سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت؛

توصیه‌های پزشکی هلال احمر به حجاج/ لزوم اطلاع رسانی شرایط هتل‌های مدینه و فضای منا و عرفات

مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های سازمان حج و زیارت از چهارم تا یازدهم مرداد ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

بسته خبری///توصیه های پزشکی جمعیت هلال احمر به حجاج/لزوم اطلاع رسانی شرایط هتل‌های مدینه و فضای منا و عرفات به زائرانبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

دیدار مسئولان سازمان حج و زیارت با زائران ایرانی اهل سنت در مدینه منوره

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت و همچنین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضور در هتل «مراج طیبه» از نزدیک در جریان امور اسکان و تغذیه زائران ایرانی قرار گرفتند.

در این بازدید جمعی از زائران ایرانی اهل سنت حاضر در هتل «مراجعه طیبه» که از شهرهای تایباد، گیلان و تهران در مراسم حج تمتع سال جاری حضور دارند، از زحمات صورت گرفته مسئولان سازمان حج و زیارت تقدیر کردند.

همچنین دو تن از زائران نوجوان حج تمتع سال جاری که از شوق حضور در مراسم حج سر از پا نمی شناختند، از برگزاری حج امسال و دست اندرکاران اجرایی آن تشکر و از خدمات دریافتی ابراز رضایت کردند.

توصیه های پزشکی جمعیت هلال احمر به حجاج

طاهر درودی مشاور اجرایی رئیس مرکزی پزشکی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ‌امسال با توجه به اینکه موسم حج در اوج گرما است، برای پیشگیری از گرمازدگی به حجاج توصیه می شود به دستورالعمل هایی که در جلسات آموزشی به آنان قبل از اعزام ارائه شده عمل کنند.

وی تاکید کرد: زائران باید مایعات فراوان مصرف کنند و اگر برای زیارت و یا خرید از هتل خارج می شوند، حتما بطری آب به همراه داشته باشند و به هیچ عنوان در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرند.

درودی در ادامه عنوان کرد: حجاج اگر قرار است مسافتی را پیاده روی کنند که سقف ندارد و در حالت احرام نیستند، از چتر سفید استفاده کنند‌.

وی خاطر نشان کرد: زائران اگر احساس گرما زدگی کردند، آب فراوان، لیمو ترش و در صورتی که فشار خون و یا سابقه ناراحتی کلیه ندارند، مقدار مختصری نمک مصرف کنند. همچنین توصیه می شود تا زائران هر روز استحمام کنند.

لزوم اطلاع رسانی شرایط هتل‌های مدینه و فضای منا و عرفات به زائران

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در جمع مدیران مجموعه‌های مدینه منوره با اشاره به گذشت چند روز از عملیات انتقال زائران ایرانی به سرزمین وحی، اظهار کرد: تلاش‌های خوبی برای رفاه حال زائران در مدینه منوره و مکه مکرمه انجام شده است و حجاج لازم است از وضعیت هتل‌های مدینه و فضای منا و عرفات مطلع شوند.

وی خطاب به حاضران گفت: با توجه به برخی محدودیت‌های بالفعل همانند کاهش نسبی کیفیت هتل‌های مدینه در مقایسه با هتل‌های مکه، کار شما بعد از انجام مناسک حج کمی سخت‌تر خواهد بود و باید با بردباری با زائران رفتار کنید.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با وجود تلاش‌هایی که برای آماده سازی امکانات در مدینه صورت گرفته است، اما برخی محدودیت‌ها باید به درستی و با تدبیر برای زائران تبیین شود.

محمدی افزود: مدیران مجموعه‌های مدینه منوره و کاروان‌ها باید شرایط هتل‌های این شهر را به درستی برای زائران ترسیم کنند و این مهم می‌تواند با برگزاری جلسات توجیهی برای زائران مدینه قبل و مدینه بعد انجام شود.

مشکلات سال گذشته عرفات و مزدلفه حل شده است

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بازدید‌های خود از مراکز ارائه خدمات به حجاج کشورمان و همچنین از عرفات، مزدلفه و منا اظهار کرد: سال گذشته در عرفات چادر‌های بزرگ برپا و کولر‌های گازی نصب شد، اما در ایام مناسک حج بخشی از کولر‌ها از کار‌ها افتاد. ما در طول سال پیگیری کردیم تا این مشکل رفع شود تا در اوج گرما برای حجاج کشورمان مشکل پیش نیاید. برای اطمینان از حل این مشکل بازدیدی از عرفات داشتیم که الحمدلله این مشکل رفع شده است.

وی ادامه داد: از مزدلفه نیز بازدید کردیم. کمبود آب و اینکه بخشی از مزدلفه به ما داده نشد، از مشکلات سال قبل ما بود که با پیگیری‌های انجام شده، این مشکلات حل شد. برای رفع مشکل منا نیز پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم که در جلسه روز چهارشنبه قرار است که برنامه ریزی برای حل مشکلات این بخش هم انجام شود.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت سفر به عتبات

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با وجود نابسامانی بازار ارز، هیچ گونه افزایش قیمتی در بسته سفرهای عتبات عالیات نداشتیم.

آقایی افزود: هزینه سفرهای عتبات طی روزهای اخیر با کاهش 20 درصدی روبرو بوده است و تمام تلاش ما این است که دغدغه افزایش قیمت سفرهای عتبات برای مشتاقان این سفر معنوی ایجاد نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی که اوضاع بازار ارز با نابسامانی روبرو است، خوشبختانه هزینه سفر به عتبات عالیات با ارز دولتی تامین می‌شود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

۱۵دقیقه میانگین تاخیر پرواز حجاج

جواد شاد معاون ستاد مدینه منوره اظهار کرد: حدود ۹ هزار زائر در ۱۳ هتل مدینه مستقر هستند و حدود ۱۲ هزار نفر نیز تا امروز شهر پیامبر(ص) را ترک کرده و به مکه مشرف شده اند.

جواد شاد با بیان اینکه ۲۳ هتل برای زائران مدینه بعد در نظر آماده و تجهیز شده است، افزود: در مقایسه با حج ۹۶، وضعیت اسکان زائران در حج امسال بهتر شده و هتل‌ها بیشتر نزدیک حرم نبوی است تا زائران برای رفتن به زیارت دچار زحمت نشوند.

معاون ستاد مدینه منوره گفت: زائران تاکنون با ۸۵ پرواز وارد مدینه شده‌اند و میانگین تاخیر پرواز‌ها حدود ۱۵ دقیقه بوده است.

شاد درباره نحوه پخت و توزیع غذا بین زائران هم گفت: دو وعده ناهار و شام به دست آشپز‌های خبره ایرانی در آشپزخانه مرکزی مدینه طبخ و در اسرع وقت در هتل‌ها توزیع می‌شود.

گرفتگی عضلات بیشترین علت مراجعات زائران به درمانگاه‌های مدینه

ترکان رئیس گروه پزشکان مستقر در مدینه منوره اظهار کرد: تا عصر سه‌شنبه، ۹۳۴ زائر به چهار درمانگاه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مدینه النبی مراجعه کرده اند.

وی افزود: از این تعداد ۹ مورد برای بستری به بیمارستان‌های سعودی مدینه اعزام و پنج نفر بستری شده اند.

ترکان علت بستری شدن ۵ زائر را ۲ مورد شکستگی، ۲ مورد عفونت ریه و یک مورد لختگی خون در پا ذکر کرد.

رئیس گروه پزشکان مستقر در مدینه درباره بیشترین علت مراجعه زائران به درمانگاه‌های مدینه النبی گفت: گرفتگی عضلات و درد‌های عضلانی بیشترین علت مراجعات زائران است که دلیل آن نداشتن فعالیت بدنی زائر پیش از تشرف به حج است.

همچنین به نقل از روستا رئیس بیمارستان مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در مکه حاکی است رحیم حشمتی زائر کاروان ۱۲۱۶۴ استان آذربایجان غربی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. روستا افزود: این زائر ۶۵ ساله اهل سنت کشورمان که در هتل النخله مکه دچار ایست قلبی و با تلاش تیم پزشکی احیا شده بود، در مسیر بیمارستان فوت کرد.

اختصاص ۲۲ ایستگاه برای حمل و نقل زائران ایرانی در مکه

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت که این روزها در میان زائران خانه خدا در عربستان حضور دارد، به تشریح جزئیات خدمات حمل و نقل ارائه شده به حجاج ایرانی در مکه مکرمه مسیر هتل به مسجدالحرام پرداخت.

محمدی در این خصوص اظهار کرد: خدمات حمل و نقل از جمله خدماتی است که به طور مستمر به زائران ایرانی خانه خدا در حج 97 ارائه می شود و با توجه به اینکه فاصله هتل های زائران در مکه با مسجدالحرام زیاد است، نقل و انتقال زائران از هتل به حرم و همچنین از حرم به هتل صورت می گیرد.

حمید محمدی گفت: ۲۲ ایستگاه ویژه تردد زائران ایرانی در مکه از هتل تا مسجدالحرام در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ارائه خدمات حمل و نقل سرویس بسیار پیچیده ای است و کادر خدمات حمل و نقل سازمان حج و زیارت برای ارائه خدمات به حجاج ایرانی با لباس فرم مشخص به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا خدمات مناسبی را ارائه دهند

انتهای پیام/

برچسب ها: حج 97 ، حج و زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار