سگ یکی از حیواناتی است که زیاد مورد توجه انسان قرار می گیرد و به عنوان حیوان باوفا در میان آدمیان شناخته می شود. همه شما می دانید که سگ نجس است و به علت نجس بودن سگ شاید از زمان کودکی از این حیوان دوری کرده اید. در روایات و احادیث زیادی به این مورد ، اشاره شده است. در واقع شاید علت اصلی نجاست سگ را نمی دانید و به طور کامل با این مسئله آشنا نشده اید. ما در این مقاله قصد داریم همه شما را با این مفهوم آشنا کنیم تا علت "نجاست سگ" را از نظر اسلام درک کنید. به این منظور با ما همراه باشید.
بهتر است قبل از پی بردن به نجس بودن سگ، در مورد کلمه نجس مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. معنای لغوی " نجس"، کثیف بودن، ناپاک بودن و پلیدی می باشد. هر چیزی را که اسلام نجس معرفی کرده باشد باید تمامی مسلمانان از آن دوری کنند. راغب اصفهانی کلمه نجس را در نوع تعریف می کند:
خیلی از افراد علاقه مند هستند بدانند که در قرآن چه اشاره هایی به نجاست سگ شده است. در قرآن در برخی از بخش ها از سگ سخن گفته شده است، اما به نجس بودن یا طهارت آن اشاره ای نشده است. به همین علت به چندین مورد اشاره می کنیم:

همان طور که مطالعه کردید قرآن کریم هیچ سخنی از نجاست یا طهارت سگ به میان نیاورده است. زیرا قرآن کریم در مورد مسائل فقهی به کلیات اشاره کرده است و برای صحت نجس بودن سگ باید به روایات مراجعه کنیم. دلیل دوم آن، این است که قرآن دستور داده است علاوه بر مطالبی که در قرآن آورده شده است باید به احادیث و روایات پیامبران و امامان عمل کنیم.
عذافر از امام صادق (ع) سوال کرد که نوشیدن و یا وضو گرفتن با آبی که پس مانده برخی حیوانات مانند گوسفند و شتر و اسب و ... می باشد چه حکمی دارد؟
امام پاسخ دادند: بنوش و وضو بگیر.
اما وقتی فرد راجع به سگ سوال کرد، امام فرمودند: نه.
فرد پرسید آیا او یک درنده مانند دیگر درندگان نیست؟
امام فرمودند: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.
روایت دوم در این زمینه: عبدالله بن ابی یعفور به نقل از امام صادق (ع) می گوید: همانا خداوند نیافرید خلقی را که نجس تر از سگ است.

بسیاری از مردم گمان می کنند که تنها سگ هایی نجس هستند که از آن ها نگهداری نمی شود و در کوچه و خیابان ها سپری می کنند و سگ هایی که در خانه ها توسط اشخاصی نگهداری می شود تمیز می باشند. این نظریه کاملا اشتباه می باشد و در نجس بودن سگ ها هیچ فرقی نیست و همه آن ها نجس می باشند. تمامی سگ ها اعم از سگ های شکاری، نگهبان و ...نجس هستند و آب دهان و تمامی بدن آن ها نجس می باشد.
همان طور که گفته شد روایات و احادیث زیادی در این زمینه وجود دارند. امام علی (ع) در مورد نجاست سگ می فرمایند: از نزدیک شدن به سگ ها بپرهیزید و کسی که سگ مرطوبی را لمس کرد، لباسش را بشوید و چنان چه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.
همچنین محمد بن مسلم از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقی که نوعی سگ شکاری معروفی می باشد سوال کرد. امام فرمودند: چنان چه که او را لمس کرده ای دستت را بشوی.
شیخ صدوق ( ره) در مورد سگ های شکاری فرموده است: مقداری آب به محل ملاقات بپاشید، کافی است و شستن لازم نیست اما با این حال باز هم سگ را نجس می دانند.
پیامبر (ص) فرموده اند: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آید.
امام علی(ع) می فرمایند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
به علت آلوده بودن و انتقال دادن میکروب ها، نگهداری این حیوان در خانه نهی شده است و برای رعایت بهداشت و نظافت های شخصی و عمومی و منزل و کودکان نباید سگ را در خانه نگهداری کرد. با این حال برخی افراد سگ های آموزش دیده را برای کارهایی مانند نگهبانی مزرعه ، کارخانه و ... نگهداری می کنند. چرا که امام علی (ع) می فرمایند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

تنها گروهی که سگ را نجس نمی دانند گروه "مالکی ها" می باشند که آن هم با این که سگ را نجس نمی دانند اما معتقد هستند که باید با سگ ها به صورت تعبدی عمل شود. یعنی اگرسگ از ظرفی آب و یا غذا خورده است باید آن ظرف را 7 مرتبه شست و شو دهند تا پاک شود.
کار هایی که اسلام انجام آن ها را منع کرده است یقینا به خیر مسلمانان می باشد، پس زمانی که نجاست سگ در روایات و احادیث فراوانی آمده است باید از آن دوری کنیم و به دستورات شرع عمل کنیم.
انتهای پیام/
من از یک متخصص عفونی که شاید متدین هم نیست شنیدم در بزاق سگ میکروبی وجود دارد که با واکسن زدن هم از بین نمیرود وایسان مخالف نگهداری سگ در منزل بود
مگر این شد دلیل چونکه آسیب دنیایی اش همون لحظه نیست؟ پس دزدی هم با این منطق حلاله دیگه!
عذاب اصلی اون دنیاست. خودت رو بیچاره نکن
طبق کدام حکم میگی سگ نجس نیست؟ کجا گفته پیامبر حیوانی مثل سگ رو می آورد خونه اش!!!!
خجالت بکش تهمت به پیغمبر گناهی نابخشودنی است
بی شرم و حیا
خداوند میلیون ها نوع از موجودات مختلف آفریده است ، اما فقط درباره سگ و خوک حکم به نجاست فرموده است آیا رواست که بخاطر آنکه آنچه دلمان می خواهد انجام دهیم هزاران تهمت به دین خدا وارد کنیم. دوستان می گویند حدیث جعلی زیاد وارد شده . بله درست است اما بهتر است بدانید علم رجال که هزاران نفر در آن به تخصص رسیده اند و سالها عمر خود را روی آن گذاشته اند مسئول بررسی صحت احادیث است و اینکه تمامی متخصصین شیعی و سنی به غیر از فرقه مالکی حکم به صحت روایات نجاست سگ داده اند ثابت می کند که این امر مسلم و قطعی است. آیا درست است که با این توجیهات به راحتی همه چیز را نادیده گرفت . دوستان از عقل صحبت کردند . من از آنها می پرسم اگر ۹۹ درصد حرف شما درست باشد و فقط یک درصد سگ نجس باشد با کدام عقل حاضر می شوید حکم خدا را نادیده بگیرید.
وقتی پیامبر و امامان معصوم علیه السلام فرمودند سگ نجسه خب نجسه دیگه
خب باید سگ بيرون از خونه و تو یه لونه ای یا طویله ای باشه
چطور چشمت یه سنگ انداختن رو دید
ولی سگ های ولگرد وحشی که چند بچه مظلوم را تکه تکه کردند ندید؟
در ظرف خودش جای خوش
وسایل خودش چرا اینجور میگید اون زمان امکانات برای مراقبت در خانه یا کلا مراقبت نبود
هیچ مریضی هم ندارن همش خرافاته
اگر سگ نجس باشه چی؟
وقتی هم که مُردی و بردنت جهنم همین حرفا رو میزنی یا نه
تبلیغ یه خلاف خودش بدتر از اون گناهه
من شنیدم طبق آنچه که گفته شده حتی اگر یک تارموی سگ روی لباس باشه نماز باطله
برای من همین کافی است که یزید سگ باز بود اما امام حسین علیه السلام چنین حیوانی اطرافش نگه نمیداشت
دوما : مگر منبع استخراج احکام قرآن نیست ؟ در قرآن سه آیه در خصوص یک هست که هر سه آیه از یک تعریف شده ( اگر خداوند سگ را نجس میدانست چرا باید همراه اصحاب کهف قرار میداد )سوما: چگونه میشود باور کرد خداوتد حیوانی به این مهربانی و وفاداری بین انسانها خلق کند و بعد آنرا نحس نماید؟؟؟ چون طبق حدیث در موجود شر هیچ خیری نیست !!! پس چرا این همه خیر و برکت در یک وجود دارد؟ چهارم : چرا کفتار که مرده خوار است یا لاشخور که نحاستخوار است نحس نیست ولی سگ که موجودی اهلی و بین مردم است نحس باشد!!! پنج : متاسفانه یکسری آدم بیسواد بدون هیچ دلیل منطقی و قرآنی سگرا نحس میدانند و تنها به یک سری حدیث ضعیف استناد می کنند!!! در حالیکه در زمان پیامبر و اهل بیت تنها تلاش بر اعتقاد به خداوند و روز نفت و بوده و در خصوص مسائل عادی ( باد معده و با مای رایت رفتن دستشویی نحوه همبستر شدن به زن و یا موی سر زن و... ) اصلا صحبت نشده چون غرب شعورش به اینچیزها نمی رسید.
ششیشم: کلا احکام ثانویه سوال برانگیز و صد ونقیض است ؛ مثلا چرا فرو بردن غبار در حلق روزه را باطل می کند ولی غیبت و تهمت که گناهی بزرک است روزه را باطل نمی کند !!! یا چرا عرق شتر نجاست خوار نحس است ولی فرق اسب یا هر حیوان دیگر که نجاست نی خورد نحس نیست و...
در پایان
اسلام دین عقلی است و هرچیزی خلاف عقل بیان شد نباید قبول کرد
موفق باشید
وقتی یه چیزی رو نمیدونی از پایه که نمیشه اونو رد کرد