عضو انجمن دندان پزشکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

متولی واحدی در حوزه دهان و دندان نداریم

ظفرمند گفت: نبود یک سازمان متولی در حوزه دهان و دندان مانع هم افزایی در این حوزه می‌شود.

کم نشدن هزینه‌های دندان پزشکی در طرح تحول/ نبود نماینده‌ای از دندان پزشکی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشورعبدالحمید ظفرمند عضو انجمن دندان پزشکان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ‌اظهار کرد: امروزه ساختارهای مختلفی در حوزه سلامت دهان و دندان در کشور تعریف شده است و افراد مختلفی در قسمت‌های آموزش، پژوهش و حتی وزارت بهداشت در راستای کاهش آسیب‌های دندان و ارتقای سلامت این بخش مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات نظام سلامت در حوزه دهان و دندان این است که متولی و مسئول واحدی در این بخش نداریم تا فعالیت‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت را هماهنگ و یک برنامه کلان کشوری را طراحی کند.

ظفرمند با اشاره به اینکه نبود متولی باعث اجرایی نشدن طرح‌های کلان ملی در حوزه دهان و دندان می‌شود، افزود: نبود یک سازمان یا ارگان خاص به عنوان مسئول  مانع هم‌افزایی در حوزه سلامت دهان و دندان شده است.

عضو انجمن دندان پزشکان عمومی ایران  تأکید کرد: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور از برنامه پنجم توسعه تأکید جدی در راه‌اندازی سازمان غذا و دارو کرده است اما در این مجموعه جایگاهی در حوزه دندان پزشکی دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه دندان پزشکانی که با غذا و مواد غذایی سر و کار دارند نماینده‌ای در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ندارند، گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور برچسب نشانه سلامت را بر محصولات غذایی می‌زند که متأسفانه هیچ نماینده‌ای از رشته دندان پزشکی در این مجموعه وجود ندارد تا نظر کارشناسی خود را در خصوص صحت و سلامت مواد غذایی تولید شده بدهد.

ظفرمند ادامه داد: عملکرد وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص بیمه ضعیف است و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت را ندارد.

هزینه پایین دندان پزشکی کشور نسبت به دنیا

وی اضافه کرد: هزینه خدمات دندان پزشکی در کشور نسبت به کشورهای منطقه و دنیا پایین تر است اما مشکل موجود این بوده که هنوز  نتوانسته‌ایم بیمه سلامت مصوب شده در چهلمین اجلاس شورای عالی بیمه سلامت را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در کشورهای ثروتمند بیمه توانسته هزینه‌های بالای خدمات دندان پزشکی را به عنوان یک اهرم بسیار قوی برطرف کند.

ظفرمند یادآور شد: زحمات زیادی در طرح تحول نظام سلامت کشیده شده است ولی از نظر اغلب کارشناسان آن رویکرد بهداشتی و درمانی که سبب کاهش هزینه‌های سلامت بشود، به طور کامل وجود نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار