ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟+تصاویر

«دارایی راکفلر در زمان مرگش در سال ۱۹۳۷، برابر ۱.۵ درصد تولید اقتصادی کل آمریکا بودکه ارزش خالص دارایی او امروزه حدود ۳۴۰ میلیارد دلار است.

«جنگ جهانی غذا» |ژن‌‎های خوب «راکفلر»‌یبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛خانواده راکفلر اربابان برنامه‌ریزی برای غذای جهان به شمار می‌روند.  این خانواده از قرن شانزدهم میلادی تاکنون پرداخته شده است.بی‌شک طی یک قرن اخیر مهمترین جریان ابرکمپانی‌های متمرکز بر مسئله غذا، در اختیار خانواده مشهور و ثروتمند «راکفلر» بوده‌اند.

سطح بالای کنش‌های این خانواده در مقوله غذا، حیرت آور است؛ در ادامه پرونده، متود‌های این خانواده  و کمپانی‌های وابسته و همتراز  و همچنین ابزار‌های نفوذ آنان به کشاورزی ایران به تفصیل بررسی خواهد شد؛ اما پیش از آن، طی چند شماره‌ی آتی نمایی از این خانواده ارائه خواهد شد.

معرفی راکفلر‌ها

«راکفلر» نام خانواده‌ای آمریکایی و احتمالاً آلمانی‌تبار است.۱ شجره‌نامه این خانواده از ۱۵۹۰ میلادی در دسترس است (مشروح این شجره‌نامه اینــــــــــــــــجا) که نشان می‌دهد این خانواده هم‌اکنون در آلمان و آمریکا با پسوند‌های و نام‌های فامیل مشابه پراکنده شده‌اند، از جمله این اسامی می‌توان به «Rockefeller” (/ˈrɒkəfɛlər/)، “Rockenfellar” ”Rockenfellaren”، “Rockefellow» اشاره کرد. تعداد افراد این خانواده با احتساب ۵ فرزند برای هر خانواده، از سال ۱۵۹۰ تاکنون، باید حدود ۱۰ هزار نفر باشد.


بیشتر بخوانید:ثروتمندترین مرد آمریکایی کیست؟+عکس 


سابقه حضور این خانواده در آمریکا به نیمه قرن ۱۸ میلادی می‌رسد، هنگامی که در زمان «ویلیام راکفلر» ۲ از آلمان به امریکا نقل مکان کردند. بنیان‌گذار ثروت این خانواده را دو برادر، به نام‌های «جان دی راکفلر»  و «ویلیام اوری راکفلر»  می‌دانند؛ شغل پدر این دو را کشاورز یا تاجر خرده‌پا نوشته‌اند که خیلی قابل اعتماد نیست.

جان دی راکفلر، تنها ۱۷ سال پس از تأسیس غول نفتی «استاندارد اویل» ۶ در سال ۱۸۶۲، کنترل ۹۰ درصد پالایش نفت ایالات متحده آمریکا را بدست گرفت. در سپتامبر ۱۹۱۶، وی اولین آمریکایی بود که دارایی‌اش از یک میلیارد دلار فراتر رفت. همچنین مجله «فوربز»او را با دارایی به ارزش ۳۴۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۳۷ ثروتمندترین فرد تاریخ معرفی کرد

«دارایی راکفلر در زمان مرگش در سال ۱۹۳۷، برابر ۱.۵ درصد تولید اقتصادی کل آمریکا بود. ارزش خالص دارایی او امروزه حدود ۳۴۰ میلیارد دلار است، که از چهار برابر سرمایه بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان در حال حاضر - بیشتر است.

این ثروت عظیم دامنه نفوذ این خانواده را در آمریکا گسترش داد. بسیاری از شخصیت‌های آمریکایی که از (دست‌کم) دهه ۱۹۳۰ میلادی تاکنون به پست‌های کلیدی دست پیدا کرده‌اند، به‌نوعی در این بنیاد «خیریه» یا سازمان‌های تابعه آن فعالیت داشته یا از کمک‌های آن استفاده کرده‌اند. در بین سیاسیون، مشهور است که بنیاد راکفلر به‌نوعی رختکن مسئولین کاخ سفید برای ورود به عرصه قدرت به شمار می‌رود.

ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟

گزارش فوربز از «ثروتمندترین فرد تاریخ»

این بنیاد دارای بخش‌های مطالعاتی پیشرفته‌ای در زمینه مطالعات استراتژیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه است. این بخش‌ها در زمینه شناخت چالش‌های آمریکا و تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌های جهانی این کشور فعالیت می‌کنند. ویکی‌پدیا  گرچه یک منبع نامطمئن و جهت‌دار است  درخصوص این خانواده ثروتمند و ذی‌نفوذ آمریکایی می‌نویسد:

«بنیاد راکفلر یک نهاد صنعتی، سیاسی و بانک‌دار است... آنها، اگر نگوییم قدرتمندترین، یکی از قدرتمندترین خانواده‌های تاریخ ایالات متحده هستند... یک نهاد خصوصی و مدعی فعالیت‌های بشردوستانه است که ساختمان مرکزی آن در خیابان پنجم منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این بنیاد که تاکنون توسط ۶ نسل از خانواده راکفلر در آمریکا اداره شده است، توسط سرسلسله این خاندان، جان دیویس راکفلر - ثروتمندترین مرد تاریخ جهان و مؤسس کمپانی «استاندارد اویل» - در ۱۴ مه ۱۹۱۳ تأسیس شد. در طول تقریباً یک قرن فعالیت، شعار این بنیاد، «فعالیت برای زندگی بهتر بشر در سراسر جهان» بوده است.

وقف ستاد سازمان ملل

بررسی نقش مؤثر این بنیاد در تشکیل نهاد‌های فراملی و جهانی، می‌تواند بسیار شیرین و جذاب باشد، اما نیاز به پیوستگی مطالب در این پرونده، مانع پرداختن تفصیلی به این موضوع است. به‌عنوان مشت نمونه خروار، جالب است بدانیم که «ستاد سازمان ملل متحد» موقوفه خانواده راکفلر است. ساختمان سازمان در نیویورک در سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ میلادی در کنار «ایست ریور» ۱۰ بنا شد. زمین این ملک را «جان دی راکفلر جونیور» ۱۱ به قیمت ۸.۵ میلیون دلار خرید و پس از احداث بنا توسط فرزندش «نلسون راکفلر» ۱۲ آن را به سازمان ملل متحد اهدا کرد.

ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟

دیوید راکفلر جونیور؛ واقف سازمان ملل

ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟

نلسون راکفلر، فرزند دیوید جونیور؛ او از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ میلادی معاون اول جرالد فورد رئیس‌جمهور آمریکا بود

این سطح از قدرت، تصمیمات سازمان ملل را بکلی تحت‌تأثیر منویات این بنیاد قرار داد. در ادامه برای روشن شدن موضوع به یک نمونه اشاره می‌شود؛ در روز‌های ابتدایی دیماه سال ۱۳۹۵، پس از تصویب تنها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل درخصوص محدودیت شهرک‌سازی این رژیم  که برای اولین بار طی ۴ دهه توسط آمریکا وتو نشد کامران نجف‌زاده ۱۳ از نیویورک گزارش داد که بنیاد راکفلر بخاطر این مصوبه، کمک‌های مالی خود به این نهاد بین‌المللی را محدود کرده است.

در این زمینه مثال‌های فراوان دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد حاتم‌بخشی این بنیاد، بی‌دلیل نبوده و استیلای این خانواده بر سازمان‌ملل و نهاد‌های تابع آن را کاملاً تضمین کرده است. در بخش‌های بعد خواهیم دید که گزینش رؤسای نهاد‌های بین‌المللی، کاملاً باید زیر نظر این بنیاد‌ها صورت گیرد تا آن نهاد را در اختیار اهداف جهانی این بنیاد‌ها قرار دهد.

در بخش بعدی پرونده  که سه‌شنبه ۲ مردادماه ۹۷ منتشر خواهد شد - این مورد را بررسی می‌کنیم که خانواده راکفلر بصورت سنتی و خانوادگی به چه آیینی پای‌بند هستند. منتظر باشید.

سرگذشت خانواده راکفلر و اجداد آن‌ها شدیداً دست‌خوش داستان‌پردازی، و متأثر از منویات این خانواده در نگارش تاریخ خانوادگی آن‌ها بوده است، لذا حتی با وجود جستجوی دقیق و گسترده، به اطلاعات ارائه شده در خصوص این خانواده همواره باید با دیده تردید نگریست.

این امکان جدی است که این تاریخچه برای گم کردن رد ارتباط شجره راکفلر‌ها با یهودیان بانکدار  با ریشه آلمانی مانند خانواده‌های روچیلد و مورگان جعل و ساخته و پرداخته شده باشد؛ این استنباط از این رو است که رشد نجومی و سرسام‌آور این «بچه کشاورز»‌ها - بدون پشتوانه مالی و در حضور غول‌های بانکدار آمریکایی - در سپهر اقتصادی ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟

برچسب ها: آمریکا ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.