افشای اسنادی از حمایت آشکار عربستان از گروه‌های تروریستی و داعش در سوریه

روزنامه ایندیپندنت اسنادی را منتشر کرده که نشان از حمایت تسلیحاتی عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی در سوریه دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ایندیپندنت اسنادی را منتشر کرد که بر اساس آن، سلاح‌های بوسنیایی، صربی، آمریکایی و بلغاری پس از فروش به عربستان سعودی به دست نیرو‌های تروریستی (وهابی صهیونیستی) داعش در سوریه رسیده است تا علیه حکومت سوریه استفاده شود.  

رابرت فیسک، خبرنگار کهنه کار انگلیسی در گزارش مفصلی در ایندیپندنت، چگونگی حمایت رژیم عربستان سعودی و وهابی‌ها را از سازمان‌های تروریستی در سوریه شرح داده است.  

از ساختمان‌هایی که در اختیار گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد قرار داشت و در پی بمباران‌های هوایی نیرو‌های هوایی سوریه و روسیه ویران شد، اسناد فراوانی به دست آمد که نشان می‌دهد خمپاره اندازها، موشک‌های ضد زره، اسلحه‌ها و دیگر تجهیزات در کشور‌هایی همچون بوسنی، بلغارستان، صربستان و ایالت کالیفرنیا در آمریکا ساخته و به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده و سپس از طریق این رژیم به دست گروه‌های تروریستی در سوریه رسیده است.  

رابرت فیسک به منظور شناسایی مسیر انتقال سلاح‌های خارجی به شهر‌های سوریه، مثلا حلب به کشور بوسنی سفر کرده و گزارش آن را همراه با تصاویر اسناد خرید و انتقال سلاح ها، دفترچه‌های راهنمای استفاده از جنگ افزار‌ها به زبان انگلیسی، شناسه‌های رایانه‌ای سلاح‌های آمریکایی، تصاویر ویدئویی از مدارک موجود و نیز مصاحبه با فروشندگان در بوسنی و صربستان منتشر کرده است.

گواهی فروش پانصد خمپاره انداز ۱۲۰ میلی متری بوسنیایی را فردی به نام عفت کرنجیچ، مسئول فروش سلاح کارخانه بی ان تی- تی ام آی اچ امضا و در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، اجازه لازم را صادر کرده است. این فرد ۶۴ ساله که اکنون بازنشسته است، در منزلش در شهر جنگ افزار سازی نوی تراونیک گفت: شرکتش در آن زمان، خمپاره انداز‌ها را به عربستان سعودی می‌فروخت و نمایندگان دولت عربستان، برای تحویل آن‌ها به محل کارخانه می‌آمدند.

بر اساس مقررات موجود، این سلاح‌ها قرار بود به ریاض ارسال و فقط در ارتش عربستان سعودی استفاده شود و دولت عربستان، متعهد شده بود فقط خودش از آن‌ها استفاده کند.  

رابرت فیسک اسناد خرید سلاح‌های بوسنیایی و ارسال آن‌ها برای گروه‌های تروریستی ضد حکومت سوریه را در مقر جبهه النصره در حلب پیدا کرده است.  

رابرت فیسک این خبرنگار مشهور انگلیسی همچنین اسنادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد محصولات شرکت هیوز ایر کرافت در ایالت کالیفرنیا در آمریکا از جمله جعبه‌های حاوی موشک‌های سطح به سطح، به همراه دفترچه‌های راهنما به زبان انگلیسی در مقر جیش المجاهدین از گروه‌های ضد دولت سوریه یافت شده است.  

خبرنگار ایندیپندنت شماره‌های رایانه‌ای بر روی این موشک‌ها را دیده و از آن‌ها عکس و تصاویر ویدئویی تهیه و منتشر کرده است.

حتی شماری از کشور‌های اروپایی نیز پانصد قبضه خمپاره انداز در یک جا ندارند، اما این قبیل سلاح‌ها فقط شش ماه پس از خرید، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی، در فاصله حدود دو هزار کیلومتری بوسنی در شمال سوریه به دست جبهه النصره رسیده است. در آن زمان، ارتش سوریه حلب را کاملا محاصره کرده بود و دولت آمریکا، نیرو‌های محاصره شده جبهه النصره، داعش و دیگر گروه‌ها را تروریست می‌نامید.

سفارت عربستان سعودی در لندن در پاسخ به درخواست این روزنامه درباره چگونگی خرید سلاح از دیگر کشور‌ها به نام عربستان سعودی و رساندن آن‌ها به دست تروریست ها منکر این موضوع شده، اما درباره اسناد و مدارک موجود، از قبیل: تصویر و ویدئو موجود درباره نقش ارتش و مقامات دولت عربستان در خرید سلاح‌ها و انتقال آن‌ها به سوریه اظهار نظر نکرده است.

فرقه وهابی، مروج اندیشه‌های گروه‌هایی همچون جبهه النصره، داعش و دیگر سازمان‌های افراطی در سوریه بوده است. دولت عربستان مدام به تجهیز گروه‌های ضد دولت سوریه متهم و کتاب‌های منتشر شده در ریاض در مقر‌های گروه‌های تروریستی در سوریه پیدا شده است. عربستان سعودی همچنین سرنگونی بشار اسد و دولتش را در سوریه خواستار شده بود.  

ملوجکو برازاکوویچ، مدیر کارخانه اسلحه سازی زاستاوا در صربستان، با دیدن اسناد فروش اسلحه‌های این کارخانه از جمله مسلسل کیوتو ام او ۲ و نیز مسلسل ۷ و ۶۲ میلی متری ام ۸۴ در مقر‌های جبهه النصره در سوریه گفت، این قبیل سلاح‌ها به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده بود.

رابرت فیسک به نقل از مسئول پیشین فروش سلاح کارخانه بی ان تی- تی ام آی اچ در بوسنی می‌نویسد پس از جنگ بوسنی، همه فعالیت‌های این کارخانه زیر نظر دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ناتوست و در زمان خرید خمپاره انداز‌هایی که بعد‌ها به دست سازمان‌های تروریستی در سوریه رسید، ژنرال مارتین دورفر، از ارتش اتریش، بازرس این کارخانه بود و سلاح‌های فروخته شده به عربستان سعودی به فرودگاه توزلا یا سارایوو ارسال می‌شد تا ظاهرا به عربستان سعودی منتقل شود.  

او افزود: علاوه بر مقامات ارتش و سفارتخانه عربستان سعودی یک وزیر عربستانی نیز به محل کارخانه می‌آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار