سخنگوی صنعت برق:

مردم قطعی برق را تا ۲۰ مرداد تحمل کنند/ شرکت توزیع تعهدی برای جبران خسارت ناشی از خاموشی‌ها ندارد

حقی‌فام تأکید کرد: خاموشی‌های اخیر تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت و پس از آن خاموشی محسوسی در شبکه نخواهیم داشت.

مردم قطعی برق را تا ۲۰ مرداد تحمل کنند/ شرکت توزیع تعهدی نسبت به زیان توقف فعالیت در واحدهای تولیدی نداردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود رضا حقی‌فام سخنگوی صنعت برق امروز ( چهارشنبه ۱۰مرداد) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به کاهش خاموشی برق در کشور اظهار کرد: طی روز‌های گذشته همزمان با کاهش دما، آمادگی نیروگاه‌های برق کشور و مدیریت مصرف از سوی مشترکان میزان قطعی برق کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صورت مدیریت مصرف تا ۲۰ مرداد خاموشی محسوسی برق در شبکه نداشته باشیم.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به تبادل انرژی تصریح کرد: در زمان‌های پیک مصرف اولویت با تأمین نیازهای داخلی شبکه برق است و با توجه به اینکه ذخیره سازی برق به صورت انبوه امکان پذیر نیست در زمان‌های خارج از پیک مانند پاییز و زمستان اقدام به تبادل انرژی با کشورهای همسایه خواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش ولتاژ برق در برخی از مناطق، اذعان کرد: کاهش ولتاژ برق برای مدیریت مصرف انرژی در سیاست‌های وزارت نیرو قرار ندارد و ممکن است در برخی از مناطق به دلیل مشکلات فنی افت ولتاژ رخ دهد.

حقی‌فام با اشاره به سوخت نیروگاه‌های برق کشور تصریح کرد: عمده مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی کشور گاز است که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و به دلیل عدم مجوز برای استفاده از سوخت‌های دیگر، به ندرت در شرایط خاص در برخی از نیروگاه‌ها  اجازه استفاده از مازت را  داریم.

این مقام مسئول با اشاره به استفاده از نیروگاه‌های برقابی کشور، اظهار کرد: برنامه استفاده از نیروگاه‌های برقابی به این صورت است که میزان بهره برداری در صبح حدود 3 هزار مگاوات بیشتر برداشت نمی‌شود و این رقم در شب به 6 هزار مگاوات می‌رسد که در صورت افزایش بارش می‌توان بیشتر از این منابع استفاده کرد.

تعهدی برای جبران خسارت نداریم

حقی‌فام با اشاره به خسارت تجهیزات مشترکان ناشی از آتش سوزی که با کمک شرکت بیمه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: شرکت توزیع برق  تعهدی نسبت به زیان توقف فعالیت در واحدهای تولیدی، هنگام خاموشی را ندارد و این موضوع در قرارداد مشترکان درج شده است، همچنین واحدهای صنعتی برای جلوگیری از خسارت می‌توانند از دستگاه‌های ذخیره سازی برق اضطراری استفاده کنند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به حوزه صنعت برق در بورس اظهار کرد: سیاست توانیر توسعه صنعت برق در بورس و ایجاد فضایی برای مبادله عادلانه میان فروشنده و مصرف‌کننده است که منوط به دریافت برخی از مصوبات مانند هزینه ترانزیت داخل کشور است و شرکت های داخلی در صورت تأمین منابع حاضر به فعالیت در این حوزه هستند.

وی افزود:  فعالیت صنعت برق در بورس در سال 96 چندان چشمگیر نبود و امیدواریم با تأمین منابع مالی در سال‌های آتی رشد چشمگیری را در این حوزه شاهد باشیم.

حقی‌فام با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور، تصریح کرد: کمبود منابع مالی و تضمین خرید انرژی از این نیروگاه‌ها، سبب کُند شدن رشد اتولید انرژی‌های تجدیدپذیر شده است و در حال حاضر ظرفیت این حوزه حدود 600 مگاوات است و صنعت برق آماده ایجاد سازوکار برای افزایش تولید انرژی‌های نو را فراهم کند.

وی افزود: حدود 1200 میلیارد تومان درآمد از وضع تعرفه 5 تومانی در قبوض مشترکان تأمین شد که سازمان برنامه و بودجه 60 درصد آن را به وزرات نیرو اختصاص داه است و با احتساب کم کردن هزینه توسعه روستایی از این منابع، رقمی حدود 300 میلیارد تومان تأمین شده است و مشکلات فراوانی را در پرداخت تضمینی انرژی‌های نو به تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد کرده است.

فروش برق ارزان قیمت به عراق صحت ندارد

حقی‌فام با رد موضوع صادرات برق ارزان قیمت به عراق اظهار کرد: قراردادهای صنعت برق برای فروش انرژی به کشورهای همسایه، با قیمت مناسب و رقابتی محاسبه می ‌شود و فروش برق ارزان قیمت به عراق صحت ندارد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق در سال 98 تأکید کرد: از شروع پیک مصرف امسال تا سال 98، قرار است 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید شود که به 2800 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است و در صورت تامین منابع مالی به حدود 6 هزار مگاوات می‌رسد.

وی افزود: با وجود احداث نیروگاه‌های برق حرارتی نباید از مدیریت مصرف غافل ماند و باید با اصلاح الگوی مصرف زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را فراهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
قطعی برق باعث سوختن وسایل برقی منازل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
چرا ادره برق مسولیتی نداره تو وضع این بازار دستگاهایمان سوخت بیکاری کارگران چه کسی پاسخگوست
آخرین اخبار