جزئیات برگزاری یک جشنواره هنری اعلام شد/ روح‌الامین: جشنواره هنر مقاومت، جشنواره پابرهنه‌هاست

نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت، با حضور دبیران هر بخش در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

جزئیات برگزاری یک جشنواره فرهنگی اعلام شد/ روح الامین: جشنواره هنر مقاومت، جشنواره پابرهنه‌هاست

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنجمین دوره جشنواره هنر مقاومت در رشته‌های پوستر و تبلیغات شهری، نقاشی دیجیتال، تایپوگرافی، عکاسی، تصویرسازی، کارتون، پرچم و کتیبه، طراحی صنعتی و گرافیک متحرک از یک مرداد تا یکم آبان ماه به همت بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح برگزار می‌شود.

مسعود نجابتی دبیر کل جشنواره هنر مقاومت در نشست خبری این رویداد فرهنگی عنوان کرد: این دوره از جشنواره هنر مقاومت با نگاهی به شرایط موجود و نیاز‌های فعلی جامعه شکل گرفته است. در این دوره که مصادف با چهل سالگی انقلاب اسلامی است، رشته‌هایی متناسب با نیاز‌ها اضافه شده است. هنر مقاومت جشنواره پابرهنه هاست.

مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر اجرایی و بخش کارتون جشنواره هنر مقاومت هم گفت: نگاه اصلی در این دوره از جشنواره معطوف به هنرمندانی است که رویش‌های انقلاب نام گرفته اند؛ پس از انقلاب شاهد حضور هنرمندان جوان پرشور در زمینه هنر انقلاب بوده‌ایم که حاصل فعالیت آن‌ها را در آثار هر دوره مشاهده کردیم. داشتن محصول و تولیدات مناسب از ملزومات هر دوره از جشنواره است.

وی افزود: بخش کاریکاتور بخش طراحی چهره است که در این بخش، چهره چهل خبیث توسط کارتونیست‌ها طراحی خواهد شد.

در ادامه احمدرضا دالوند دبیر بخش علمی و پژوهشی جشنواره هنر مقاومت عنوان کرد: این بخش از جشنواره به صورت ارسال مقاله و یک کتاب است. موضوع اصلی این بخش رویش‌های هنر انقلاب است و در رسانه ملی پخش خواهد شد.

علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه هم بیان کرد: پرچم و کتیبه یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که در اختیار هنرمندان بوده و در حال حاضر لزوم این بخش در جشنواره احساس می‌شد. یکی از مهمترین رویداد‌هایی که نقش رسانه‌ای پرچم و کتیبه در آن هویداست، جشن‌های پیروزی انقلاب و یا حرکت دسته جمعی مردم در روز اربعین حسینی است. در آن رویداد‌ها پرچم و کتیبه‌ها هستند که فرهنگ و هویت هر ملت را مشخص می‌کنند.

در ادامه حسن قائدی دبیر بخش عکس ضمن اشاره به تجربه نخست خود در بخش دبیری جشنواه‌ها گفت: موضوع اصلی این بخش، عکاسی زن مسلمان ایرانی است. هنرمندان می‌بایست مسائل مختلف زنان و حالت‌های مختلف آنان و فعالیت‌های اجتماعی را در قاب دوربین‌های خود ثبت کنند.

در ادامه سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر عنوان کرد: پوستر یک رسانه کارآمد در فضای مجازی است. طراحی پوستر یک اقدام سریع و پرداختن آنی به مسائل روز مردم است و سهم بیشتر مردم از اکران‌های شهری مربوط به بیلبوردهاست. رویکرد موضوعی بخش پوستر شرایط فعلی جامعه، انقلاب در چهلمین سال پیروزی و آسیب‌هایی است که به انقلاب وارد شده است.

وی افزود: نمی‌شود فقط گرامی‌باد‌های انقلاب را برگزار کرد بلکه باید انقلاب را همراه با حقیقت‌ها به تصویر کشید. یکی از اقدام‌هایی که در این بخش انجام خواهد شد بررسی گفته‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و مقایسه آن با گفته‌هایی است که عده‌ای آن را گفته‌های انقلابی می‌دانند.

میری در ادامه تصریح کرد: قرار نیست به خاطر تعدادی از آسیب‌ها از موفقیت‌های بزرگ انقلاب چشم پوشی کرد. برگزاری کارگاه‌های جدی و تخصصی در زمینه تولید پوستر در ده استان کشور از برنامه‌های مهم این بخش است.

علی عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی در خصوص رویکرد‌های این بخش اظهار کرد: طراحی صنعتی یک رشته استراتژیک در حوزه تولید محصولات است و با توجه به حمایت از تولید کالای ایرانی سیاست گذاری شده است. یکی از ضعف‌های موجود در کالا‌های ایرانی ضعف طراحی آنهاست؛ طراحی محصولات روشنایی، مبلمان منزل، زیورآلات و اسباب سازی و سرگرمی از قالب‌های این بخش هستند.

در ادامه عباس صائمی دبیر بخش گرافیک متحرک با اشاره به سابقه هفت ساله این رشته در حوزه هنر‌های تجسمی بیان کرد: گرافیک متحرک در یک بازه زمانی کوتاه حجم وسیعی از اطلاعات را به مخاطب می‌دهد و مکمل بخش‌های دیگر است. سرفصل‌های این بخش نمایش دستاورد‌های انقلاب در طول چهل سال، مطالبه گری از مسئولین و ارائه راهکار برای رفع مشکلات فعلی است.

در ادامه رضا دوست‌محمدی دبیر بخش تصویرسازی عنوان کرد: تصویرسازی باید کاربردی باشد؛ البته در این دوره جایگاه نمایشگاهی هم دارد  و قرار است دو مجموعه ۴۰ تایی در زمینه داستان کودکان و نوجوانان جمع آوری گردد. یکی از این کتاب‌ها به بررسی تاریخ انقلاب می‌پردازد و یکی از آن‌ها زندگی بزرگان و شهدا را بررسی می‌کند و در نهایت از بین آثاری که به دبیرخانه ارسال می‌شود، آثار منتخب اعلام و کتاب‌ها با این آثار چاپ می‌شود.

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال هم گفت: عده‌ای می‌پندارند که نقاشی هنری است که فقط برای عده‌ای خاص است و مخاطبان این هنر باید آن را در گالری‌ها ببینند. طبیعتا وقتی نقاشی روی بوم کار شود، این اتفاق می‌افتد، اما با ارائه پیشنهاد نقاشی دیجیتال سیل عظیمی از مردم با این رشته درگیر می‌شوند و آن را دنبال خواهند کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته آثار بسیار خوبی در بخش نقاشی هنر مقاومت تولید شد، اما با توجه به رویکرد پنجمین دوره جشنواره که پرهیز از اسراف و تسهیل گری در هزینه‌هاست، هم تولید نقاشی برای هنرمند و هم سفارش آن برای متولیان جشنواره پرهزینه است. در واقع جشنواره هنر مقاومت، جشنواره پابرهنه هاست.

در پایان مسعود نجابتی ضمن اشاره به تجلیل از پیشکسوتان هنر انقلاب در این دوره از جشنواره، بخشی از رویکرد‌های تایپوگرافی را نیز بیان کرد و گفت: موضوع اصلی بخش تایپوگرافی اشعار و حماسه‌های ملی است که توضیحات مفصل آن را دبیر بخش تایپوگرافی در نشست‌های بعدی اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/

نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.