راهکار‌هایی که آتش حسادت فرزند اول را خاموش می‌کند/ بهترین فاصله سنی بین فرزندان چند سال است؟

مشاوره و روانشناس کودک و نوجوان درباره راهکار‌های برخورد با فرزند اول بعد از تولد فرزند دو و فاصله سنی مناسب میان آنها توضیح داد.

ماندانا رکنی کارشناس ارشد مشاوره و روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه رعایت فاصله سنی مناسب بین فرزند اول و دوم، تأثیر مهمی در تکامل و بهداشت روانی آنها دارد، اظهار کرد: در گذشته والدین به تفاوت سنی فرزندان خود اهمیتی نمی دادند، برای مثال ممکن بود بین دو فرزند حتی 10 سال اختلاف سنی وجود داشته باشد، ولی امروزه فاصله سنی بین فرزند اول و فرزند دوم بسیار پر اهمیت تلقی می شود.

وی درباره فاصله سنی مناسب بین فرزندان گفت: نمی توان زمان خاصی را تعیین کرد اما  هر فاصله سنی مزایا و معایب خود را دارد  اما بهتر است با توجه به شرایط زندگی خانواده  این فاصله تعیین شود.

چگونه با

رکنی در ادامه گفت : برخی روانشناسان معتقدند بهترین زمان وقتی است که نخستین کودک شما، کمتر از یک سال یا بالای 4 سال دارد؛  زیرا کودکان زیر یک سال هنوز شخصیت منحصر به ‌فردی ندارند که با ورود یک تازه وارد احساس خشم کنند و کودکان بالای 4 سال هم زمان کافی برای جلب توجه والدین خود داشته‌اند.

رکنی با اشاره به اینکه  تجربه تربیت فرزند اول برای تربیت فرزند یا فرزندان بعدی کمک کننده است؛  بیان  کرد: با تولد  فرزند دوم مشکلاتی برای فرزند اول به وجود خواهد آمد این مشکلات از دست والدین خارج است اما با دانستن و آگاهی نسبت به این واکنش‌ها، می‌توان از شدت مشکلات کاست و تا حد ممکن است از آ ن پیشگیری کرد.

چگونه با

چگونه فرزند اول را برای تولد فرزند بعدی آماده کنیم؟

این روانشناس کودک و نوجوان درباره  نحوه گفت وگو با فرزند اول برای  ایجاد آمادگی در وی به منظور تولد فرزند بعدی گفت: برای آماده سازی فرزند بزرگتر بهتر است مادر از کودک بخواهد که شکم او را لمس و حرکات جنین را احساس کند، با گوش دادن بدون واسطه یا با گوشی صدای جنین را بشنود، عکس‌های سونوگرافی از جنین را به او نشان داده و کتاب‌هایی با کودک بخواند که در مورد زایمان، تولد، نوزاد و غیره باشند.

رکنی درباره نحوه رفتار با فرزند اول بعد از تولد فرزند دوم گفت : وقتی فرزند دوم بدنیا می آید تاج پادشاهی از سر فرزند اول گویی برداشته می‌شود، بنابراین نباید طوری رفتار کرد که فرزند اول، نوزاد را رقیب خودش بداند.

چگونه با

وی در ادامه گفت : زمانى که فرزند دوم بدنیا مى آید، فرزند اول، او را مسبب رفتار والدین می داند، مادر هم اگر نتواند بعد از زایمان در حالی که خسته و گاهى افسرده است، رفتار درست و مهربانانه ای با فرزند اول داشته باشد، کودک دچار کمبود توجه خواهد شد و نوزاد را مسبب خواهد دانست و سعى می‌کند با زدن،  گاز گرفتن، بیدار کردن و مواردی از این قبیل به او آسیب برساند بنابراین والدین باید بیشتر از همیشه مراقب رفتارشان با فرزند بزرگتر باشند.

رکنی در مورد نحوه رفتار با کودک اول تصریح کرد: با ورود فرزند جدید به خانه احساس کودک اول باید درک شود  چراکه مجبور است شرایط جدیدی را تحمل کند، بهتر است والدین با او و با نظر او به خرید برای کودک دوم بروند، به او حس مهم و با ارزش بودن بدهند همچنین فراموش نشود که فرزند دوم زمان‌های زیادی خواب است و این زمان‌ها فرصت‌های طلایی برای توجه به فرزند اول است.

راهکارهای برای کاهش حسادت فرزند اول

این روانشناس کودک درباره جلوگیری از حسادت فرزند اول به نوزاد تازه متولد شده گفت: وقتی پدر وارد منزل می‌شود باید ابتدا زمانی را به توجه، محبت و بازی با فرزند اول اختصاص دهد و در زمان‌های بعدی به فرزند دوم توجه کند.

چگونه با

وی بیان کرد: دوستان و اقوام هم باید در حضور فرزند اول به فرزند دوم کمتر توجه کنند؛ اول فرزند بزرگ‏تر و بعد نوزاد تازه متولد شده را ببوسند؛  وقتی میهمان ها برای دیدن نوزاد به منزل می آیند می شود با آن ها هماهنگ شود  که برای فرزند اول کادو بیاورند و با کمک و راهنمایی او به سراغ فرزند دوم بروند.

رکنی در پایان تصریح کرد: می توان با تعریف از کارهای کودک بزرگتر، توجه دیگران را به او برگرداند و فرزند اول کانون توجه باشد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار