نوذر شفیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان :

مبارزه با داعش در افغانستان نیازمند همکاری مشترک منطقه ای است

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت : اتحاد ایران و پاکستان در مبارزه با داعش می تواند موجب پایان سوء تفاهمات بین دو کشور باشد .

داعش افغانستان؛تهدید جدید منطقهنوذر شفیعی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهداف و دستاوردهای سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به پاکستان، اظهار کرد: پاکستان یکی از همسایگان قدرتمند ایران در سطح منطقه شناخته می‌شود و چالش‌های مشترکی  را با این کشور داریم که خوشبختانه سفر سرلشکر باقری در شرایطی صورت گرفت که در عرصه روابط مشترک دو کشور فرصت های همکاری نسبت به چالش ها بیشتر است.

شفیعی با بیان اینکه هر دو کشور مورد تهدید پدیده‌ای به نام داعش هستند، تصریح کرد: ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مورد تهدید تروریست‌های مستقر در افغانستان هستند که توسط آمریکا هدایت و پشتیبانی می‌شوند و مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری‌های مشترک این کشورها است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه اتحاد ایران و پاکستان در زمینه مبارزه با داعش موجب پایان سوء تفاهمات دیگر بین دو کشور شود، گفت: متأسفانه ایران و پاکستان به عنوان دو کشور رقیب که در تلاش برای نفوذ بیشتر خود در افغانستان هستند، شناخته می‌شوند.

شفیعی ادامه داد: نگاه رقابتی جهت حضور در افغانستان از سوی پاکستان آغاز شد و نگاه ایران در این زمینه همیشه حفظ استقلال و استقرار توسعه پایدار بعد از دوران سخت جهاد و مبارزه با تروریسم در افغانستان بوده و هست.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به تمایلات پاکستان به ارتباط با برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان و امارات، تصریح کرد: ایران با حضور پاکستان در بخشی از فرماندهی ائتلاف نظامی بر ضد مردم یمن مخالف است و این موضوع برای کشور و مردم ما بسیار مهم است.

وی افزود: حضور تروریست‌ها در خاک پاکستان جهت اعمال خرابکارانه بر ضد ملت ایران و نقش کمرنگ این کشور در فرآیند احداث خط لوله انتقال گاز ایران به جنوب آسیا از موارد نارضایتی ایران نسبت به دولت پاکستان است.

شفیعی گفت: مجموعه‌ای از چالش‌ها بین ایران و پاکستان وجود دارد که متأسفانه در عملکرد دولت پاکستان نشانه‌ای از تلاش برای بهبود و رفع این موانع و مشکلات نمی‌بینیم.

وی همچنین با اشاره به فرصت‌های پیش رو برای هر دو کشور در جهت بهبود روابط، افزود: نزدیکی جغرافیایی، پیشینه مشترک تاریخی و فرهنگی و پیوندهای مشترک دینی و مذهبی همیشه بنیان های لازم برای همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان را فراهم کرده و این عوامل موجب استحکام روابط دو کشور شده است.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: سفر سرلشکر باقری به پاکستان با توجه به فرصت‌های مشترک بین دو کشور در جهت همکاری بیشتر در زمینه‌های نظامی و امنیتی و دفاعی می‌باشد.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: پاکستانی‌ها علی‌رغم اصرار عربستان مبنی بر عضویت در ائتلاف نظامی بر ضد یمن به جهت ملاحظات روابط با ایران عضو این ائتلاف نشدند، ولی در ادامه طی یک رایزنی امنیتی_ دفاعی بخشی از فرماندهی این ائتلاف را برعهده گرفتند که راحیل شریف فرمانده سابق ستاد ارتش این کشور مسئولیت آن را برعهده گرفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار