سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هیچ کشوری نمی‌تواند درباره حضور حزب‌الله در سوریه اظهار نظر کند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حزب الله تعادل بخش منطقه است باید برای حفظ، انسجام و تقویت محور مقاومت تلاش کند.

هیچ کشور نمی‌تواند درباره حضور حزب‌الله در سوریه اظهار نظر کندسید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حضور حزب الله در منطقه اظهار کرد: حزب الله یک نیروی مردمی و دارای اثرگذاری بالا در صحنه رویاروی با دشمن است و قابلیت بر هم زدن معادلات میدانی به نفع خود را دارد.

وی افزود: حضور نیروی عراقی حشد الشعبی در برابر داعش موثر واقع شد، حشد الشعبی دارای ده‌ها هزار نیرو‌های جوان و تازه نفس بود که آموزش‌های چریکی و شهری را دیده بود و به راحتی در برابر داعش می‌جنگید و در نهایت در برابر داعش به پیروزی رسید.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ارتش یمن یک ارتش ضعیف و فقیر بود و با حضور انصارالله توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند، انصارالله عشایر یمنی را به مبارزه با رژیم آل سعود دعوت کردند، این اقدمات جان تازه‌ای به ارتش یمن بخشید؛ عملیات چریکی، کوهستانی و شهری را انصارالله برعهده گرفت و جنگ کلاسیک را ارتش یمن عهده دار شد و با این اتفاق هماهنگی کاملی بین نیروی مردمی و نظامی یمن برقرار شد.

سید افقهی با بیان اینکه حزب الله توانست معادلات خاورمیانه را به نفع خود و محور مقاومت برهم زند، گفت: جوانان لبنانی اولین ظهور حزب الله در مقابل پیشروی‌های رژیم صهیونیستی به بیروت را در سال ۱۹۸۲ به نمایش گذاشتند، آنها سرباز‌ان رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کردند، حزب الله با عملیات‌های استشهادی، توانست نام و اقتدار حزب الله را در لبنان و منطقه به اوج برساند.

وی گفت: با حضور حزب الله در نبرد سوریه، معادله به نفع مردم و ارتش سوریه رقم خورد و جان تازه‌ای به خود گرفت، حذف حزب الله یک گسست خطرناک در انسجام محور مقاومت ایجاد خواهد کرد، حزب الله با تجهیزات و توان موشکی که در برابر رژیم صهیونیستی دارد؛ توانسته تاکنون بیش از سه بار در نبرد‌های سنگین، رژیم صهیونیست را شکست دهد، لذا نمی‌توان از اثر حضور حزب الله در منطقه چشم پوشی کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: حزب الله تعادل بخش وضعیت منطقه است باید در منطقه برای حفظ، انسجام و تقویت محور مقاومت در برابر خودکامگی آمریکا و عربستان تلاش کند.

وی با اشاره به خواسته عربستان و آمریکا درباره همکاری روسیه برای خارج کردن حزب الله از سوریه اظهار کرد: یکی از دیپلمات‌های روسیه اعلام کرده است که خروج حزب الله از سوریه غیر قابل قبول است، حزب الله به دعوت مستقیم سوریه در این کشور حضور دارد و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند درباره حضور حزب الله در سوریه اظهار نظر کند.

سیدافقهی افزود: همچنین در  روزهای  اخیر بشار اسد رسما و صریحا اعلام کردند که حزب الله و دیگر نیرو‌های کمکی با دعوت مستقیم وارد سوریه شده اند، این کشور ماست که باید اعلام کند که چه نیرویی در سوریه بماند و چه نیرویی خارج شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه  تصریح کرد: نیرو‌های نظامی جبهه مقاومت داخل سوریه به هیچ عنوان تحت نظارت امریکا یا سوریه نیستند که با خواست آنها خارج یا داخل شوند، سرزمین سوریه متعلق به مردم این کشور است و هرگونه دخالت درباره نیرو‌های سوریه یک نقض حقوقی است، روسیه، آمریکا و عربستان روابط گسترده‌ای دارند و این روابط مختص به حضور حزب الله نیست.

سید افقهی در پایان خاطر نشان کرد: رژیم سعودی بر سر بسیاری از مسائل با روسیه اختلاف دارد، روسیه این موضوع را به خوبی می‌داند که توافق با آمریکا و عربستان باعث تضعیف رابطه دوستی  با هم پیمانانش می‌شود لذا این کشور هیچ گاه خواهان از بین رفتن رابطه خود با ایران نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۷
زنده باد حزب الله
آخرین اخبار