معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

فراهم نکردن محیط کسب و کار مناسب، جوانان را از کشور فراری می‌دهد/ از سیاست مدارانی که پول مردم را خرج می‌کنند، نمی‌توان انتظار نوآوری داشت

ستاری گفت: سیاست مدارانی‌ که با پول مردم پژوهشگاه تأسیس می‌کنند، نمی‌توانند سبب نوآوری در کشور شوند.
 
فراهم نکردن محیط کسب و کار مناسب، جوانان را از کشور فراری می‌دهد/ از سیاست مدارانی که پول مردم را خرج می‌کنند، نمی‌توان انتظار نوآوری داشتبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید یکی از شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تولیدات خوبی داشته باشند، گفت: سرمایه گذاری‌های متعددی در حوزه پژوهشی از سمت دولت انجام گرفته است اما باید توجه داشته باشیم که به کمک سرمایه گذاری‌های دولتی نمی‌توان پژوهش کاملی را انجام داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص سرمایه گذاری دولتی در بخش پژوهش‌ها گفت: این سرمایه گذاری توسط دولت در بخش پژوهشی انجام گرفته است اما می‌بینیم که هیچ بازدهی و نتیجه کافی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پژوهش ها نتایج قابل قبولی در پی دارد،‌ اظهار کرد: در معاونت به دنبال مدل و فرمول جدیدی هستیم که به واسطه آن بتوانیم پژوهش‌ها را در بخش خصوصی وارد کنیم.

ستاری در خصوص تکنولوژی و کار آفرینی، گفت: زمانی که یک کار آفرین پول خود را برای تکنولوژی مصرف نکند، نمی‌توان انتظار رشد را داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: از سیاست مدارانی‌ که پول مردم را خرج می‌کنند‌ نمی‌توان انتظار تکنولوژی را داشت بلکه به واسطه فعالیت خود یک کار آفرین است که می‌توانیم انتظار تکنولوژی و کار آفرینی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهشی فعالیت‌های متعددی انجام گرفته است، بیان کرد: در کشور پژوهشکده‌های بسیاری داریم که دولت آنها را بنا کرده است و برای آنان پول زیادی هم خرج کرده است اما این پژوهشکده‌ها به اندازه کافی کارایی نداشتند.

ستاری ادامه داد: هر گاه خواستیم مشکل صنعت را برطرف کنیم یک نفر را در استخدام دولت درآوردیم اما هیچگاه این استخدام‌ها منجر به پژوهش کاربردی نشدند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه نوآوری از دل آدمی که به دنبال استخدام باشد و 8 صبح سرکار بیاید و برود در نمی‌آید، اظهار کرد: باید در فضای کشور شتاب دهنده‌های خصوصی را به وجود آوریم تا شرکت‌های دانش بنیان و فناوران‌ با ورود به آنها بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند.

از استخدام دولتی چیزی عاید مردم نمی‌شود

وی در خصوص فرهنگ نامناسب اقتصادی در کشور اظهار کرد: فرهنگ دولتی و استخدام شدن برای مردم عایدی ندارد؛ نوع تفکر ما درباره پژوهش‌ها باید تغییر کند؛ اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند و به دنبال رشد و تکنولوژی هستیم باید بخش خصوصی را در اکوسیستم نوآوری به وجود آوریم.

ستاری ادامه داد: نمی‌توانیم با پولی که از دولت می‌گیریم مسائل تکنولوژی را حل کنیم؛‌ چیزی که با پول دولتی ساخته شود، ‌نمی‌تواند با محصول خارجی رقابت کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره محیط کسب و کار مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان،‌ اظهار کرد: بزرگترین خیانتی که به یک استارت‌آپ و شرکت دانش بنیان می‌کنیم این است که او را با وام‌های مختلف آشنا کنیم؛ محیط کسب و کاری که با پول دولتی به وجود آید، هیچ کار آمدی ندارد.

وی با بیان اینکه باید محیط کسب و کاری را به وجود آوریم که بتواند سرمایه گذار جذب کند، گفت: لازم نیست که به شرکت‌ها تسهیلات متعددی بدهیم، همین که فضای کسب و کار مناسب برای آنها به وجود آوریم، بزرگترین حمایت را از آنها کرده‌ایم؛‌ سیستم کشور ما باید بتواند کار آفرین را درک کند و این درک به کمک بخش خصوصی و منطبق کردن او با بازار به وجود می‌آید.

محدودیت‌های داخلی شدیدتر‌ از تحریم‌های بین‌المللی است

ستاری درباره تحریم‌های جدیدی که علیه ایران اعمال خواهد شد،‌ تصریح کرد: قطعا در دوران تحریم‌ها، تکنولوژی به مشکل می‌خورد اما جوانان ما توان مقابله با این تحریم‌ها را دارند؛ آنها محدودیت‌های شدید‌تری را در داخل کشور پشت سر گذاشته‌اند و تحریم‌های خارجی شدید‌تر و سخت‌تر از محدودیت‌های داخلی نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خصوص اقتصاد مبتنی‌بر نفت، بیان کرد: کشور ما از گذشته‌های دور اقتصاد خود را بر پایه نفت بنا کرده است و یک سیستم بروکراسی‌ بزرگ در آن وجود دارد؛ در گذشته به واسطه فرهنگ نامناسب اقتصادی فکر می‌کردیم که استخدام شدن در دولت اهمیت بسیاری دارد اما امروز می‌خواهم بگویم که از دل استخدام دولتی فرد نوآور‌ و با اعتماد به نفس خارج نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های پژوهشی در کشور باید تغییر کنند، گفت: اگر بخواهیم با همین فرمول 100 سال پیش حرکت کنم، نباید انتظار هیچ نوآوری را داشته باشیم؛ این فرهنگ و تفکر ما در جامعه باید تغییر کند.

ستاری ضمن تأکید بر اینکه باید از شتاب دهنده‌های بخش خصوصی حمایت کنیم، ‌اظهار کرد: با تأسیس شتاب دهنده‌ها در بخش خصوصی می‌توانیم انتظار رشد شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشیم.

ایران بهترین نیروی انسانی در جهان را در اختیار دارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تهران جزو 50 شهر هوشمند و فناور‌ در جهان است، گفت: کدام شهر در جهان را می‌توانید پیدا کنید که چنین بستر دانشگاهی مناسب و این تعداد نیروی انسانی کارآمد داشته باشد، حتی در دولت آمریکا هم نمی‌توان نیروی انسانی همانند جوانان مستعد ایران را پیدا کرد.

وی با اشاره به المپیاد جهانی زیست شناسی‌ در کشور ایران برگزار شد، بیان کرد: روز گذشته اختتامیه المپیاد زیست شناسی‌ برگزار شد و 4 دانش آموز ایرانی موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شدند؛ شما چند مدرسه در جهان را می‌شناسید که توانسته باشد چنین دانش آموزانی‌ را به جامعه تحویل دهد.

معاونت علمی و فناوری تا انتهای دولت دوازدهم از شتاب دهنده‌ها حمایت می‌کند

ستاری تصریح کرد: اگر محیط کسب و کار در کشور ما جوانان را نخواهد، آنها به خارج از کشور می‌روند و در آنجا شکوفایی می‌شوند؛ در معاونت علمی تا انتهای دولت دوازدهم به صورت جدی از شتاب دهنده‌ها حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری، یادآور شد: مذاکرات خوبی را با شهرداری داشته‌ایم تا به واسطه آن بتوانیم تمام شهر تهران را به پارک علمی و فناوری تبدیل کنیم. اگر محیط کسب و کار فراهم شود جوانان ما می‌توانند ایده‌های خود را تجاری سازی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
چرا شهریه دانشگاه هارو افزایش دادید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
سلام .بنده ۳۱ ساله هستم ،فارغ التحصیل فوق لیسانس ریاضی محض_آنالیز از تبریز می باشم،اما #بیکار و# مجرد می باشم .به هر اداره و کارخانجات مراجعه می کنم کسی پاسخگو نیست(#فقر و# گرسنگی و# بیماری پدر و مادرم در خونه ی ما داد میزنه دیگر زندگی برام سخت تر شده.خدایا به خودت قسم ت میدم حافظ و نگهبان زندگی ما باش....) .لطفا مسئولان چاره ای بیندیشند.باتشکر(علی )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من هم دوست دارم تجربه خارج از کشور رو داشته باشم تحصیل کرده ام و هیچی به هیچی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۶ ۳۱ تير ۱۳۹۷
باسلام
من جوانی هستم که تمام سرمایه زندگیمو از جمیع جهات مادی ومعنوی جمع کردم از شهر مشهد امدم شهر کوچک ملایر با تمام قوا برای تولید وراه اندازی کارخانه نوشیدنی پروبیوتیک تلاش کردم تمام استعلامها رو گرفتم ولی بدلیل بدهی مالک کارخانه ای که رهن کردم مجوز برای من صادر نشد وتمام مواد اولیه من ازبین رفت هیچ کدام از مسوولین جوابگو نیستن
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۳:۱۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ایکاش جناب اقای ستاری با کمک مجموعه خود شرایطی فراهم کنند که ارتباط بین سرمایه های متوسط و کوچک ،با شرکتهای دانش بنیان فراهم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آفرین بلااخره یک نفر پیدا شد که حرف دل ما مردم رابزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آفرین بلااخره یک نفر پیدا شد که حرف دل ما مردم رابزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
تو کشوری که این همه منابع داره آیا باید وضعیت صنعت اینجوری باشه من که جز فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های خوب بودم تو رشته مهندسی مکانیک نتونستم کار پیدا کنم چون پارتی نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۳۱ تير ۱۳۹۷
سربازی را کم یا حذف کنید
تلگرام را رفع فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناصری
۱۳:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
لطفا
دارن از بیکاری جوونا حرف میزنن شما دنبال رفع فیلتری!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اگه قراره فضای کسب و کار درست بشه اول باید سیستم بانکی اصلاح بشه
Iran (Islamic Republic of)
بالاتر از فرهاد
۱۱:۵۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آقای ستاری فراهم نکردن محیط کسب و کار مناسب در کشور اکثر جوانان را خانه نشین کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
درد مردم ایران بیکاری نیست فقر است .
Netherlands
reza
۱۱:۲۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من 1 ساله کلاس زبان میرم که از ایران برای همیشه برم
تا ارشد نرم افزارم گرفتم اما با اینکه دانش برنامه نویسی دارم نتونستم تو ایران کار پیدا کنم چون همش پارتی بازی هست
الان چند نفر میشناسم رشته ادبیات فارسی خوندن چون پارتی داشتن در جایگاه مهندس نرم افزار استخدام شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من خیلیا رو میشناسم که اگه یکم شرایط بهتر بود نمیرفتن. ولی خیلیا تصمیمشون رو گرفتن که برن. فقط بخاطر اینکه اینجا اینده ای ندارن. و من که ارشدم رو از دانشگاه شریف گرفتم الان دارم توی یه افسردگی بسر میبرم.
آخرین اخبار