عارف در نشست خبری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

تحرک جدی‌تری در بخش اقتصادی دولت نیاز است/اگر روحانی تغییر کابینه را صلاح نداند، مجلس وظیفه خود را انجام می‌دهد

رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: یک تحرک جدی تر در بخش اقتصادی دولت نیاز است و نامه ای هم از سوی 200 نفر از نمایندگان برای ترمیم کابینه به رییس جمهور ارسال شد.

پارلمان اصلاحات به‌عنوان مرجع بالادستی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده است/ شرایط برای تشکیل احزاب فراگیر فراهم نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی امروز(20 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره بحث طرح هسته سخت اصلاحات  اظهار کرد: کشور باید به استناد قانون اساسی به سوی تحزب پیش برود تا مردم بتوانند مطالبات خود را از آنها پیگیری کنند.

عارف ادامه داد: اگر 10 سال پیش افرادی مخالف شکل‌گیری احزاب بودند اما دیگر امروز این مشکل حل شده است، متأسفانه برخی در زمان رأی‌گیری‌ها با نام حزب و جبهه به مردم وعده‌هایی می‌دهند که بعد از آن دیگر پاسخگوی افکار عمومی نیستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: اکنون شرایط برای تشکیل چند حزب فراگیر فراهم نیست، موضع جبهه‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و آنها باید حتی اگر بعد از انتخابات هم نام خود را تغییر می‌دهند، باز پاسخگوی وعده‌های خود به مردم باشند.

وی بیان کرد: در جبهه اصلاحات هم بحث‌های متفاوتی انجام شد و در نهایت ما به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رسیدیم، آقای حجاریان بحث هسته سخت اصلاحات را مطرح کرده، اما این بحث در جلساتی که بنده بودم مطرح نشده است.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ایجاد وحدت در میان جریان‌های سیاسی و مردم تاکنون چه اقداماتی درباره رفع حصر، سپنتا نیکنام و ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات شده است، گفت: مهمترین راهبرد ما در مجلس دهم وحدت و همدلی میان جریان‌های سیاسی بود و از ابتدا دست دوستی‌مان را دراز کردیم و در مجموع از رفتار رقبای خود راضی هستیم.

عارف افزود: در مجلس کارگروهی برای بحث رفع حصر تشکیل شد، البته ما نمی‌خواستیم این موضوع خیلی رسانه‌ای شود، همچنین بحث ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات را هم پیگیری کرده اما برخی ملاحظات وجود دارد که امیدواریم حل شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس تأکید کرد: کارگروه رفع حصر ملاقات‌هایی را با وزرا و مسئولان مربوطه داشته که در این میان با رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه جلسه بسیار خوبی داشتیم.

عارف بیان کرد: کمیته رفع حصر در صف ملاقات با رئیس شورای عالی امنیت ملی باقی ماند که ما از این موضوع گله‌مندیم، زیرا آقای روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد و ما توقع داشتیم زودتر از اینها جلسه‌ای برای ملاقات می‌گذاشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: بعد از ملاقات با رئیس جمهور در صورت نیاز با مقام معظم رهبری هم ملاقات می‌کنیم که عزمی در میان مسئولان حتی اصولگرایان برای رفع حصر به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: در موضوع سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد هم مجلس طرح بسیار خوبی را ارائه کرد که اکنون این طرح به دلیل اختلاف با شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است که البته در کمیسیون سیاسی_ امنیتی و حقوقی مجمع مطرح و تأئید شده است، اکنون تنها باید در صحن مجمع به تصویب برسد که امیدواریم در اولویت قرار بگیرد.

عارف در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت گفت: یک تحرک جدی تر در بخش اقتصادی دولت نیاز است و نامه ای هم از سوی 200 نفر از نمایندگان برای ترمیم کابینه به رییس جمهور ارسال شد.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه نظر فراکسیون امید هم لزوم اصلاح در تیم اقتصادی دولت است و آن را برای کارآمدی بهتر لازم می داند، گفت: اگر روحانی تغییر کابینه را به هر دلیلی صلاح ندید حتما مجلس وظیفه خود را انجام می دهد.

رئیس فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: اکنون چند استیضاح در مجلس در جریان است البته هنوز در فراکسیون ها این موضوع مطرح نشده است .

عارف در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقش حضرتی، علیجانی و عارف برای القای مهره های خود در شهرداری تاکید کرد: درباره حضرتی اطلاعی ندارم اما درباره علیجانی و خودم به جد تکذیب میکنم و چنین موضوعی صحت ندارد.

رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی تندروی‌ها در مجلس به منافع ملی ضربه وارد نمی‌کند، گفت: استفاده از واژه‌هایی مانند آنکه مجلس در مرکز دروغ‌پردازی‌ها قرار دارد را باید کنار گذاشت، مجلس در رأس قانونگذاری قرار داشته و می‌تواند در هر حوزه‌ای نظارت و اظهارنظر کند.

عارف افزود: آستانه تحمل ما متأسفانه پایین آمده است، نماینده‌ای به جای نقد سخنان یک نماینده دیگر در مجلس اعلام می‌کند که اینها سربازان ترامپ هستند، این اظهارات و ادبیات درباره نمایندگانی که از سد شورای نگهبان گذشته‌اند درست نیست، لذا باید در یک فضای اخلاق‌مدارانه و صمیمی به یکدیگر پاسخ دهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در مسائل، اظهار کرد: ما در فراکسیون امید آمادگی داریم تا مطالبات خبرنگاران پارلمانی را پیگیری کنیم، اگر در بحث ارتقا جایگاه رسانه، مصونیت و امنیت شغلی موضوعی وجود دارد هم، آن را پیگیری می‌کنیم، زیرا نباید برای یک مقاله یک روزنامه بسته شود و تنها باید با مقاله‌نویس آن برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که باید در رسانه سختی‌ کار بگیرند اما حتی امنیت شغلی ندارند، گفت: خبرنگاران هم باید با ساز و کاری در شأن و جایگاه خبر توجه داشته باشند. همچنین دولت باید در بحث شفافیت به ویژه در امور اقتصادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب پیش قدم بوده و پیگیری کند.

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیگیری کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات اخیر هم گفت: از دی‌ماه به بعد ما از طریق دانشگاه تهران و به ویژه معاون فرهنگی دانشگاه تهران جلساتی را برای پیگیری موضوع این دانشجویان برگزار کردیم و می‌خواستیم تا این موضوع به عنوان یک مسئله درون‌دانشگاهی پیگیری شود.

عارف ادامه داد: برخی از دانشجویان با قراردادن وثیقه و کمک دانشگاه آزاد شدند، درباره محکومیت چند دانشجوی دیگر هم کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی تشکیل شد که در این میان آقای کاظمی نماینده مردم ملایر هم به عنوان رابط ما با قوه قضائیه مشغول فعالیت هست و دو نفر از جوانان هم از بیرون مجلس درباره این موضوع با ما همکاری می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: ما با وزیر علوم هم جلسه‌ای را در این مورد برگزار کردیم و به دانشگاه تهران هم طی تذکری خواستیم تا موضوع را جدی‌تر پیگیری کند، حتی بعد از ریاست بنده بر کمیسیون آموزش و تحقیقات با دعوت از وزیر علوم خواستار پیگیری این موضوع شدیم تا سال تحصیلی جدید با آرامش آغاز شود.

وی همچنین در واکنش به خبری درباره آنکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند که فراکسیون امید به دنبال استیضاح و طرح عدم کفایت رئیس جمهور است هم بیان کرد: این موضوع آنقدر روشن بود که حتی نیازی به ارائه بیانیه یا موضع‌گیری از سوی فراکسیون امید برای تکذیب نداشت.

رئیس فراکسیون امید مجلس بیان کرد: موضع ما نسبت به دولت مشخص بوده و ما با نگاه ملی از دولت حمایت می‌کنیم، هیچ‌گاه سوال و استیضاح نسبت به رئیس جمهور را در مجلس پیگیری نکرده‌ایم و موضوع سوال از روحانی هم در فراکسیون امید حتی مطرح نشد.

عارف تأکید کرد: ما می‌دانیم رئیس جمهور با چه مشکلاتی روبرو بوده و چه زحماتی می‌کشد، بحث طرح عدم کفایت آقای روحانی هم از سوی یک نماینده که با فراکسیون امید در ارتباط است مطرح شده و موضع نمایندگان در حقیقت موضع فراکسیون نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به سوالی درباره اینکه اکنون انتقادات بسیاری از بدنه اصلاح‌طلبان نسبت به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد، نظر شما چیست؟، گفت: هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه پایین نیامده، اصلاح‌طلبان از همان ابتدا در کنار امام خمینی (ره) بودند و باید گفت روزنامه سازندگی و امثال آن به نوعی علمدار این موضوع هستند.

وی تأکید کرد: بنده حتی از نامه 100 جوان به اصلاح‌طلبان تشکر کرده و پاسخ هرکدام را با امضای خودم دادم، ما از نقد استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم که بگوییم وحدت و انسجام وجود دارد و اقدامات هرشخصی را که بخواهد به این وحدت آسیب بزند را تأیید نمی‌کنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: گاهی اصولگراها به جرگه اصلاح‌طلبی پیوسته و گاهی هم اصلاح‌طلبان به جرگه دیگر می‌پیوندند، اینها محافظه‌کار نیستند، تنها تغییر موضع می‌دهند.

عارف در پاسخ به سوالی درباره وجود فساد مالی در میان برخی نمایندگان و زد و بندهای آنها در زمان استیضاح‌های وزرا هم گفت: بحث مبارزه با فساد بسیار جدی است و روز به روز هم موضوع فساد در کشور بدتر می‌شود و امروز نیاز به یک عزم ملی برای مبارزه با آن وجود دارد. حتی امروز قبح فساد در کشور از میان رفته و دیگر حرام و حلال هم مهم نیست.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون شفافیت در مجلس هم بیان کرد: از ابتدا نمی‌خواستیم اینگونه تلقی شود که این فراکسیون اصلاح‌طلبانه است و از آقای صادقی خواستیم تا از حضور تمامی نمایندگان استفاده کند، ما در راه مبارزه با فساد از حداکثر قانونگذاری و نظارت استفاده خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اکنون تبعیض مردم را عذاب می‌دهد و کشور دوقطبی شده است و دستگاه‌های نظارتی به جای نظارت و برخورد به دنبال سوژه می‌گردند.

عارف در پاسخ به سوالی درباره آنکه بحث تشکیل حزب از سوی شما در چه مرحله‌ای قرار گرفته است، گفت: در اوایل دهه 80 به دلیل نامناسب بودن شرایط بنیاد امید ایرانیان را تشکیل دادیم و بعد از سال 92 موضوع تشکیل حزب به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شد، اما از ابتدا این موضوع با چالش روبرو بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: تاکنون برای تشکیل یک حزب به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، اما در سال جدید به صورت جدی‌تر به این موضوع وارد شده‌ایم، برخی معتقدند در صورت تشکیل حزب از سوی بنده، دیگر احزاب اصلاح‌طلب ضعیف می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بحث جایگزینی شما در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده است، آیا این موضوع صحت دارد، بیان کرد: دموکرات‌ترین شورا، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که 28 فرد حقوقی داشته و نیمی از آنها حقیقی هستند که در یک پروسه دموکراتیک و با برگزاری انتخابات رئیس خود را انتخاب می‌کنند و نمی‌توان از بیرون این شورا کسی برای آن رئیس انتخاب کند.

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین با بیان اینکه اولویت اول ما اکنون بحث رفع مشکلات اقتصادی است، گفت: کمیته اقتصادی با حضور نمایندگان و کارشناسان زبده اقتصادی در مجلس تشکیل شده و به دنبال رفع مشکلات اقتصادی همچنین در بنیاد امید ایرانیان هم کمیته‌ای اقتصادی تشکیل شده تا به دنبال راهکار باشد.

عارف در واکنش به برخی انتقادات درباره عملکرد دولت و عدم پاسخگویی اصلاح‌طلبان نسبت به آن، بیان کرد: اگر از دولت حمایت می‌کنیم، برای آن است که پاسخگوی مطالباتش نسبت به مردم باشد و چون از دولت حمایت کرده‌ایم، ما هم باید پاسخگو باشیم و مانند اصولگراها به دنبال انکار نیستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تأکید کرد: ما در عین حمایت از دولت، نقدهای جدی را هم نسبت به آن داریم و دولت باید با ارتقا کارآمدی خود پاسخگوی مردم باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آنکه نظر شما نسبت به طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس چیست، بیان کرد: پرسیدن سوال حق نمایندگان است و ما مخالف آن نیستیم، اما گاهی حس می‌کنیم انگیزه‌های سیاسی در پشت طرح سوال از روحانی وجود دارد.

رئیس فراکسیون امید مجلس تأکید کرد: اگر انگیزه اقتصادی و رفع مشکلات کشور وجود داشته باشد، اشکالی برای پرسیدن سوال نمی‌بینم و اگر مجلس به این نتیجه برسد که سوال از رئیس جمهور باید پرسیده شود، ما هم به آن احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه در آستانه روز گفت‌وگو و تعامل قرار داریم، گفت: گفت‌وگو در ذات انقلاب ماست و از آن استقبال کردیم و یکی از چالش‌های ما این است که با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در اوایل مجلس دهم بحث گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم، اظهار کرد: این طرح روند کندی داشته اما راضی هستم، جریانات سیاسی باید بدانند که منافع‌شان در انجام گفت‌وگو است و رسانه‌ها هم باید از زوایای مختلف به این موضوع بپردازند.

عارف با اشاره به ارتقا جایگاه رسانه و آسیب‌شناسی جایگاه موجود آن، بیان کرد: رسانه‌ها در شکل‌دهی، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی در دنیا نقش بی‌بدیلی دارند و ما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: مخاطب اعتماد کامل به رسانه داخلی نداشته و اصحاب رسانه هم احساس استقلال در این شغل ندارند و دست‌شان برای ارائه یک خبر و تحلیل می‌لرزد و باید ببینند چگونه می‌توان خبر را به گونه‌ای ارائه کنند که به گوشه قبای کسی هم برنخورد.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان باید کمک کنند تا رسانه در جایگاه خود قرار گیرد، گفت: مهمترین مسئله امروز ضرورت جلب اعتماد مردم از رسانه‌های خارجی به رسانه‌های داخلی است و راهکار آن برخورد صادقانه و اطلاع‌رسانی با وسواس و بدون جانبداری نسبت به افکار عمومی است.

رئیس فراکسیون امید مجلس افزود: از ارائه خبرهای کذب پرهیز کرده و نباید تیترهای غیرواقعی بر خبرها قرار دهیم، همچنین از تخریب دیگران پرهیز کنیم و رسانه‌ها امانتدار باشند.

عارف اظهار کرد: تحلیل‌ها و انتقادات نسبت به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید راهگشا، مشفقانه و منصفانه باشد، همچنین نباید افکار عمومی را به دعواهای بی‌خاصیت جریان‌های مختلف که چیزی را عاید کشور نمی‌کند، وارد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر همچنین با اشاره به بحث شبکه‌های اجتماعی در کشور هم تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی بحث جدی است که امروز چه بخواهیم یا نخواهیم، به عنوان یک پتانسیل و ظرفیت به شمار می‌آید و متأسفانه ما به تکنولوژی‌های جدید نگاه حذفی داریم، زیرا آمادگی جذب و استفاده از آنها را نداریم.

وی تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی داخلی باید توان رقابت با شبکه‌های خارجی را داشته باشند، متأسفانه ما تنها به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستیم. از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم باید شبکه‌های پیام‌رسان را تقویت کرد.

تصاویر بیشتر این نشست خبری را در اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۷
مردم هیچ مشکل ندارند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید جلوی اختلاسگرا رو هرچه زودتر بگیرید و مجازاتشئن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید جلوی اختلاسگرا رو هرچه زودتر بگیرید و مجازاتشئن کنید
Iran (Islamic Republic of)
کرکس
۲۳:۰۱ ۲۰ تير ۱۳۹۷
چرا مجلس زودتر اقدام نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
گرانی ها کمر مردم رو خم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اولویت اول مردم رفع مشکلات اقتصادی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۰ تير ۱۳۹۷
به وضعیت اشتغال جوانان لطفا رسیدگی شود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۰ تير ۱۳۹۷
از مسئولین قلبم شکسته.اصلا حرکتی نمیکنن.وقتی مسئول میشید باید برای رضای خدا تمام توان رو بذارید.اگرنمیشه یه نفر نیروی جوان و دلسوز و بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۰ تير ۱۳۹۷
از مسئولین قلبم شکسته.اصلا حرکتی نمیکنن.وقتی مسئول میشید باید برای رضای خدا تمام توان رو بذارید.اگرنمیشه یه نفر نیروی جوان و دلسوز و بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۰ تير ۱۳۹۷
گرانی تا کی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
امیدوارم اختلاسگرا به طور قاطع برخورد جدی شوند
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۱۴:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
بابا یه کم به فکر مردم بیچاره باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
وزیر نیرو باید برکنار شود به علت خاموشی های گسترده برق
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۲:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
هرسال مصرف برق ایران به خاطر در حال توسعه بودن،افزایش جمعیت،افزایش استفاده مردم از کالا های الکترونیک و ... حدود یک گیگاوات افزایش می یابد و این در برنامه توسعه هم پیش بینی شده . بر اساس قانون باید دولت هر سال تعدادی نیروگاه بسازه و باعث توسعه و پیشرفت ایران در حوزه انرژی بشه تا به نقطه ی مطلوب برسه ،اما در این پنج سال اخیر هرگز دولت این قانون را عملیاتی نکرده و بودجه برای این کار تخصیص نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۰ تير ۱۳۹۷
چرا مسئولان چاره ای نمی اندیشند چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
آقآی مهدی
۱۳:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۷
هر روز افزایش افزایش چرا باید با استرس گرانی هر روز بسر ببریم
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۱۳:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۷
پس کی ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۷
براساس امار بانک مرکزی اصلا گرانی معنا ندارد و تورم تک رقمی و زیر هشت درصد است.
Spain
حسین
۱۲:۵۸ ۲۰ تير ۱۳۹۷
به فکر مردم باشید توروخدا
Iran (Islamic Republic of)
داداش علی
۱۲:۵۵ ۲۰ تير ۱۳۹۷
چرا مسئولی پاسخگو نیست به فکر این مشکلات گرونی نیست ما باید مشکلاتمونو به کی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۰ تير ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۱۲:۱۲ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام وقت بخیر
پیگیری کنید به بسیجی فعال کسری بیشتری را تصویب کنند واقعا چرا سالی 5 روز
به ما رسید اینطوری شد
نه میتونیم شهر خودمون خدمت کنیم و نه کسری دریافت کنیم
تو رو خدا کسی اگر میخونه
پیگیری کنه سالی 5 روز برای هر سال فعالی را حداقل 15 روز کنند تو رو خدا

و برای سربازان متاهل شرایط و کسری بهتری بذارن

همه جا شده پارتی فقط کسی که پارتی داره شهر خودش میمونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۰ تير ۱۳۹۷
یکدفعه بیش از۵۰درصد افرایش قیمت هست؟...
آخرین اخبار