موج ورزشکاران محجبه در ورزش جهان/ از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

موج «ورزشکاران محجبه» پس از ابتهاج چند برابر شد در همان المپیک ریو کیمیا علیزاده به عنوان یک دختر محجبه موفق به کسب مدال برنز شد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ارائه هر گونه ایدئولوژی مذهبی، فکری و سیاسی در ورزش ممنوع است.». این قانون قدیمی ورزش باعث شد تا بهانه‌ای که در سال‌های گذشته برای ممانعت از حضور ورزشکاران محجبه در مجامع بین المللی به وجود بیاید.این عقیده و این قانون غیرمنصفانه و غیرمنطقی در سال‌های اخیر از حضور ورزشکاران محجبه بسیار زیادی در رقابت‌های بین المللی، جهانی و قاره‌ای جلوگیری کرده است.

از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

در ورزش ایران نمونه‌های متعددی برای این جریان وجود داشته‌اند. تیم ملی بسکتبال بانوان سال‌های طولانی از حضور در رقابت‌های بین المللی از هر نوعش محروم بود. چرا؟ چون مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) پوشش بسکتبالیست‌های محجبه را غیراستاندارد تشخیص می‌دادند و به تیم‌های محجبه مجوز حضور در رقابت‌های مختلف نمی‌دادند.


بیشتر بخوانید:حجاب دختر ورزشكار خبرساز شد+عکس 


پافشاری بر روی این قانون باعث شد تا نسل‌های متمادی بسکتبال بانوان ایران یکی پس از دیگری هدر برود و آن‌ها جز لیگ برتر بسکتبال بانوان ایران جایی برای ارائه توانایی‌ها نداشته باشند. رایزنی‌های محمود مشحون رییس سابق فدراسیون بسکتبال با فیبا آغاز شد و تا دوره رییس کنونی یعنی طباطبایی هم ادامه پیدا کرد تا در نهایت بالاخره بانوان بسکتبالیست ایرانی طعم حضور در رقابت‌های جهانی و آسیایی را بچشند.

تلاش ورزشکاران محجبه برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی و درخشش چیزی است که در تمام دنیا جریان دارد. از استرالیا گرفته تا آمریکا و کانادا. جریان ورزشکاران محجبه اکنون در سراسر ورزش جهان و در کلیه رشته‌ها بسیار پررنگ است. اما برخی از جریانات در باز شدن راه ورزشکاران محجبه و برداشتن برخی ممانعت‌ها بسیار تاثیر گذار بوده است. ابتدا از موج بزرگی به نام «ابتهاج محمد» برایتان می‌گوییم...

انقلاب «ابتهاج»

ابتهاج محمد در سال ۱۹۸۵ در شهر نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. او یکی از میلیون‌ها آفریقایی تبار ایالات متحده آمریکاست که والدینش از سال‌ها پیش به ینگه دنیا مهاجرت کرده بودند. پدرش افسر پلیس و مادرش معلم دبستان بودند. پدر و مادر او پیش از اینکه صاحب چهار فرزند شوند به دین اسلام گرویده بودند و فرزندانشان نیز مسلمان شدند.

ابتهاج که از همان کودکی حجاب اسلامی را رعایت می‌کرد در ۱۳ سالگی به رشته شمشیربازی علاقه‌مند شد تا هیجان‌انگیزترین راه زندگی‌اش باز شود. ابتهاج پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار و موفقیت‌های ریز و درشت در رقابت‌های مختلف شمشیربازی عاقبت به المپیک ۲۰۱۶ ریو رسید.

از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

او به عنوان یک ورزشکار آمریکایی با حجاب کامل راهی برزیل شد و در حالی که حجاب او توجهات وسیعی را در سراسر دنیا جلب کرده بود موفقیتی تاریخی و بی‌نظیر به دست آورد و موفق به کسب مدال برنز شمشیربازی المپیک شد. این دختر شمشیرباز محجبه به دلیل سخت کوشی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش در ورزش و تلاش برای پیشرفت به عنوان یک ورزشکار محجبه به عنوان نماد صبر و تحمل شناخته می‌شود. ابتهاج پس از آن شهرتی چند برابر پیدا کرد و عروسک‌هایش هم ساخته شدند.

ابتهاج محمد خود را نماینده همه زنان محجبه در دنیای ورزش معرفی کرد. او به حجابی که دارد مفتخر است و در بدترین شرایط در آمریکا هرگز راضی به حذف حجاب نشده است.

دو سال پیش در یک مراسم فیلم و موسیقی همه یک بار دیگر اراده جدی ابتهاج برای حفظ حجاب را مشاهده و باور کرد. در واقع در نخستین روز ثبت نام، اصرار شمشیرباز مسلمان آمریکایی برای حفظ حجابش، باعث اخراج متصدی صدور کارت شناسایی این فستیوال شد و البته دلخوری این زن محجبه را نیز به همراه داشت.

موج «ورزشکاران محجبه» پس از ابتهاج چند برابر شد. البته نباید فراموش کرد در همان المپیک ریو کیمیا علیزاده به عنوان یک دختر محجبه موفق به کسب مدال برنز شد و او نیز در شدت گرفتن موج ورزشکاران محجبه تاثیر بسیار زیادی داشت. شاید هیچ کشوری به اندازه ایران ورزشکار محجبه نداشته باشد. به هر حال در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو ابتهاج آغازگر یک انقلاب بسیار بزرگ بود. این المپیک یک محجبه دیگر هم داشت، یک وزنه بردار به نام «آیشا محمد»، دختری اهل امارات متحده عربی...

آیشا وارد می‌شود

«آیشا محمد» وزنه‎‎بردار اماراتی با حجاب اسلامی در این رقابت شرکت کرد که اتفاقا با ثبت ۱۶۲ کیلوگرم به عنوان هفتمی این دسته رسید.

از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

یک بررسی ساده نشان می‌داد پس از حضور آیشا در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک تعداد زیادی از دختران اماراتی علاقه‌مند به ورزش و آغاز کار خود در رشته وزنه‌برداری شده‌اند. آیشا نیز شهرت زیادی به دست آورد و پس از المپیک سعی کرد سفیر خوبی برای ترویج ورزش در میان زنان باشد. اما در کنار ابتهاج و آیشا باز هم یک دختر ورزشکار و محجبه دیگر در دنیا سر و صدای زیادی به پا کرد، دختری از بحرین به نام «سلواعید ناصر».

مثل باد، مثل سلواعید

دختر دونده بحرینی با حجاب توانست رکورد دوی ۴۰۰ متر جهان را بشکند و به مقام قهرمانی برسد. قهرمانیاو بسیار سر و صدا کرد و مورد توجهات وسیعی در سراسر دنیا قرار گرفت. این برای نخستین بار بود که یک دونده زن با حجاب قهرمان رقابت‌های جهانی می‌شد، آن هم در رشته‌ای مثل دوومیدانی. «سلواعید ناصر» نام کامل این دونده جوان بحرینی است که در رقابت‌های جهانی دو سال پیش با حجاب مسابقه داد و موفق شد در دوی ۴۰۰ متر زمان ۵۱ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه را ثبت کرده و رکورددار شود. وی در المپیک نوجوانان نانجینگ نیز مدال نقره را تصاحب کرده بود.

از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

این دونده ۱۷ ساله که مادری نیجریه‌ای و پدری بحرینی دارد، در نیجریه متولد شد، اما بعد از مدتی به همراه خانواده به بحرین رفت. مادر وی نیز از دوندگان دوی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر بوده است.

ناگفته نماند که شاید این دختر با حجاب اسلامی قهرمان دنیا شد، اما ایران بیشتر از هر کشور دیگری دونده محجبه دارد، از مریم طوسی و فرزانه فصیحی گرفته تا سپیده توکلی و پریسا عرب.

موجی که ادامه دارد

به نظر می‌رسد موانع برای حضور ورزشکاران محجبه در رقابت‌های مختلف جهانی، قاره‌ای و بین المللی یکی پس از دیگری برداشته می‌شود، اما مشخص است از این ره آورد ورزش ایران بیش از هر کشور دیگری منتفع خواهد شد چرا که ایران پر از ورزشکاران محجبه است، از کیمیا علیزاده که در ریو مدال برنز گرفت تا مریم طوسی، لیلا رجبی، بازیکنان فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، شطرنج، تکواندو، کاراته و بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی همچون وزنه‌برداری که به تازگی راه افتاده است.

از انقلاب «ابتهاج» تا دختر باد+تصاویر

منبع:جام جم

انتهای پیام/

موج «ورزشکاران محجبه» پس از ابتهاج افزایش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
دومی چقدر خشن یا خدا
آخرین اخبار