واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار

جامعه، کوچه، خیابان، محل کار، دانشگاه، مدرسه و ... هر کجا که قدم بگذارید حتما با فردی مواجه خواهید که به طرز عجیبی حقه باز ودغل کار است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جامعه، کوچه، خیابان، محل کار، دانشگاه، مدرسه و ... هر کجا که قدم بگذارید حتما با فردی مواجه خواهید که به طرز عجیبی حقه باز ودغل کار است و اکثر کار‌های خود را با دروغ، فریب، زور و بنوعی یک سیاست کثیف جلو می‌برد و شاید در بعضی موارد سبب آسیب رساندن به سایرین شود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است؛ " با افراد حقه باز و دغل کار چطور باید برخورد کنیم؟! "

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به این موضوع و نحوه معاشرت و مقابله با این مدل افراد را آموزش دهد تا بصورت کاملا مسالمت آمیز مشکل برطرف شده و دلخوری باقی نماند، پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

دغل‌کاری چیست؟

مطابق نظریه‌ی پروفسور لِن باوِرز (Professor Len Bowers)، دغل‌کاری زمانی اتفاق می‌افتد که فردی با استفاده از فریب، زورگویی، حقه‌بازی یا ایجاد ترس چیزی که می‌خواهد را از دیگران به دست می‌آورد یا آن‌ها را وادار می‌کند کاری که می‌خواهد را انجام بدهند.


بیشتر بدانید: چرا بعضی افراد نمی‌توانند دست از دروغ گفتن بردارند؟ 


این کار با نفوذ اجتماعی و تأثیرگذاری تفاوت دارد، چون افراد دغل‌کار و حقه‌باز فقط به فکر منافع خود هستند. آن‌ها به نیاز‌های دیگران اهمیتی نمی‌دهند. وقتی منصفانه بر روی افراد تأثیر می‌گذارید، از آن‌ها فقط برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمی‌کنید، بلکه در حالی که به نیاز‌ها و خواسته‌هایشان احترام می‌گذارید، آن‌ها را متقاعد می‌کنید که از دید شما به مسائل نگاه کنند.

چرا بعضی از افراد حقه بازی می‌کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود افراد دغل‌کار و حقه‌باز شوند. معمولا، شاید آن‌ها مهارت‌ها یا اعتماد‌به‌نفس لازم برای متقاعد کردن منطقیِ مردم را ندارند و در نتیجه از تدابیر پنهانی و موذیانه برای به‌دست آوردن چیز‌هایی که می‌خواهند استفاده می‌کنند.

با این حال، گاهی دلایل و انگیزه‌های پیچیده‌تری برای این رفتار آن‌ها وجود دارد. دکتر هریت بی. بریکر در کتابی به نام «چه کسی شما را هدایت می‌کند؟ چطور می‌توانیم چرخه‌ی دستکاری ذهنی را شکسته و دوباره کنترل ذهن خود را به دست آوریم؟» که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، به این نتیجه رسید که افراد دغل‌کار:

حاضرند حتی با زیر پا گذاشتن منافع دیگران، به منافع شخصی خود برسند.

نیاز دارند که در رابطه‌هایشان، قدرت و دست بالا را داشته باشند. (این احتمالا از عزت نفس پایین ناشی می‌شود.)

دوست دارند همه چیز، از محیط اطراف گرفته تا اعمال دیگران، را تحت کنترل بگیرند. وقتی این کنترل از آن‌ها گرفته می‌شود، احتمال دارد عصبی شوند.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

شناسایی یک فرد دغل‌کار

افراد دغل‌کار اغلب باهوش هستند و به خوبی می‌توانند از اندکی خشونت برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. آن‌ها به شدت در فریب‌کاری مهارت دارند، به همین دلیل احتمالا تشخیص این رفتار در آن‌ها در نگاه اول آسان نیست.

پرفسور باوِرز، بیشتر از ۱۰۰ مصاحبه با پرستاران پزشکی قانونی (پرستارانی که مسئول رسیدگی به قربانیانی هستند که در معرض ضربه‌های روحی عمدی یا غیرعمدی قرار گرفته‌اند) انجام داد و فهرستی از ۵ خصیصه‌ی اصلی افراد دغل‌کار را تهیه کرد:

با زور متقاعد کردن:

افراد دغل‌کار ممکن است از رشوه یا پیشنهاد هدیه و پاداش برای رسیدن به هدف‌شان استفاده کنند. همچنین به مردم زور می‌گویند. این زورگویی می‌تواند شامل تهدید کردن جسمی، احساسی یا شفاهی باشد.

شرطی کردن:

افراد دغل‌کار ممکن است فردی را با چرب‌زبانی، صمیمی شدن یا برانگیختن حس همدردی، شرطی کنند تا با آن‌ها وارد رابطه شوند تا بعد در آینده چیز‌هایی را که می‌خواهند از آن‌ها به دست بیاورند.

استفاده‌ی نادرست از قدرت:

احتمال دارد آن‌ها از سلسله مراتب یا ساختار قدرت استفاده کنند تا به موقعیت کسانی که می‌خواهند کنترل کنند آسیب برسانند.

تقلب:

افراد دغل‌کار ممکن است به مردم دروغ بگویند، آن‌ها را فریب بدهند یا از اعتمادشان سوءِاستفاده کنند.

درگیری:

ممکن است در بین افراد درگیری ایجاد کنند. آن‌ها معمولا از نقطه ضعف‌ها و مشاجره‌ها برای اختلاف انداختن بین اعضای گروه استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: پی بردن به راست و دروغ گفتن مردها/ مچ افراد دروغگو را با این ترفندها بگیرید! 


دکنر جورج کی. سیمون (George K. Simon) در کتاب “In Sheep’s Clothing” که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، چند خصوصیت دیگر به این فهرست اضافه کرد:

دروغ گفتن از طریق پنهان کاری:

افراد حقه‌باز ممکن است بخش مهمی از حقیقت را پنهان کنند.

منحرف کردن توجه:

آن‌ها طوری موضوع را عوض می‌کنند تا از موضوع مورد بحث یا پاسخ دادن به سؤالات طفره بروند.

انکار:

افراد دغل‌کار معمولا زیر بار اینکه کار اشتباهی انجام داده‌اند نمی‌روند.

توجیه منطقی:

آن‌ها سعی می‌کنند دلایل رفتارشان را توضیح داده و به هر طریقی توجیه کنند.

کم‌اهمیت جلوه دادن:

این خصوصیت، ترکیبی است از انکار و توجیه. افراد حقه‌باز، سعی می‌کنند نگرانی دیگران از رفتارشان را بی‌اهمیت جلوه دهند.

گناه:

افراد حقه‌باز معمولا سعی می‌کنند با دادن حس گناه یا عذاب وجدان به افراد، آن‌ها را وادار به انجام کار‌هایی کنند که می‌خواهند. این تاکتیک ممکن است به صورت منفعل انجام شود، مثلا استفاده از زبان بدن یا تُن صدا یا ادعای علنی، مثلا چیز‌هایی می‌گویند که باعث می‌شود به دیگران حس بدی دست بدهد.

شرمگین کردن:

آن‌ها معمولا از طعنه و کنایه برای افزایش قدرت‌شان بر قربانی استفاده می‌کنند.

نقش قربانی را بازی کردن:

گاهی وقت‌ها سعی می‌کنند احساس ترحم دیگران را نسبت به خود تحریک کنند تا چیزی را که از آن‌ها می‌خواهند به دست بیاورند.

نکته:

بعضی از افراد ممکن است به صورت ناخودآگاه از این تدابیر استفاده کنند، مخصوصا وقتی متوجه شوند که با این روش به چیز‌هایی که می‌خواهند می‌رسند.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

۹ واکنش دفاعی برای کنار آمدن با آدم‌های دغلکار

تشخیص آدم‌های قابل اعتماد یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که ما می‌توانیم یاد بگیریم. اگر در شناختن آدم‌های قابل اعتماد ماهر باشیم، می‌فهمیم که برای سرمایه‌گذاری وقت و انرژی‌مان چه کسی بهترین است و چه کسی را باید رد کنیم.

پژوهشگران دانشگاه میامی به بررسی این موضوع پرداختند که آدم‌ها چگونه متوجه مصنوعی بودن یا نبودن لبخند می‌شوند. آن‌ها به نتایج بسیار جالبی دست یافتند: آدم‌هایی که قبلا به لحاظ اجتماعی مورد بی‌وفایی قرار گرفته‌اند بهتر می‌توانند لبخند حقیقی را از لبخند‌های شاد مصنوعی تشخیص دهند.

انگیزه‌ی تعلق داشتن به یک گروه انگیزه‌ای قوی در آدم‌ها است، زیرا در دوران کهن و در زمان تکامل، با هم کار کردن می‌توانست به معنی یک روز بیش‌تر زنده ماندن یا نماندن باشد! اما توانایی به‌دست آوردن خواسته‌های‌تان با تقلب، یک ویژگی منفی و تاسف‌بار آدم‌های دغلکار در گروه‌های اجتماعی است.


بیشتر بخوانید: چگونه شخصیت افراد را بشناسیم؟ 


دانشمندان می‌گویند “درون آدم‌هایی که مورد بی‌وفایی قرار گرفته‌اند، یک میل شدید برای پذیرفته شدن شکل می‌گیرد؛ این میل آن‌ها را به سمت همدمی می‌کشاند که بتوانند به او وابسته شوند. ” بعد از این‌که مورد طرد دیگران قرار بگیریم، برای برگشتن به یک گروه و برخورداری از لطف و موهبت اعضای آن باانگیزه‌تر می‌شویم، بنابراین حالات زیرکانه‌ی یک لبخند مصنوعی را یاد می‌گیریم و برای به‌دست آوردن آدم واقعی زندگی‌مان سخت‌تر تلاش می‌کنیم.

۱. احساس می‌کنم با من راحت نیستی

کسی که فریب‌کار باشد احتمالا فقط تلاش (ناشیانه) می‌کند شایسته باشد و مورد علاقه‌ی شما قرار بگیرد. وقتی این جمله را بر زبان بیاورید، به این آدم‌های دغلکار فرصتی می‌دهید تا درباره‌ی سطح راحتی خودش با شما و دیگران صحبت کند.

اگر واکنش فرد دغلکار این باشد که همچنان خود را آن کسی که نیست وانمود کند، می‌فهمید که او در حال طرح‌ریزی تصویری است که با آن راحت است. تلاش برای این‌که آن‌ها را ترغیب کنید سپردفاعی‌شان را کنار بگذارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

۲. حالات دغلکارانه و کلام آن‌ها را تقلید کنید

زمانی که لبخندی مصنوعی را که در صورت آدم‌های دغلکار می‌بینید، عینا تقلید کنید و همان زبان مصنوعی را به خودش برگردانید، فرد دغلکار اغلب شگفت‌زده می‌شود. تلاش برای بازی کردن نقش آن‌ها چیزی نیست که انتظارش را داشته باشند. به این ترتیب، به فرد دغلکار نشان می‌دهید که شما هم می‌توانید یک بازیگر خوب باشید.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

۳. چیزی که دوست دارید یا لازم دارید را از آدم‌های دغلکار درخواست کنید

یک آدم دغلکار معمولا تلاش می‌کند شما را کنترل کند. حتی اگر مطمئن نباشید که آن‌ها با فریب کاری به چه چیزی می‌خواهند دست بیابند، چیزی از آن‌ها درخواست کنید. درخواست کمک نیز یک شیوه‌ی اجتماعی برای برقراری ارتباط صادقانه با دیگران است.

۴. باید با من صادق باشی!

به زبان آوردن لزوم صادق بودن شخص مقابل، ساده‌ترین و رک و راست‌ترین شیوه‌ای است که می‌توانید به کار ببرید. این‌که از کسی بخواهید به جای تحویل دادن یک مشت رفتار مصنوعی، احساسات صادقانه و واقعی خود را بیان کند، درخواستی است برای این‌که با شما محترمانه رفتار شود.

۵. قدردانی خود را نسبت به آدم‌های قابل اعتماد نشان دهید

درباره‌ی این‌که بودن در میان آدم‌هایی که با خودشان صادق هستند، چه‌قدر برای شما مهم است، صحبت کنید. آن‌قدر در این باره صحبت کنید تا شخص دغلکار ماسک خود را کنار بگذارد و به سراغ فرد دیگری برود.

۶. به یکی از حرف‌های غیرواقعی که گفته‌است اشاره کنید

یک مورد مشخص در گفتار آن‌ها که غیرواقعی، مصنوعی یا دروغ است را پیدا کنید و آن‌ها را متوجه آن مورد خاص بکنید. مثلا می‌توانید بگویید “دیروز پای تلفن چیز دیگری گفتی! ” آمادگی واکنشی عصبی را از سوی شخص دغلکار داشته باشید و خونسرد باشید.

۷. دوست دارم بیش‌تر صحبت کنم، اما درحال‌حاضر انگار که خود واقعی‌ات نیستی!

دوباره، این “گفتار” هم جلوی فریب‌کاری آدم‌ها را می‌گیرد و هم شامل فرصتی است برای برقراری ارتباط با آن‌ها در زمانی که صداقت دارند.

۸. بیا بعدا صحبت کنیم، زمانی که احساس می‌کنی راحت‌تر هستی

به خودتان و فرد دغلکار فضا و زمان مجزایی اختصاص بدهید.


بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با عوارض بیماری دردناک تنهایی 


به این شیوه شما نشان می‌دهید که تناقض‌های عاطفی را حس می‌کنید و روی گفته‌های آن‌ها تاکید می‌کنید و در عین حال فاصله‌ای ایجاد می‌کنید که بعداز سر و کار داشتن با فرد دغلکار آرامش بیابید و نگرش خود را بررسی کنید.

۹. از آن‌ها بخواهید با شما صادق باشند

مثلا می‌توانید بگویید ؛ می‌دانم می‌خواهی عضوی از گروه ما باشی، و ما از ورود تو استقبال می‌کنیم. اما ترجیح می‌دهم که آرام باشی و در آینده و در کنار ما خودت باشی.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

چطور با افراد دغل‌کار برخورد کنیم

قربانیِ افراد دغل‌کار شدن، معمولا ناراحت‌کننده است و از نظر احساسی انسان را تخلیه می‌کند، خصوصا اگر این موضوع تکرار شود.

از این پنج استراتژی استفاده کنید تا بتوانید در مقابل موذی‌گری این گونه افراد ایستادگی کنید:

۱. نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید

افراد فریب‌کار معمولا در خواندن ذهن افراد به شدت مهارت دارند. آن‌ها به دنبال نقاط ضعف خاصی می‌روند که بتوانند از آن‌ها سوءِاستفاده کنند.

دکتر سیمون یک سری از خصوصیات شخصیتی را که باعث می‌شوند بعضی‌ها قربانی افراد فریب‌کار شوند شناسایی کرده است:

داشتن میل شدید به خشنود کردن دیگران، بدون توجه به نیاز‌ها و خواسته‌های خودشان.

باور نمی‌کنند که دیگران ممکن است عمدا آن‌ها را فریب داده یا به آن‌ها آسیب برسانند.

دلایلی برای توجیه رفتار بد دیگران پیدا می‌کنند.

عزن نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند.

از نظر احساسی به دیگران وابسته هستند.

آیا شما یکی از این خصوصیات را دارید؟

اگر این‌طور است، به این فکر کنید که چطور می‌توانید با این خصوصیات مقابله کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش دهید یا مرکز کنترل درونی‌تان را تقویت کنید، تا توانایی‌های خود را باور کنید و بتوانید کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید.

۲. جلوی افرادی را که پتانسیل رفتار موذیانه دارند بگیرید

شناسایی افرادی که تمایل به کنترل دیگران دارند، بسیار مهم است. اولین قدم برای اجتناب از کنترل شدن توسط این افراد شناخت آنهاست.

به دنبال خصوصیاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باشید و همچنین مراقب افرادی باشید که:

همیشه می‌خواهند حرف‌شان را به کُرسی بنشانند.

جواب «نه» را نمی‌پذیرند.

برای موفق شدن دست به هر کاری می‌زنند.

برای رفتار‌های مخرب‌شان بهانه می‌آورند.

دائما کاری می‌کنند که شما احساس گناه کنید.

با افراد مختلف رفتار‌های متفاوتی دارند و برای رسیدن به اهداف‌شان نقاب‌های مختلف به چهره می‌زنند.


بیشتر بخوانید: اگر خودشیفته اید بخوانید!/ از عطش تمجید،تا دروغگویی و بزرگنمایی 


شاید نتوانید کاملا از این گونه افراد دوری کنید، اما می‌توانید وقتی با آن‌ها هستید از خودتان محافظت کنید.

همچنین سعی کنید به افرادی که به نظرتان فریبکار می‌آیند گوش کرده و به رفتارهایشان دقت کنید.

همچنین می‌توانید با دقت به حرف‌ها و رفتارشان، همین‌طور حرف‌هایی که نمی‌زنند و کار‌هایی که انجام نمی‌دهند، تدابیرشان را یاد بگیرید.

وقتی سلاح‌ها و استراتژی‌هایی را که استفاده می‌کنند شناختید، بهتر می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید.

۳. قاطع باشید

وقتی شک می‌کنید که فردی سعی دارد شما را کنترل کند، قاطع باشید. این یعنی باید در حالی که به نیاز‌های او احترام می‌گذارید، از منافع خودتان هم دفاع کنید.

ابتدا، سعی کنید دید آن فرد را از زندگی درک کنید. سپس، نیازهایتان را مستقیما بیان کنید، وقتی چیز‌هایی که می‌خواهید را با صراحت و دقت بیان می‌کنید، قدرت و اعتمادبه‌نفس‌تان را به نمایش می‌گذارید.

رو راست باشید و از موضع‌تان کوتاه نیایید. برای اجتناب از اتهامات و کلی‌نگری از ضمیر اول شخص مفرد استفاده کنید.

به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید: «تو داری از من سوءِاستفاده می‌کنی.»

بگویید: «اگر این کار را انجام دهم، احساس می‌کنم مورد سوءِاستفاده قرار گرفته‌ام.»

معمولا وقتی با افراد دغل‌کار برخورد می‌شود، سعی می‌کنند موضوع را عوض کرده یا از تدابیر دیگری استفاده کنند. مثلا، اگر تقاضای آن‌ها را رد کنید، پیشنهاد می‌دهند که در زمانی دیگر، جلسه‌ای برای بحث بیشتر در مورد آن داشته باشید.

نکته۱:

وقتی کسی قصد سوءِاستفاده از شما را دارد، خصوصا زمانی که این کار برای او تبدیل به عادت شده است، عصبانی یا ناراحت شدن و حالت تدافعی به خود گرفتن خیلی آسان است.

بیاموزید که چطور احساسات‌تان را مدیریت کنید تا بتوانید قاطعانه نظرات خود را بیان کنید.

واکنش‌های دفاعی دربرابر انسان‌های حقه باز و دغل کار/ چطور افراد دغل کار را تحمل کنیم؟

نکته۲:

در آن لحظه، تشخیص اینکه، آن فرد قصد سوء‌ِاستفاده و کنترل شما را دارد، دشوار است. اگر شک دارید، از او بخواهید که کمی وقت برای بیشتر فکر کردن به شما بدهد تا بتوانید پاسخی پیدا کنید.

۴. محدودیت‌های فردی تعیین کنید

به این فکر کنید که چه نوع رفتاری را می‌توانید از دیگران بپذیرید. مشخص کردن مرز‌هایی مانند این شما را قادر می‌سازد وقتی دیگران به شما نیاز دارند به آن‌ها کمک کنید، اما اجازه ندهید که از شما سوءِاستفاده کنند.


بیشتر بخوانید: عادت‌های بدی که در ذهن دیگران وجهه بدی از شما می‌سازند 


به این فکر کنید که در گذشته چطور مورد سوءِاستفاده‌ی بعضی از افراد قرار گرفتید و اینکه آن‌ها در نهایت از شما چه می‌خواستند.

آیا باز هم حاضر هستید چنین رفتار‌هایی را تحمل کنید؟

داشتن یک دفتر خاطرات که در آن افکارتان را یادداشت می‌کنید، می‌تواند مفید باشد. نوشتن مرز‌هایی که برای خود تعیین می‌کنید، به شما کمک می‌کند بهتر به موقعیت فکر کنید، مرزهایتان را در ذهن‌تان مستحکم‌تر کرده و به احساسات‌تان شکل دهید.

۵. تمرکز کنید

وقتی از خودتان دفاع می‌کنید، افراد دغل‌کار، ممکن است از تدابیر انحرافی برای گیج کردن شما یا تضعیف اراده‌تان استفاده کنند.

اجازه ندهید حواس‌تان را پرت کنند. تمرکز خود را بر هدفی که دارید از دست ندهید.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
شما و هر شخصی که این متن های مفید و اندیشمند انه و خردمدانه و بی باکانه را به صمع و نظر دیگران میرساند .جز اینکه فرشتگانی از جانب خدا رسالت. دارند .هیچ چیز دیگری نیست .فقط میتوانم بگویم .در قلم شما نور رحمانی خالق جهان هسنی نهفته .دست مریزاد . افتخار میکنم که در چنین سرزمینی با این فرهیختگان و اندیشمندان هم وطن هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
من نمی‌زارم شیاد ها ملت ایران را گول بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
عالی و بسیار کابردی
آخرین اخبار