وزیر نیرو در اردبیل:

۴ تا ۶ هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور داریم/با کاهش آب رود ارس حق آبه استان های ذینفع به تساوی کاهش می یابد

۴ تا ۶ هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور داریم وزیر نیرو به منظور بازدید از پروژه های ملی در دست اجرای حوزه آب و بررسی مشکلات این طرح ها به استان اردبیل سفر کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح پست ۲۳۰ کیلولت نصیرلوی گرمی گفت: امسال در کل کشور‌های جهان سالی گرم و کم‌آبی را شاهد هستیم که تغییرات آب و هوایی از دلایل جدی این موضوع بوده و باید کشور‌های صنعتی قدرتمند جهان برای ناسازگاری‌های حاصل از این فعالیت‌های صنعتی راه‌حلی پیدا کنند.

وی گفت: ما در داخل کشور خود نیز می‌توانیم با اصلاح الگوی مصرف سبب کاهش مشکلاتی از جمله خاموشی و کم آبی شویم که متاسفانه شیوه مصرف با توجه به وضعیت آب و هوایی در سطح کشور مناسب نیست.

وزیر نیرو افزود: ظرفیت تولید برق در سطح کشور و در بهترین حالت ۵۲ هزار مگاوت است که در روز‌های اخیر و با گرم‌تر شدن هوا این مصرف بین ۵۶ هزار تا ۵۸ هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است که ما باید صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهیم.

اردکانیان تصریح کرد: هر روز در حدود ۴ تا ۶ هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور داریم که مدیریت این موضوع کار بسیار سختی نبوده و مردم می‌توانند با کاهش مصرف از به وجود آمدن مشکلاتی از جمله کم‌آبی و خاموشی جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم اصلاح الگوی مصرف را در سطح کشور جایگزین کنیم آسایش و رفاه به دنبال خواهد داشت و فشار از روی صنعت آب و برق کشور برداشته می‌شود.

وزیر نیرو گفت: می‌توانیم با صرفه‌جویی این عادت را بعد از تابستان نیز رعایت کنیم چرا که بخش خانگی و مصارف تجاری بیشترین تولیدکننده صنعت برق هستند و با افزایش دما نیز شاهد کمبود آب در برخی از مناطق کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به این که امسال در کل کشور به طور متوسط ۲۶ درصد کمبود بارش داشتیم، ولی استان‌های شمالی از جمله اردبیل وضعیت خوبی را در بارش‌ها سپری کردند که باید قدر این نعمت را بدانیم و در اصلاح الگوی مصرف اهتمام بورزیم.

 

با کاهش آب رود ارس، سهم استان های ذینفع به تساوی کاهش می یابد

رضا اردکانیان در بازدید پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اضافه کرد: البته در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان های ذینفع به نسبت تساوی کاهش می یابد.

وی با اشاره به کمبود شدید آب در کشور تصریح کرد: با وجود رود ارس که نعمت بزرگی برای کشور است، منطقی نیست استان های شمالی از بحران حرف بزنند.

وزیر نیرو یادآور شد: وجود رود ارس هم برای استان های شمالی کشور و هم برای کل کشور یک فرصت ممتاز است و باید از این ظرفیت در راستای توسعه بهره گرفت.

وی در بیان علل کمبود آب در کشور طی سال های اخیر متذکر شد: کاهش بارندگی و تغییر اقلیم دلیل اصلی کمبود آب در کشور بوده و این شرایط بی شک نیازمند مدیریت صحیح در حوزه مصرف است.

اردکانیان اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین را یکی از برنامه های مدیریتی صحیح در این حوزه برشمرد و با ارزیابی مطلوب از روند پیشرفت این پروژه تاکید کرد که این طرح باید در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

 

انتهای پیام/ی

 

 

برچسب ها: صادرات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار