کولیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان هشدار داد؛

افزایش نگران کننده شمار غرق شدگان در ایران/ ۴۲ نفر در یک هفته غرق شدند

سرپرست اورژانس کشور به علت آمار چشمگیر غرق شدگی در هفته گذشته به هموطنان هشدار داد.

پیرحسین کولیوند با توجه به آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در هفته گذشته مجموعا ۴۲ نفر که غالبا طیف کودکان و جوانان را در برمی گیرد دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۲۳ نفر به بیمارستان اعزام و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در ادامه افزود : تنها در هفته گذشته ۱ نفر در دریا، ۱ نفر در دریاچه، ۹ نفر در رودخانه،  ۵ نفر در سد، ۱ نفر در استخر کشاورزی، ۱ نفر استخر پارک و ۱ نفر در استخر خانگی جان خود را از دست داده اند که کم سن ترین آنها یک کودک ۳ ساله و بیشترین  سن فوت شدگان  فردی ۴۰ ساله بوده است.

وی در ادامه افزود: غرق شدگی یا خفگی در آب یکی از علل مرگ ومیر،به خصوص درمیان کودکان ونوجوانان است، این حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان به وقوع می پیوندد، خفگی درآب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل، آب انبارها یا حتی وان حمام رخ دهد.

کولیوند با اشاره به مهمترین علل غرق شدگی گفت:ناآشنایی کافی با اصول شنا به عنوان مهمترین عامل غرق شدگی محسوب می شود و بیماری صرع و عقب ماندگی ذهنی و استفاده از قایق های تندرو خصوصا درمناطق ممنوعه از دیگر علل غرق شدگی است.

راه کارهایی برای پیشگیری از غرق شدگی

کولیوند با اشاره به اهمیت پیشگیری از غرق شدگی گفت: جهت پیشگیری از خفگی درآب، عمل کردن به اقداماتی الزامی است که از جمله آنها می توان به جلوگیری از استحمام کودکان به تنهایی در وان حمام اشاره کرد  چرا که ممکن است کودک در اثر دراز کشیدن در وان دچار خواب آلود ه وغرق شود.

توصیه به والدین برای جلوگیری از غرق شدگی کودکان

وی در  ادامه به والدین توصیه کرد: کودک را حتی برای یک لحظه هم در لگن آب یا حمام تنها نگذارید، اگر به هرعلتی مانند زنگ خوردن تلفن، مجبور به ترک حمام هستید؛کودک را هم با خود ببرید، اعتماد بزرگتر ها به کودک سبب بروز حوادث ناگوار می شود زیرا کودک توانایی واطلاعات کافی هنگام مواجهه با خطر را ندارد.

سرپرست اورژانس کشور افزود: حتما پیرامون حوض ها واستخرهای خانگی از نرده های حفاظ استفاده کنید، درخصوص خطر غرق شدگی در آب، راه رفتن برروی دیواره حوض یا استخر وپریدن درآب به کودک آموزش های لازم را بدهید، آموزش،به ویژه بصورت غیرمستقیم ازطریق کتاب وسایر وسایل آموزشی،تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز آسیب ها دارد.

در دریا و سد  به دیگران شنا یاد ندهید

وی عنوان کرد: افراد باید شنا را درکلاس های آموزشی تحت نظر تربیت بدنی یاد بگیرند، به هیچ وجه در ساحل دریا یا سد به افراد آموزش شنا ندهید، همچنین به مهارت خود ودیگران در شنا کردن اعتماد نکنید و مغرور نشوید زیرا شواهد نشان می دهد که بیشتر غرق شدگان در دریا کسانی بودند که بدلیل آشنایی باشنا به خود مغرور شده  وبه هشدارهای داده شده توجه نکرده بودند.

کولیوند در ادامه توصیه هایی در زمینه شنا در دریا  مطرح کرد و گفت: در زمانی که قصد دارید در منطقه ای شنا کنید، به علائم وهشدارهای موجود در محل توجه  داشته باشید، عمل به هشدارها ضامن حفظ سلامتی شماست، درصورت بردن کودکان و نوجوانان به استخر، سد یا ساحل دریا، برای آنها از بازوبند یاجلیقه نجات استاندارد استفاده كنيد و کاملا مراقبشان باشید و هنگام خرید وسایل فوق به علامت استاندارد توجه کنید.

سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: بازی کودکان با تیوب یا قایق بادی درآب خطرناک است چرا که واژگونی آن سبب غرق شدگی می شود، کودکان را ازتماشای فیلم های خشن منع کنید، زیرا برخی از بچه ها درخصوص عملی ساختن صحنه هایی مانند فرو بردن سردر آب به قصدخفه کردن اقدام می کنند.

توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از غرق ‌شدگی در دریا

همچنین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در پایان توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از غرق ‌شدگی اشاره کرد و افزود: شنا و مهارت‌های گریز از خطرات آن را بیاموزید، به‌منظور اقدام فوری در زمان حادثه احتمالی،‎ تا حد امکان به‌صورت چند نفره شنا کنید، بهترین مکان برای شنا در محلی است که همکاران نجات‌غریق در آنجا حضور دارند و می‌دانند که شما را چگونه نجات دهد.

وی ادامه داد: به علائم ایمنی و تابلوهای هشداردهنده در کنار ساحل رودخانه‌ها توجه کنید، پرچم‌ها معمولاً دارای علائم خاصی هستند که هر یک مفهوم خاصی را همراه دارد، پرچم سفید نشانگر آن است که دریا آرام و شنا کردن آزاد است. این پرچم در مناطق طرح سالم‌سازی دریا یا مناطقی که ناجیان غریق حضور دارند؛ نصب می‌شود، قبل از رفتن به درون آب، از وضعیت آب و هوایی پیش رو اطلاع حاصل کنید.

کولیوند افزود: آب‌وهوا، جزر و مد، امواج، جریانات آب و عوامل دیگر می‌تواند اثر مهمی بر ایمنی شما داشته باشد، باد، باران‌های سیل‌آسا یا برف‌های در حال ذوب شدن‏، می‌تواند شرایط آبی خطرناکی را ایجاد کند، آب‌وهوای پیش‌بینی‌نشده می‌تواند جریانات گردابی در امواج ساحلی ایجاد کند و سرعت آب‌های رودخانه‌ها و نهرها را بالا ببرد، هنگام شنا کردن در صورت شنیدن صدای رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شوید و در شرایط ناپایدار جوی از شنا کردن در دریا و رودخانه‌ها جدا خودداری کنید.

وی با بیان اینکه جلیقه نجات وسیله‌ای برای شناور نگه‌داشتن شما روی آب است، گفت: این وسایل هنگامی‌ که خسته، وحشت‌زده یا مصدوم باشید؛ ایمنی شما در آب را حفظ می‌کنند، حتی در صورت مهارت کامل به شنا، حتی‌المقدور از جلیقه نجات استفاده کنید، آموختن نحوه پوشیدن جلیقه نجات در حین شنا، ضروری است، آموزش چگونگی و زمان استفاده از جلیقه نجات به‌خصوص برای به کودکان و شناگران ضعیف‌تر ضروری است.

سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد: به دیگران، به‌خصوص کودکان کمک و آن‌ها را ترغیب کنید تا شنا و مهارت‌های گریز از خطرات احتمالی را بیاموزند، از شوخی کردن در هنگام شنا جدا خودداری کنید و هرگز پس از استفاده از دارو در آب شنا نکنید.

کولیوند خاطرنشان کرد: در سال گذشته هیچ گونه آماری مبنی بر غرق شدگی در سواحل دارای کمپ سلامت اورژانس رخ نداده است و همچنین در سال گذشته و امسال ۳۰ کمپ سلامت اورژانس در استان مازندران، ۲۵ کمپ سلامت اورژانس در استان گیلان و ۲ کمپ سلامت اورژانس در استان گلستان همراه با تکنسین های زبده و مجهز به تجهیزات کامل  به مردم  خدمت رسانی و در احیای غرق شدگان خدمات داده و می دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار