صحبت های روسای اتاق های بازرگانی مناطق 4 گانه

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تا از نظام تمرکزگرایانه در توسعه کشور فاصله نگیریم، توسعه متوازن منطقه‌ای رقم نمی‌خورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی منطقه چهار کشور گفت : توسعه منطقه‌ای در شرایطی رخ می‌دهد که نظام برنامه‌ریزی کشور تغییر کند و از این شیوه تمرکزگرایانه فاصله بگیرد.

وی گفت: این تغییر ساختار نیز نیازمند تغییر قوانین با همکاری نمایندگان مجلس است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار ایجاد فراکسیونی از نمایندگان منطقه چهار کشور شد تا بتوانند با همکاری یکدیگر و اصلاح قوانین، بستر توسعه این منطقه را فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان از ظرفیت‌های منطقه چهار کشور هم یاد کرد و افزود: اولین ظرفیت این منطقه توسعه مبادلات مرزی و صادرات با توجه به مرزی بودن اکثر استان‌های منطقه چهار است.

سلاح‌ورزی از ظرفیت‌های حوزه انرژی مانند آب، باد و تابش خورشید در این منطقه هم یاد کرد که می‌تواند زمینه‌ساز تولید انرژی‌های پارک در منطقه باشد و افزود: در کشور ما باید تا پایان برنامه ششم توسعه، پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی پاک داشته باشیم که تاکنون کمتر از 200 مگاوات آن محقق شده است.

در ادامه کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه هدف از منطقه‌بندی کشور را توسعه متوازن منطقه‌ای با هم‌افزایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان‌ها دانست و تاکید کرد: ما لیستی از ظرفیت‌ها و حتی تهدیدهای پیش روی استان‌های منطقه چهار را جدا کردیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: برای توسعه برنامه‌های تقسیم‌بندی منطقه‌ای نیازمند همکاری بیشتر سازمان‌های برنامه و بودجه هستیم.

علی اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی اختیاری برای اجرا و تصویب قوانین در کشور ندارد، عنوان کرد: همه اختیارات در دست حاکمیت شامل قوای سه‌گانه است که اتفاقا مشکلات بخش خصوصی را به خوبی می‌دانند اما چاره‌ای برای آن نمی‌اندیشند.

وی افزود: حاکمیت تا نون چیزی جز مصرف کننده نبوده و نتیجه آن مشکلات اقتصادی زیاد امروز کشور است که بخش خصوصی به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آید.

زبردست از مشکلات پیش روی بخش خصوصی هم یاد کرد و افزود: بیمه، مالیات، بانک و ... همه بخش خصوصی را فشل کرده است.

وی معتقد است اگر چاره‌ای نیندیشیم وضعیت از این که هست بدتر خواهد شد و در شرایط موجود هم اگر همین کارخانجاتی که فعال است را سرپا نگه داریم هنر کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی همدان اظهار کرد: تا زمانی که حاکمیت به بخش خصوصی اختیار ندهد نمی‌توان انتظار اتفاقات فوق‌العاده در کشور داشت.

منوچهر توسطی رئیس اتاق بازرگانی مرکزی نیز از مشکلات بخش خصوصی یاد کرد و گفت: امروز بخش خصوصی را به جایی رسانده ایم که واجب الزکات شده و بسیاری از فعالان این بخش در زندان هستند.

وی با بیان اینکه طی 40 سال اخیر همواره مدیران و نمایندگان مجلس با بخش خصوصی هم دردی کرده و به مشکلات این بخش اذعان داشتند، یادآوری کرد: دیگر صحبت‌های نمایندگان و مدیران حتی برای ما آرامبخش هم نیست.

توسطی بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نیازمند تغییر در رویکرد و نگاه به مسائل مدیریتی دانست و گفت: اقتصاد کشور باید به صورت منطقه‌ای تقسیم بندی شود تا کوچک و قابل مدیریت باشد.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نیازمند تغییر در مسائل مدیریتی

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار