مجوز ۷ کشتی بزرگ صید صنعتی برای سیستان و بلوچستان اخذ شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای افزایش بهره‌وری از آب‌های آزاد، مجوز ۷ کشتی بزرگ صید صنعتی برای سیستان و بلوچستان اخذ شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بنادر چابهار و کنارک در سیستان و بلوچستان قطب صید و صیادی ایران هستند و بیش‌از ۷۰ درصد میزان صید ایران اعم از مواد اولیه کارخانه‌های تن‌ماهی و صید صنعتی از این دو بندر تامین می‌شود.

وی افزود: بنا به آمار کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند که بیش‌از ۲۰ کشور ساحلی حوزه اقیانوس هند در آن عضو هستند، بنادر اقیانوسی ایران، چابهار و کنارک، بیشترین میزان برداشت از حوزه اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی را دارند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۲۴ هزار صیاد فصلی و دائمی سیستان و بلوچستان با ۲۴۰۰ فروند لنج فراساحل و قایق صیادی خود به‌طور میانگین و بنا به آمار ملی و بین‌المللی سالانه بیش‌از ۲۵۰ هزارتن صید می‌کنند که بیشتر توسط ۹۳۰ فروند لنج فراساحل این استان و در آب‌های فراساحلی حوزه اقیانوس هند صید می‌شود.

میرمرادزهی اضافه کرد: با این همه و با وجود آنکه سیستان و بلوچستان قطب صید و صیادی ایران است، اما بنا به آمار‌های مراکز تحقیقاتی شیلاتی، ما تنها از ۲۵ درصد ذخایر شناخته شده عمدتا در حوزه آب‌های فراساحلی برداشت می‌کنیم که بنا به ظرفیت موجود مقدار ناچیزی است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شناور‌های صیادی مدرن از کشور‌های خاور دور هم‌چون ژاپن و چین به آب‌های اقیانوس هند می‌آیند و صید‌های قابل توجهی را انجام می‌دهند، اما شناور‌های صیادی ما به‌دلیل سنتی بودن میزان بهره‌وری کمتری دارند.

وی تاکید کرد: در راهبرد جدید شیلات افزایش میزان بهره‌وری از دریا را در دستوکار قرار دادیم و مقرر شده با اعزام کشتی‌های پشتیبان که انبار، سوخت و تجهیزات لنج‌های سنتی فراساحل را در دریاروی‌های چندماهه تامین می‌کنند میزان بهره‌وری از دریا بالاتر رود.

میرمردادزهی اضافه کرد: علاوه‌بر آن مقرر شده تعدادی کشتی مدرن صید صنعتی هم به ناوگان صیادی سیستان و بلوچستان افزوده شود؛ مجوز ۷ کشتی بزرگ صید صنعتی اخذ شده است؛ این کشتی‌های برزگ فلزی با تور‌های بزرگ خود قادر خواهند در آب‌هایی با عمق ۲۰۰ متر به صید بپردازند؛ میانگین ظرفیت آن‌ها چیزی حدود ۲ هزار تن خواهد بود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مجوز این کشتی‌ها اخذ شده و هرکدام از بومیان که متقاضی باشند به آن‌ها مجوز اعطا می‌شود؛ امیدواریم با راهبرد افزایش بهره‌وری میزان صید و صیادی را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

انتهای پیام/ع

مجوز ۷ کشتی بزرگ صید صنعتی اخذ شده است

برچسب ها: شیلات ، سازمان بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار