یک استاد دانشگاه:

آسیب‌های اجتماعی ناشی از ۲ قطبی شدن فرهنگی است

استاد دانشگاه علت بخش عمده آسیب‌های اجتماعی را ۲ قطبی شدن فرهنگی جامعه دانست.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از ۲ قطبی شدن فرهنگی استمحمدرضا خاکی قراملکی‌ استاد دانشگاه  در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را تقسیم بندی کنیم، با سه دسته آسیب مواجه می‌شویم؛ دسته‌ای از آسیب‌ها مربوط به کف جامعه است، دسته دیگری از آسیب‌ها مربوط به لایه‌های میانی و دسته آخر مربوط به ایدئولوژی‌های اساسی و نظام‌های فکری یک کشور است.

قراملکی‌ با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و عمومی شدن آسیب‌ها ناشی از 2 قطبی شدن فرهنگی است، گفت: دو قطبی فرهنگی به این معنی است که یک طرف می‌خواهد فرهنگ دینی خود را عرضه کند اما فاقد ابزار قدرتمند انتشار است و از یک طرف فرهنگ وارداتی‌ است که با کمک ابزار قدرتمند انتشار علی‌رغم اینکه با دین و فرهنگ بومی منطقه میزبان ناهمخوانی‌ دارد، به موفقیت‌هایی می‌رسد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز الگوهای توسعه غربی، الگوهای پایدار شناخته می‌شوند، گفت: وقتی الگوی توسعه همه جانبه، اعم از الگوهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر مبنای منافع مادی عمل می‌کنند، توسعه منوط به پیشرفت‌های مادی می‌شود و مسائلی چون عدالت دیگر اهمیت چندانی ندارد.

وی با طرح این سوال که ماشین توسعه غرب با چه مکانیزمی‌ فعالیت می‌کند، گفت: پاسخ به این سوال می‌تواند ما را به این نتیجه برساند که در کدام قسمت از فعالیت‌های اجتماعی ضعیف عمل می‌کنیم؛ امروز دقیقا نمی‌دانیم نقش بانک مرکزی در توسعه چقدر است، نقش دانشگاه‌ها چقدر است، سازمان برنامه و بودجه چه نقاط ضعفی دارد؛ اگر ماشین توسعه غرب را به خوبی درک نکنیم، دچار روزمرگی خواهیم شد.

وی در تشریح ماشین توسعه غرب، گفت: حرکت در راستای منافع مادی، محور توسعه همه جانبه غرب از جمله توسعه اجتماعی است؛ در ماشین توسعه غربی نظام و سازمان‌هایی که متولی جامعه‌اند، میل و حرص و فقر را همزمان تولید می‌کنند چرا که میل کسب درآمد و حرص برای کسب درآمد بیشتر طبیعتا‌ فقر را در قشر دیگری از جامعه ایجاد می‌کند و موجب بروز شکاف طبقاتی می‌شود.

بدون علم جامعه را بر اساس مدل غربی مصرف‌گرا کردیم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ماشین توسعه غرب طبقاتی شدن اهمیت داشته و تعریف شده است، افزود: در جامعه اسلامی وقتی همین ماشین توسعه غربی پیاده می‌شود،‌ نارضایتی جامعه شده را به همراه داشته و جامعه دچار بحران می‌شود زیرا جامعه از دین و نظام سیاسی دینی انتظار عدالت محوری دارد و شکاف طبقاتی را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به نقش مراکز علمی در تحلیل ماهیت توسعه غربی اظهار کرد: وقتی بدون علم جامعه را بر اساس مدل غربی مصرف‌گرا کردیم، دیگر نمی‌توانیم از جامعه بخواهیم خلاف جریان مدل غربی عمل کند؛ در این جا مراکز علمی باید به خوبی ماهیت توسعه غربی را شناخته و مبانی آن را بیان کند.

قراملکی‌ ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم در نهادهای علمی همچون حوزه و دانشگاه به خوبی ماشین توسعه غرب را شناخته و آسیب‌شناسی کنیم تا مردم با پیامدهای آن آشنا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.