تکواندوکاران ایران در اندیشه هتریک قهرمانی در بازی‌های آسیایی

تیم ملی تکواندوی کشورمان با هدف کسب عنوان قهرمانی قاره کهن راهی هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا می‌شود.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۲۷ مرداد تا ۱۱ شهریورماه سال جاری به میزبانی کشور اندونزی برگزار می‌شود و تکواندوکاران کشورمان از یکم شهریور ماه برابر حریفان خود روی شیاپ چانگ می‌روند.

تیم ملی تکواندو مردان ایران در حالی هشتمین حضور خود در بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کند که از زمستان سال ۹۶ هدایت این تیم به فریبرز عسگری سپرده شد و مردان هوگوپوش کشورمان به منظور حضور در رقابت‌های مختلف با هدایت این سرمربی وارد اردوی آمادگی شدند.


بیشتر بخوانید:اسدپور: نوع برگزاری رقابت‌های پومسه در بازی‌های آسیایی جاکارتا متفاوت است


تیم ملی تکواندو مردان کشورمان ابتدای سال جاری در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور یافت و توانست در این دوره از رقابت‌ها به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند. شاگردان عسگری که درخشش خوبی در این دوره از رقابت‌های قهرمانی داشتند اکنون با تصمیم این سرمربی در ۲ گروه مجزا به تمرین می‌پردازند تا ابتدا در دومین مرحله مسابقات گرند پری ۲۰۱۸ شرکت کنند و پس از آن وارد بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا شوند.

فرزان عاشورزاده (وزن ۵۸- کیلوگرم)، میرهاشم حسینی (وزن ۶۳- کیلوگرم)، امیرمحمد بخشی (وزن ۶۸- کیلوگرم)، مهدی خدابخشی (وزن ۸۰- کیلوگرم) و سعید رجبی (وزن ۸۰+ کیلوگرم) ۵ تکواندوکار فریبرز عسگری هستند که به مصاف حریفان می‌روند.

تیم ملی تکواندو بانوان نیز با ترکیب ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل، کیمیا علیزاده، پریسا جوادی و الهه شیدایی با هدایت مهرو کمرانی در این دوره از بازی‌های آسیایی روی شیاپ چانگ اندونزی می‌روند.

شاگردان عسگری در فاصله باقی مانده تا آغاز بازی‌های ۲۰۱۸ اندونزی زیر نظر کادرفنی سخت مشغول تمرین هستند تا با حضور موفق در این دوره از بازی‌های آسیایی بتوانند تکواندو ایران را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در آسیا حفظ کنند.


بیشتر بخوانید:برنامه تکواندو در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا


  • این موضوع بهانه‌ای شد تا به بررسی تاریخچه تیم ملی تکواندو مردان ایران در بازی‌های آسیایی بپردازیم:

نایب قهرمانی آسیا در نخستین حضور

  • دهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۸۶ به میزبانی کشور کره جنوبی برگزار شد و تیم ملی تکواندو کشورمان برای نخستین بار در این بازی‌ها روی شیاپ چانگ رفت و با کسب ۲ مدال شامل یک طلا و یک نقره در بین ۱۲ کشور نایب قهرمان شد.تیم ملی تکواندو
  • کشورمان در سال ۱۹۹۴ در دوازدهمین دوره این بازی‌ها در کشور ژاپن شرکت کرد و توانست ۴ مدال شامل یک طلا، ۲ نقره و یک برنز را کسب کند و در بین ۲۱ کشور عنوان نایب قهرمانی دوره قبل خود را تکرار کند.

هتریک عنوان نایب قهرمانی

  • سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۹۸ به میزبانی کشور تایلند برگزار شد و در بخش تکواندو مردان ۱۳۷ ورزشکار از ۲۶ کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند و مردان هوگوپوش کشورمان با کسب ۵ مدال شامل یک طلا، یک نقره و ۳ برنز توانستند برای سومین بار نایب قهرمان آسیا شوند.

سقوط یک پله‌ای هوگوپوشان ایران

  • تیم ملی کشورمان برای چهارمین بار در سال ۲۰۰۲ برای حضور در بازی‌های آسیایی راهی کشور کره جنوبی شد و تکواندوکاران کشورمان در بین ۲۲۷ ورزشکار از ۳۵ کشور تونستند ۳ مدال شامل یک طلا، یک نقره و یک برنز کسب کنند و با یک پله سقوط نسبت به ادوار قبلی در جایگاه سوم آسیا قرار گیرند.
  • در سال ۲۰۰۶ تیم ملی تکواندو کشورمان برای پنجمین بار در بازی‌های آسیایی شرکت کرد و با کسب ۶ مدال شامل یک طلا، ۲ نقره و ۳ برنز در بین ۲۶۰ ورزشکار از ۳۴ کشور نایب قهرمان آسیا شد و توانست پس از یک دوره افت مجدد به جایگاه قبلی خود بازگردد.

قهرمانی آسیا در گوانگجو چین

  • شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی کشور چین در سال ۲۰۱۰ برگزار شد و تیم ملی تکواندو کشورمان توانست با کسب ۴ مدال شامل ۳ طلا و یک برنز برای نخستین بار روی سکوی قهرمانی آسیا ایستاد و در بین ۲۲۷ ورزشکار از ۳۱ کشور تیم ملی تکواندو ایران قهرمان شد.

تکرار عنوان قهرمانی آسیا

  • در سال ۲۰۱۴ کشور کره جنوبی میزبان هفدهمین دوره از بازی‌های آسیایی بود و تیم ملی تکواندو کشورمان با کسب ۴ مدال طلا در بین ۲۵۰ ورزشکار از ۳۷ کشور برای دومین بار قهرمان آسیا شد.
  • در طول حضور تیم ملی تکواندو ایران در هفت دوره بازی‌های آسیایی مردان هوگوپوش کشورمان توانستند در مجموع ۲ بار قهرمان آسیا، ۴ بار نایب قهرمان و یک عنوان سومی را در کارنامه خود قرار دهند.
  • ابراهیم قادری اولین تکواندوکار کشورمان بود که در سال ۱۹۸۶ موفق شد در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کند.
  • غلامحسین ذوالقدری بیشترین حضور را به عنوان سرمربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی دارد و رضا مهماندوست و بیژن مقانلو سرمربیانی بودند که در زمان حضور آن‌ها تیم ملی تکواندو ایران توانست روی سکوی قهرمانی آسیا قرار گیرد.
  • مجید امین ترابی، مجید افلاکی، مهدی بی باک، هادی ساعی، بهزاد خداداد، علیرضا نصر آزادانی و یوسف کرمی تکواندوکارانی هستند که بیشترین مدال را در بازی‌های آسیایی بدست آوردند.
  • یوسف کرمی تنها تکواندوکاری است که در دوره متولی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کند.
  • عملکرد تیم ملی ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی با کسب ۴ مدال طلا نسبت به سایر ادوار این بازی‌ها درخشان بود.

اکنون تیم ملی تکواندو کشورمان با هدایت فریبرز عسگری که سابقه کسب مدال در بازی‌های آسیایی را دارد آماده حضور در هجدهمین دوره این رقابت‌ها می‌شود و به دنبال هتریک عنوان قهرمانی آسیا تا با ایستادن روی سکوی قهرمانی قاره کهن تکواندو را به روز‌های اوج خودش برگرداند.


بیشتر بخوانید:ساعی: بزرگترین کاروان تاریخ ورزشی ایران راهی بازی‌های آسیایی می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار