در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

مجوزی برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود ندارد/ ۱۴ درصد بازی‌های موبایلی داخلی هستند

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع بازی های رایانه ای برگزار شد.

بازی های رایانه‌ای از صنعت سینما پیشی گرفته استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید رضا جلالی فرهانی کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در برنامه گفتگوی ویژه امشب ۲۰ تیرماه اظهار کرد: بازی های رایانه ای محصولاتی کم هزینه بوده و ساخت آنها زمان کمی می برد همچنین کالای فرهنگی بسیار موثری بوده است.

وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای در سراسر جهان با یک حساب سرانگشتی از صنعت سینما پیشی گرفته اند، چرا که بازی‌های رایانه ای رسانه‌ای دوسویه محسوب می شوند که نه تنها پیام شان را به مخاطبان عرضه می کنند بلکه می‌تواند تاثیرات بلند مدتی را بر بازیکنان بگذارد.

جلالی فراهانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توان داخلی که جمعیت بازی کنندگان و سازندگان بازی های رایانه ای را در بر می‌گیرد  فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد داریم البته تلاش های بسیاری در جهت افزایش قدرت ساخت بازی های رایانه ای صورت گرفته اما همچنان به لحاظ تکنولوژی با سطح جهانی فاصله داریم.

کارشناس بازی های رایانه ای بیان کرد: حدود ۲۸ میلیون مخاطبان بازی های رایانه ای حدود ۹۰ دقیقه از زمان خود را به بازیهای کامپیوتری اختصاص می دهند و این در حالی است که تنها ۱۴ درصد بازار بازی های موبایلی در اختیار بازار داخل قرار دارد.

هادی جعفری معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه برنامه اظهار کرد: آمارهای به دست آمده حاصل پژوهش های سال گذشته و اوایل سال جاری بوده و طبق این آمار ۲۸ میلیون مخاطب بازی های رایانه ای هستند و هزینه ای که مردم بابت این بازی ها اعم از سخت افزار نرم‌افزار می پردازند ۹۲۰میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود پانصد و هفتاد و اندی میلیارد تومان سهم سخت افزارها و کنسولهای بازی بوده و ۳۵۰ میلیارد تومان سهم نرم افزارها است.

وی افزود: حدود ۱۴ درصد بازی های رایانه ای به بازار بومی اختصاص دارد و همه فعالان این عرصه می‌دانند به دلیل وضعیت ناجوانمردانه ای که برای ایران به وجود دارد باو جود تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته ایم به بازی های کنسولی وارد شویم.

جعفری گفت: کیفیت ی‌های رایانه‌ای ایران به خصوص در بخش موبایل روز به روز در حال افزایش بوده طبق آمارها مخاطبان این بازی ها روز به روز بیشتر می شوند به نحوی که ۴ درصد در این زمینه رشد داشته ایم.

جلالی تصریح کرد: متولی بازار ی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی های رایانه ای است  و ما نباید مسائل جزئی را مانند موضوعات کلی بیان کنیم چرا که هر بازی به عنوان یک محصول فرهنگی چند بعدی تلقی می شود و قابلیت آن را دارد که با مخاطبش ارتباطی فراتر برقرار کند.

وی بیان کرد: بازی های موبایلی توان شبیه سازی و تعامل پذیری کمتری نسبت به کنسول و pc دارد چرا که بازیهای موبایلی تنها بخشی است بازی های رایانه ای را به خود اختصاص می‌دهند. و می توان گفت که مخاطبان بازی های کنسولی وفادار تر هستند و با افزایش قیمت ها همچنان مشتری باقی می‌مانند‌.

جلالی ادامه داد: ما در حوزه pc و بازی های کنسولی تحرک و پویش که باید وجود داشته باشد را نداریم.

در ادامه برنامه بابک کرباسی یکی از سازندگان بازی های رایانه ای در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: حوزه بازی‌های رایانه‌ای کاملاً فرهنگی بوده و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت می‌پردازند و صنعت بازی های رایانه ای به مدد بخش خصوصی از سال ۸۳ در ایران شکل گرفت.

وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی بازی های رایانه ای اگر بگوییم که این صنعت از ولنگاری و بی سر و سامانی رنج می برد گزافه گویی نکرده ایم، چراکه تنها در این بخش به مسائل اقتصادی توجه می شود و بر بازی های رایانه ای نظارت چندانی وجود ندارد.

کرباسی تصریح کرد: اکنون برای ساخت بازی های ایرانی نیازی به مجوز نداریم و دچار نوعی خود اظهاری و فرهنگ نو شده ایم! که این مسئله ریسک پذیری سرمایه گذاری و شرایط کنترل بازار را برای خانواده‌ها دشوار کرده و اکنون کاری که باید پنج سال پیش صورت می‌گرفت را از سر گرفته ایم،و قرار بر این است که بازی های رایانه ای مشمول رده بندی سنی شوند.

وی ادامه داد: بسیار عجیب است که بازی‌های ایرانی در حالی تولید می‌شوند که نظارتی بر آنها وجود ندارد.

جعفری گفت: آیا بنیاد بازی های رایانه ای به راستی اجازه انتشار هر بازی را می‌دهد؟ و آیا بنیاد اجازه دارد به هر کسی که در خانه خود اقدام به ساخت بازی رایانه ای می کند بگوید که باید مجوز بگیرید؟ بدیهی است که این امر بر خلاف سیاست‌های کلان تسهیل کسب و کار در سطح ملی است، در نتیجه قطعا بازی‌سازان دشمنان این مرز و بوم نیستند و به فرهنگ کشور پایبندند لذا اگر برای آنها قوانین را شفاف و به آنها بگوییم که اگر معیارها را رعایت نکنند بازی های شما اجازه انتشار نخواهد یافت.بهتر خواهد بود.

جعفری خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۶۶۴۱ بازی را به لحاظ محتوایی بررسی کردیم که البته تعدادی از آنها غیر قابل رده‌بندی بودند و در بهار نیز ۱۷۰۸ بازی را رده بندی کردیم.

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی از میان تحصیل کردگان برای ساخت بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک بازوی تخصصی از سال ۸۵ امور مهمی از جمله نظارت را به بنیاد بازی های رایانه ای سپرده است تا در جهت حمایت از تولید فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه بازی سازها با ابزارهایی که در اختیار دارند بازی تولید می کنند افزود: برای انتشار بازی نیاز به مجوز نشر است .

حمیدرضا جلالی فراهانی کارشناس بازی های ر ایانه ای با اشاره به اینکه ۴۷ درصد بازیکنان بازی های رایانه ای به رده بندی سنی توجه ندارند افزود: طبق نظام رده بندی فرایند نظارت کنار گذاشته شده است.

هادی جعفری معاون بنیاد ملی بازی های یارانه ای در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه پروانه انتشار برای بازی‌های داخلی و خارجی اجباری است و برای بازی‌های ایرانی خود اظهاری نیاز است ادامه داد: بنیاد بازی های رایانه ای تمام حمایت‌های خود را به تفکیک مشخص کرده است امسال حمایت های جدی تر از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حمایت از صنعت بازی سازی در داخل کشور هستیم خاطرنشان کرد: صنعت بازی در مقابل هجوم بازی های خارجی باید حفاظت شود و از سوی دیگر باید به سمت بین المللی کردن بازی های یارانه ای حرکت کنیم.

معاون بنیاد ملی بازی های یارانه ای با اشاره به اینکه فضای تولید بازی در کشور در حال حاضر به سمت بازی های موبايل است عنوان کرد: اصلاح این گونه بازی ها زمان بر و پیچیده نیست.

وی با اشاره به اینکه بازی سازها باید خوداظهاري را انجام دهند افزود: طبق نظام رده بندی سنی ، تمام بازی های یارانه ای ظرف مدت کوتاهی رصد می شوند.

جعفری با اشاره به اینکه بازی سازها رده بندی و دسته بندی می شوند اظهار داشت: هر شرکتی براساس رویه ای که دارد می تواند از حمایت های مربوطه برخودار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار