سید هادی سید افقهی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان :

هدف نهایی آزادی جولان از تصرف رژیم صهیونیستی است /بدون حضور در سوریه نیز توانایی پرتاب موشک به اسرائیل را داریم

صهیونیست ها در تلاش برای الحاق رسمی جولان اشغالی به اسرائیلسید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش سوریه در حال حاضر منطقه مهم تل ‌الحاره، مرز حائل بین درعا و قنیطره را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده که بخشی از استان قنیطره و بلندی‌های جولان در این منطقه قرار دارد. همچنین تپه‌ها و ارتفاعات تل الحاره در مقابل مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد.

وی با اشاره به تلاش اسرائیل برای حفظ بلندی‌های جولان، تصریح کرد: اسرائیل پس از انتقال سفارت ایالات متحده به قدس، انتظار حمایت دولت آمریکا از الحاق رسمی بلندی‌های جولان به سایر مناطق اشغالی را نیز دارد.

احتمال وقوع درگیری در صورت عدم عقب نشینی اسرائیل از جولان

افقهی ادامه داد: صهیونیست‌ها همچنین خواستار بازگشت به قطع‌نامه 338 سازمان ملل مبنی بر حضور نیروهای این سازمان به عنوان حافظ صلح در مرز حائل بین ارتش سوریه و صهیونیست‌ها در بلندی‌های جولان هستند.

وی افزود: سوریه به هیچ عنوان این طرح را نمی‌پذیرد و معتقد به حاکمیت این کشور بر این سرزمین و بازگشت آن به کشور سوریه است و در صورت پافشاری صهیونیست‌ها در عدم پذیرش این واقعیت قطعا شاهد درگیری در این منطقه خواهیم بود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به احتمال عقب نشینی اسرائیل از بلندی های جولان پس از آغاز درگیری در این مناطق، اظهار کرد: صهیونیست ها یا به جنگ، کشتار و اشغال ادامه می دهند و یا با مشاهده توان رزمی نظامی ارتش سوریه از ادامه جنگ با آن ها صرف نظر می کنند، همچنانکه به دلیل عدم توانایی مقابله با ارتش سوریه شاهد عقب نشینی آن ها از استان پهناور درعا تا نقطه صفر مرزی با اردن بودیم که در ادامه گذرگاه رسمی و استراتژیک نصیب و جاده ترانزیتی دمشق به امان را اشغال کردند.

حضور ایران در سوریه به دعوت آمریکا نبوده است

سید هادی سید افقهی ادامه داد: ارتش سوریه به احتمال فراوان پس از پاکسازی استان قنیطره برای نابودی تروریست‌های داعش، جبهه النصره، جیش‌الاسلام و جیش الحر به منطقه ادلب که تحت نفوذ و حمایت ترکیه است خواهد رفت.

افقهی تاکید کرد: حل مسئله استان قنیطره و پاکسازی بلندی های جولان به دلیل اهمیت فراوان باید با حضور و هماهنگی روسیه به عنوان میانجی بین سوریه و اسرائیل حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه ایران با دعوت رسمی دولت سوریه به عنوان مستشار نظامی در جهت پاکسازی سوریه از لوث وجود تروریست‌ها در این کشور حضور دارد، تصریح کرد: ایران با دعوت آمریکا و اسرائیل وارد سوریه نشده که اکنون با خواست آن ها از این منطقه خارج شود.

افقهی تاکید کرد: شعار مبارزه با مستشاران ایرانی و مخالفت با حضور ایرانی‌ها در سوریه در واقع پوششی در جهت حمله و ضربه به مناطق حساس و استراتژیک در سوریه بوده که در این تجاوزات زیرساخت‌های سوریه مانند فرودگاه المزه دمشق مورد حمله قرار گرفت، ولی در عین حال تنها جایی که در زمان تجاوزهای صهیونیست‌ها مستشاران نظامی ایران در آنجا حضور داشتند فرودگاه تی‌فور بود که اسرائیل برای این حمله و تجاوز آشکار پاسخی سخت دریافت کرد.

انهدام پایگاه سری نظامی اسرائیل در جولان با 55 موشک سوری

وی ادامه داد: پایگاه سری نظامی اسرائیل که شامل تجهیزات شنود، پارازیت،‌پهپاد و فرماندهی بود  پس از حمله به تی فور در جولان اشغالی توسط 55 فروند موشک نیروهای سوری منهدم شد که این یکی از ضربه‌های کمرشکن به صهیونیست‌ها در چند سال گذشته بود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه اظهار کرد: حملات اسرائیل به مناطق حمص، حماه، دمشق و شمال حلب در واقع یک فعالیت امیدبخش برای بازسازی و افزایش روحیه برای تروریست‌ها بوده که با شعار و پوشش تلاش برای عدم حضور ایران در منطقه انجام می‌گیرد.

پوتین: نمی توانیم ایران را مجبور به خروج از سوریه کنیم

افقهی با اشاره به درخواست اسرائیل از روسیه مبنی بر خروج ایران از سوریه تاکید کرد: پوتین رسما به نتانیاهو اعلام کرد که نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج کند و در حین حال بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولید معلم وزیر امور خارجه این کشور هم بارها از حضور ایران در سوریه در این کشور حمایت کردند.

وی با اشاره به تفاهم تهران و دمشق مبنی بر حضور ایران در سوریه اظهار کرد: برخی مقامات روس در خصوص خروج نیروهای غیرسوری از جنوب سوریه زمزمه‌هایی داشتند که به طور کلی ایران در منطقه جنوب سوریه حضور مستشاری ندارد.

هیچ کشوری به جز سوریه حق منع حضور ایران در این کشور را ندارد

وی گفت: حضور ایران نه فقط به دولت روسیه بلکه به هیچ کشوری مرتبط نیست چرا که ما با دولت قانونی سوریه برای حضور مستشاری به توافق رسیده‌ایم و ما در این کشور به دعوت رسمی دولت قانونی سوریه حضور داریم.

افقهی با بیان اینکه حضور ایران در سوریه موجب تقویت خط و جبهه مقاومت خواهد شد تصریح کرد: هدف نهایی ایران و خط مقاومت آزادی قدس شریف است و به دلیل حضور سوریه در خط مقدم جبهه مقاومت، دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور در اولویت است.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها و حتی امریکا نیز نمی‌توانند ایران،  حزب‌الله و سایر همپیمانان ارتش و ملت سوریه را از حضور و دفاع از تمامیت ارضی این کشور منع کنند.

در سوریه هم نباشیم؛ اگر بخواهیم از ایران اسرائیل را موشک باران می کنیم

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه در حال حاضر برد موشک‌های ایرانی به 2700 کیلومتر رسیده است، تاکید کرد: ایران در صورت عدم حضور در سوریه نیز توانایی پرتاب موشک از داخل کشور به سمت سرزمین‌های اشغالی را داشته و بهانه‌گیری اسرائیلی‌ها درباره حضور ایران در سوریه واهی و بی دلیل است.

وی گفت: اولویت اول ایران در حال حاضر پاک سازی تمام سرزمین سوریه از وجود تروریست‌ها است و در ادامه هدف بعدی موضوع آزادی جولان تحت تصرف صهیونیست ها، عفرین تحت تصرف کردهای سوریه، مناطق الرقه، حسکه و دیرالزور تحت اشغال پایگاه‌های آمریکایی در شمال شرق فرات و مناطقی از شمال غرب سوریه که تحت تصرف ارتش ترکیه است، خواهد بود.

بازتصویب قوانین آپارتاید در پارلمان اسرائیل

کارشناس ارشد مسائل منطقه همچنین با اشاره به تصویب قانون نژادپرستانه کشور یهود توسط پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اسرائیل بعد از آپارتاید در آفریقای جنوبی دومین حکومتی است که به دنبال اجرای قوانین و سیاست‌های نژاد پرستانه خود در جهان می‌باشد.

وی تاکید کرد‌:طی این قانون هیچ فرد غیریهودی اعم مسیحی، مسلمان، زرتشتی و حتی یهودیان عرب‌زبان حق حضور و زندگی در سرزمین‌های اشغالی ندارند که این مصداق بارز نقض حقوق بشر و حرکتی نژاد پرستانه است.

خروج همه اعراب از سرزمین های اشغالی بر طبق معامله قرن

افقهی گفت: دستور کار جدید پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» خروج اعراب از حیفا، قدس و یافا و در ادامه از غزه و رام‌الله است که این همان معامله قرن است.

وی تصریح کرد: فلسطینیان ساکن رام‌الله،‌ خان یونس و غزه باید بر اساس معامله قرن که توافق آن بین جرالد کوشنر داماد ترامپ و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته از این مناطق خارج شوند.

حضور در شهر 500 میلیارد دلاری نیوم عربستان؛ رویای جوانان فلسطینی

افقهی ادامه داد: خروج فلسطنیان از این مناطق به سمت صحرای سینا و شهر نیوم عربستان در کنار سواحل دریای سرخ با فریب و تطمیع جوانان فلسطینی به بهانه اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن آن در واقع گام اول معامله قرن بوده و در ادامه تصویب قانون یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی و در نهایت کوچ دادن فلسطینیان از مناطق مورد توافق سال 1948 و 1967 از برنامه‌های بعدی این توافق است که انتظار از جامعه جهانی واکنش به این نوع نژاد پرستی و یهودی‌سازی به شکل قانونی در فلسطین اشغالی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار