یک مقام فرانسوی در مصاحبه با روزنامه «لوموند» از نفوذ گسترده موساد در فرانسه خبر داد.

مقام فرانسوی: فرانسه به زمین بازی موساد بدل شده است/ پاریس مرکز فعالیت‌های بین المللی اسرائیلبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روزنامه فرانسوی «لوموند» در مقاله‌ای که به تازگی منتشر کرده به نقل از مقامات اطلاعاتی ارشد فرانسه نوشته است پاریس به مرکز اصلی فعالیت‌های بین المللی سازمان بدنام اطلاعات و وظایف ویژه رژیم صهیونیستی (موساد) بدل شده

است.

بنابر اظهارات یک منبع اطلاعاتی که در این مقاله آمده است نفوذ موساد در پاریس بسیار زیاد شده است. به گفته این منبع، «پاریس به زمین بازی موساد بدل شده است و آن‌ها رفتاری تجاوزگرایانه دارند. توانایی پاریس برای واکنش به اقدامات آن‌ها محدود است. آن‌ها کارت دیپلماتیک‌شان را رو کرده‌اند و به سرعت برای شکایت به دفتر نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اقدام می‌کنند. دستان فرانسه بسته است... ما مسائل مشترک زیادی با اسرائیل داریم».

یکی از عملیات‌های موساد که از اتاقی مجهز به رایانه‌ها و تلفن‌های کدگذاری شده در «برسی» در پاریس فرماندهی می‌شد عملیات ترور «محمود المبحوح» یکی از اعضای ارشد و کلیدی حماس در ژانویه ۲۰۱۰ بود. پیشتر باور بر این بود که اتریش مقر غیر رسمی موساد است.

ترور این عضو حماس بسیار بحث‌برانگیز بود و باعث ایجاد بحران سیاسی بین رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آن شد، چون تروریست‌ها پاسپورت‌های جعلی دست کم پنج کشور مختلف را به همراه داشتند. ۴ عدد از این پاسپورت‌ها فرانسوی و ۱۳ عدد از آن‌ها انگلیسی بودند. کشور‌هایی که تحت تاثیر این ترور قرار گرفته بودند واکنش‌های شدیدی به رژیم صهیونیستی نشان دادند. به طوریکه وزیر خارجه انگلیس در مارس ۲۰۱۰ یک دیپلمات صهیونیست را از این کشور اخراج کرد. استرالیا نیز در اقدامی مشابه یکی از اعضای موساد را که در سفارت رژیم صهیونیستی کار می‌کرد، اخراج نمود.

فرانسه از رئیس موساد در آن زمان انتقاد کرد و دو دیپلمات ارشد را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد تا به موساد بفهمانند اقدامی که انجام دادند عبور از خط قرمز و غیر قابل تحمل بود. بنابر گزارش‌ها این دو دیپلمات به موساد گفتند: «ما دوست خواهیم ماند، اما باید بهای این کار را بپردازید». گفته می‌شود این بها قطع موقتی انتقال و اشتراک اطلاعات بین موساد و نیرو‌های اطلاعاتی فرانسه بود.

البته عملیات موساد در فرانسه به همین یک مورد محدود نمی‌شود و نخستین مرتبه‌ای که از آن اطلاعاتی در دست است ترور «محمود همشاری» نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در سال ۱۹۷۲ است. موساد یک نفر را به جای یک خبرنگار ایتالیایی جا زد و همشاری را به بهانه‌ای از اتاقش بیرون آورد تا گروهی از اعضای موساد بمبی را زیر تلفن او کار بگذارند و پس از اینکه همشاری به اتاقش بازگشت با انفجار بمب، او را به شدت مجروح کردند. همشاری پس از این حادثه آنقدر هوشیار بود که جریان را برای ماموران پلیس بگوید، اما چند هفته بعد شهید شد. موساد پس از ترور همشاری یک فلسطینی دیگر را در ماه آوریل در فرانسه با یک سلاح خفیف با کالیبر ۲۲ به شهادت رساند.

در مقاله مذکور به تعداد زیادی از عملیات‌های تروریستی موساد در فرانسه اشاره شده است که نشان می‌دهد تا چه حد این سازمان اطلاعاتی بدنام در پاریس نفوذ کرده است.

انتهای پیام/

نفوذ گسترده عملیاتی و اطلاعاتی موساد در پاریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار