طحانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بازار ثانویه ارز راهی برای تعادل بخشی به نرخ ارز

تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: مزیت بازار ارز ثانویه در این است که هر چقدر نرخ ارز افزایش پیدا کند در تراز بازرگانی کشور توازن ایجاد می‌شود.

بازار ثانویه ارز راهی برای تعادل بخشی به نرخ ارزمهدی طحانی تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تبعات بازار ارز ثانویه اظهار کرد: بازار ارز ثانویه می‌تواند تبعات مثبتی برای بازار ارز به حساب آید البته امیدواریم حرف تا عمل یکی باشد.

وی اذعان کرد: درحال حاضر برگرداندن حجم نقدینگی به عرصه تولید و اشتغال، یکی از راهکارهای اصلی بانک مرکزی به حساب می‌آید به عبارتی صادرکنندگان ارزی که شامل پتروشیمی و فلز هستند، می‌توانند قیمت ارزشان را به‌صورت رقابتی به خریداران با نرخ ۷۵۰۰ تومانی مبادله و کشف قیمت کنند که البته این بازار می‌تواند کمک شایانی به این صادرکنندگان باشد.

طحانی، با اشاره به اینکه در این بازار در وهله اول به نیاز واردکنندگان از محل ارز صادراتی پاسخ داده می‌شود، تصریح کرد: گروه سوم کالایی محوریت نخست تقاضای این بازار است. ارز صادرکننده غیرنفتی و عمدتا بخش خصوصی در این بازار، در طرف عرضه و تقاضای وارد کننده در ستون تقاضا ثبت می‌شود. قیمت تعادلی رقمی است که معامله صورت می‌گیرد و مبنایی بر نرخ سوم ارز خواهد بود.

این تحلیل‌گر بازار ارز ثانویه تصریح کرد: مزیت بازار ارز ثانویه در این است که هر چقدر نرخ ارز افزایش پیدا کند در تراز بازرگانی کشور توازن ایجاد می‌شود. یعنی باعث افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود. از طرفی موجبات توجه بیشتر به تولیدات داخلی را فراهم می‌آورد. بنابراین وجود بازار ثانویه را می‌توان مثبت ارزیابی کرد زیرا نرخ‌هایی که در این بازار رد و بدل می‌شود موجب تعادل در بازار غیررسمی می‌شود.

وی گفت: تعیین نرخ واقعی ارز در بازار ثانویه یک سری تبعات منفی هم دارد، از جمله اینکه تورم ناشی از افزایش نرخ ارز باعث مشکلاتی برای مردم می‌شود. این افزایش تورم باعث از بین رفتن نرخ تورم تک رقمی مورد انتظار دولت خواهد شد و این امر به طور قطع تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

بازار ارز ثانویه، افزایش صادرات و کاهش واردات را در پی‌دارد

 

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار