معاون درمان وزیر بهداشت در قوچان مطرح کرد؛

سم‌پاشی راه‌حل ریشه‌کنی کریمه کنگو/ آمار جدیدی درباره وبا نداریم

قاسم جان‌بابایی گفت: اگر سم‌پاشی مناسب صورت نگیرد یا حمام سم‌زدایی که برای دام قرار می‌دهند، به‌ درستی انجام نشود، میکروب باقی‌مانده از و هرسال چند نفری مبتلا به تب کریمه کنگو می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های نیمه‌کاره بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان در جمع خبرنگاران با اشاره به‌ تعریف پروژه‌ها در طرح تحول نظام سلامت؛ گفت: یکی از این پروژه‌ها، تعریف 249 کلینیک ویژه بود که نزدیک به 140 پروژه تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مابقی در حال اتمام است که باید حتماً به‌ بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به‌ اینکه برخی پروژه‌ها مانند LDI نیز به‌ اتمام رسیده و در انتظار تجهیز و راه‌اندازی است، اضافه کرد: اتمام 40 بیمارستان در کشور نیز انتظار می‌رود تا پایان سال انجام بگیرد، البته قسمت زیادی از این پروژه‌ها در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد، چون مجری پروژه هستند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کارفرمای پروژه‌ها است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع مطالبات از بیمه‌ها را بالغ‌ بر 10 هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در سال جاری درزمینه دریافت مطالبات این است که به‌عنوان مثال، بیمه سلامت ماهانه 60 تا 70 درصد مبالغ را پرداخت می‌کند، البته بدهی قبلی نیز باقی است.

جان بابایی ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی نیز تعهد کرده است، مانند بیمه سلامت در آخر ماه، پرداختی 60 درصدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نظام ارجاع آغاز شده و امروز در سطح روستاها و حاشیه شهر پزشک خانواده وجود دارد، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا این کار نزدیک به 15 سال طول می‌کشد، اما انتظار می‌رود تا پایان سال جاری 10 استان پیشرو در این زمینه باشند، البته شرایط خوب است، باید با حوصله و بدون شتاب‌زدگی و وارد کردن استرس به‌ مردم این کار صورت بگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه اتفاق خاصی در حوزه تب کریمه کنگو نیفتاده، اما هرسال یک تعداد خاصی بیمار در این زمینه وجود دارد، گفت: علت این مسئله، وجود دام‌های آلوده هستند که نیاز به‌سم‌پاشی در مراکز نگهداری حیوانات را نشان می‌دهد.

جان‌بابایی تأکید کرد: اگر سم‌پاشی مناسب صورت نگیرد یا حمام سم‌زدایی که برای دام قرار می‌دهند، به‌ درستی انجام نشود، میکروب باقی‌مانده و هرسال چند نفری مبتلا می‌شوند، البته کسانی که دامداری جزئی یا کلی هم دارند، اگر آشنایی نداشته و کنه‌های روی بدن حیوانات را با دست از بین ببرند یا قصاب‌ها مراعات نکنند موجب گسترش این آلودگی و بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه اصل کار با دامپزشکی بوده و اگر یک‌بار سم‌پاشی توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی درست صورت بگیرد و مناطق آلوده از بین برود امکان ریشه‌کنی وجود دارد، یادآور شد: مردم نیز می‌توانند با افزایش آگاهی‌های خود و انجام سم‌پاشی، راه‌های انتقال این بیماری را از بین ببرند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به‌ اینکه آمار جدیدی درباره وبا نداریم، اما عفونت ویروسی داشته‌ایم که مبتلا به‌ مشکلاتی است که در حوزه آبفای روستایی و شهری وجود دارد، افزود: به‌ عنوان‌ مثال در نوشهر استان مازندران به‌ خاطر سهل‌انگاری که در بخش شورا اتفاق افتاده بود و آب خوراکی و در دسترس مردم آلوده به‌ فاضلاب شده بود، تعداد زیادی از مردم بومی مشکل اسهال پیدا کرده بودند.

جان بابایی بیان کرد: این مشکل وبایی نبوده، اما خطرناک بود که بالغ‌ بر 100 بیمار دارای اسهال خطرناک و خونی در بیمارستان‌ها بستری شدند، البته این مسئله هیچ مرگ‌ومیری نداشته است.

وی با بیان اینکه سیاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تبدیل قوچان به‌عنوان یکی از قطب‌های درمانی در خراسان رضوی برای پوشش شهرهای اطراف است، گفت: برای تبدیل‌شدن به‌یکی از سه قطب درمانی استان کارهای زیربنایی همچون احداث یک مرکز LDI که بخش زایشگاه و زنان و زایمان است، شروع‌ شده و رو به‌اتمام است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تجهیز باید اقدام کند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: این شهرستان احداث یک مرکز درمانی برای بیماران خاص همچون دیالیز، شیمی‌درمانی، هموفیلی، تالاسمی و ام.اس را در دستور کار قرار داده است، کلینیک ویژه هم در حال استفاده و بخش‌های ویژه همچون NICU هم نیاز به‌توسعه دارد.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون درمان وزیر بهداشت در قوچان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.