مسعودی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آرامش بازار نهاده‌های دامی در آینده‌ای نه چندان دور/ مصرف خوراک آماده، افزایش بهره‌وری را به همراه دارد

یک مقام مسئول گفت: با توجه به عرضه نهاده‌های دامی در بورس کالا، پیش‌بینی می‌شود قیمت ذرت و سویا در شهریور ماه در بازار کاهش یابد.

آرامش بازار نهاده‌های دامی در آینده‌ای نه چندان دور/ مصرف خوراک آماده، افزایش بهره‌وری را به همراه داردمهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر اختصاص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی، اظهار کرد: با تزریق ارز 3800 تومانی به واردات نهاده‌های دامی تا حدودی از نوسان قیمت در بازار کاسته شده است که انتظار می‌رود با تسهیل در واردات، بازار نهاده‌های دامی به آرامش برسد.

وی با انتقاد از اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر بی‌تأثیری اختصاص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی، افزود: هم اکنون قیمت جهانی هر کیلو ذرت 230 دلار و کنجاله سویا 420 دلار است که واردات آن با ارز آزاد 2 برابر ارز دولتی است؛ بنابراین جای این سوال مطرح است که چرا برخی کارشناسان چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

مسعودی با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی ارز تحویلی به واردکنندگان، بیان کرد: در ارتباط با ارز و هر چیز دیگری که اطلاعات آن به درستی شفاف نباشد، قطعا رانت و فساد وجود دارد، به همین دلیل شفاف سازی هر چه بیشتر از سوی دستگاه‌های دولتی و گمرکی به نفع جامعه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به عرضه نهاده‌های دامی در بورس کالا، پیش‌بینی می‌شود قیمت ذرت و سویا در شهریور ماه در بازار کاهش یابد.

وی نرخ کنونی هر کیلو ذرت را یک هزار و 100 و کنجاله سویا را 2 هزار و 100 تومان به مرغداران اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت‌های جهانی و اختصاص ارز 3800 تومانی به واردات، انتظار می‌رود که قیمت کنجاله سویا به کمتر از 2 هزار و ذرت هزار تومان برسد.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام با بیان اینکه مرغداران نسبت به نوسان کنونی نرخ نهاده‌های دامی گلایه‌مند هستند، اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از 2800 به 500 تومان ، مرغداران از قیمت کنونی مرغ آماده به طبخ در بازار متضرر هستند که انتظار می رود قیمت مرغ به نرخ منطقی خود برسد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نه تنها مرغداری‌های کوچک بلکه مرغداری‌های دارای زنجیره تولید به سبب بالا بودن هزینه‌های تولید و قیمت کنونی مرغ در بازار متضرر هستند و این امر بیانگر یک علامت سوال بزرگ است.

به گفته مسعودی، با توجه به قیمت جهانی نهاده دامی، اختصاص ارز 3800 تومانی و هزینه‌های ترخیص نرخ کنونی ذرت در بازار متعادل است.

این مقام مسئول با اشاره به راهکارهای بهینه و مدیریت مصرف نهاده‌های دامی در بازار، اظهار کرد: تولید خوراک آماده در کارخانه‌های دان براساس نیاز دام و طیور، افزایش بهره وری و کاهش ضایعات را به همراه دارد.

وی با انتقاد از ضایعات بالای خوراک طیور در آسیاب میکسرهای مرغداری‌ها بیان کرد:  انعقاد قرارداد مرغداران با کارخانه‌های خوراک دام بهره وری 100 درصدی تولید و ضریب تبدیل بالای نهاده‌های تولیدی را به همراه خواهد داشت که به سبب تقلب برخی کارخانه‌ها، مرغداران اعتماد خود را از دست داده‌اند اما این امر دلیلی نمی‌شود که این موضوع را به 650 کارخانه تعمیم داد.

مسعودی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی تمامی نهاده‌های وارداتی باید در کارخانه‌های مدرن تبدیل به خوراک بهداشتی شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.

انتهای پیام/

مصرف خوراک آماده عاملی برای کاهش ضایعات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار