر به عوارض گوناگونی می شود که بسته به زمان، شدت و علل آسیب عوارض افراد در حیطه  زبان و گفتار متفاوت است و باید این گروه از لحاظ روانشناسی اجتماعی شناختی و یادگیری بهتر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار