پهلوان زاده: جام ملت‌های آسیا فرصتی طلایی برای شطرنج بازان ایران است

رئیس فدراسیون شطرنج گفت: شطرنج بازان ایرانی باید از فرصت طلایی که نصیب شان شده نهایت استفاده را ببرند و در حضور تیم‌های بزرگ آسیا به نتایج خوبی دست یابند.

مهرداد پهلوان زاده در گفتگو با  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چه برنامه هایی در نظر گرفته شده تا شطرنج مسابقات جام ملت های آسیا در همدان به نحو احسن برگزار شود، بیان کرد: از آنجایی که مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا از اهمیت به سزایی برایمان برخوردار است و در کنار آن هم کشورهای معتبر آسیایی از جمله هندوستان، چین، ویتنام، قزاقستان و ازبکستان در این تورنمنت حضور پیدا می کنند ما می خواهیم مسابقات را با کیفیت خوبی به انجام برسانیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه از لحاظ تیمی برای مسابقات باید تعداد تیم ها زوج باشد با تلاش کمیته فنی شطرنج قرار شد با سه تیم در بخش آقایان و دو تیم هم در بخش بانوان حضور یابیم. امیدوارم شطرنج بازان ما از این فرصت طلایی که نصیب شان شده نهایت استفاده را ببرند و بتوانند در حضور تیم های بزرگ آسیا به نتایج خوبی دست یابند. در بخش مردان «سوکولوف» مربی تیم خواهد بود.

پهلوان زاده در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه همدان در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزیده شد از همین رو مسئولان این شهر به دنبال این هستند با برگزاری یک مسابقه خوب خاطره خوبی از این شهر برای شطرنج بازان آسیایی به یادگار بگذارند. ان شاالله رقابت های خوبی را در استان همدان شاهد باشیم.

رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به اینکه چه نتایجی را در مسابقات جام ملت های آسیا کسب خواهیم کرد، توضیح داد: به هر حال تیم های چین و هندوستان از قدرت های برتر آسیا محسوب می شوند و مسلمأ شانس های اول و دوم قهرمانی هم به حساب می آیند و به همین علت احتمال قهرمانی ما در این مسابقات کم است چون تیم ملی شطرنج چین که تیم دوم جهان محسوب می شود با نفرات اصلی شرکت خواهد کرد، البته با این وجود ما تمام تلاشمان را می کنیم تا به یک رتبه خوبی برسیم. ممکن است یک شانس ده درصدی برای قهرمانی خودمان با وجود میزبانی متصور شویم.

او درباره اینکه چقدر حضور در این رقابت ها می تواند به پیشرفت شطرنج بازان جوان کشورمان کمک کند،گفت: به نظرم بازیکنان ما خیلی جوان و آینده دار هستند و چنانچه بتوانند در این مسابقات از تجربیات شطرنج بازان کشورهای هندوستان و چین استفاده کنند قطعأ در آینده می توانند از این مسئله استفاده لازم را ببرند.

پهلوان زاده در مورد اینکه آیا برای حضور مسئولان فدراسیون جهانی شطرنج در این رقابت ها دعوت نامه ارسال کرده اید یا خیر، بیان کرد: ما طبق وظیفه قانونی که داشتیم، تصمیم گرفتیم از «ایلیو مژینوف» رئیس فدراسیون جهانی شطرنج برای حضور در این مسابقات دعوت به عمل بیاوریم و هنوز مشخص نیست آیا او به کشورمان می آید یا خیر. البته این احتمال را می دهیم که در مراسم اختتامیه مسئولانی از کنفدراسیون شطرنج آسیا و جهان در کشورمان حضور داشته باشند.

او در مورد وضعیت تیم دختران هم گفت: خوشبختانه نه تنها شطرنج بازان خوبی در بخش دختران حضور دارند بلکه حتی نسل جدیدی از بازیکنان مستعد و آینده دار در حال ورود به تیم های ملی هستند. امیدوارم بیایند هرچه زودتر خودشان را مطرح کنند و بتوانند در تورنمنت هایی هم که حضور می یابند، بدرخشند.

رئیس فدراسیون شطرنج در مورد اینکه مسئولان ورزش کشور چه برنامه هایی را مد نظر دارند تا این مسابقات بدون هیچ مشکلی در کشورمان برگزار شود، اظهار داشت: خوشبختانه این مسابقات به تصویب شورای برون مرزی رسیده است و در کنار آن هم استاندار همدان و مسئولان ورزش کشور تمام تلاششان را به کار گرفته اند تا این رقابت ها به بهترین شکل ممکن در همدان برگزار شود.

پهلوان زاده در پاسخ به این سوال که چند تیم در شطرنج جام ملت های آسیا حضور می یابند، پاسخ داد: طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است  ورزشکاران تیم های شرکت کننده از روز پنجشنبه وارد همدان شوند. به طوری که 12 تیم در بخش آقایان و 10 کشور هم در بخش بانوان حضور دارند. از طرف دیگر چون این مسابقات آسیایی است و قاره آسیا هم بزرگترین قاره در سطح جهان است به همین علت تیم های خوبی برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده اند.

او در مورد اینکه چه برنامه هایی مد نظرتان هست تا در المپیاد جهانی نیز به نتایج خوبی دست یابیم، گفت: اول از همه تمام تمرکز ما موفقیت و بدست آوردن یک رتبه خوب در رقابت های شطرنج جام ملت های آسیاست. پس از آن با تشکیل جلسات کمیته فنی تصمیم می گیریم که چه نفراتی را راهی المپیاد جهانی شطرنج کنیم.


بیشتر بخوانید:

پهلوان زاده: هدف مان قهرمانی در جام ملت های شطرنج آسیا است

ایران میزبان شطرنج قهرمانی جام ملت‌های آسیا شد


انتهای پیام/

اظهارات پهلوان زاده درباره میزبانی شطرنج ایران در جام ملت های آسیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار