وقف راز جاودانه شدن/قیدار شهری که شش دانگش موقوفه است

یکی از راه های استمرار نیکوکاری و کمک به هم نوع، سنت حسنه «وقف» است و مادامی که آن موقوفه یا موقوفات باقی است،نام صاحب وقف نیز جاودانه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ میل به جاویدان زیستن همواره آرزوی انسان هاست از این رو بشر سعی کرده تا در کنار کار و تلاش مستمر خود به ایجاد بنا و کارهای یادگاری بپردازد که در حیات آنها و همچنین پس از وفاتشان، منشأ خیر و منبع برکات گردند و برای جامعه مفید باشند.

روح نوع دوستی و اندیشه اجتماعی و همکاری متقابل و فکر زندگی گروهی، سبب می شود که انسان با وجود سایر دشواری های موجود در اجتماع، کارهایی کند که بخشی از آن برای دیگران سودمند باشد.

 


ادیان الهی با الهام از منبع وحی در جهت هدایت جامعه های بشری و تشویق آنان برای کمک به همنوعان خود نقش اصلی داشتند و بسیاری از مردم با تأسی به ارزش ها و پیام های ادیان، خود را در مسایل اجتماعی شریک دانستند، و از خود آثار ماندگار و تاثیر گذار بر زندگی همنوعان خود بر جا گذاشتند.


یکی از راه های استمرار نیکوکاری و کمک به هم نوع، سنت حسنه «وقف» است که شخص واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می دهد و مادام که آن موقوفه یا موقوفات باقی است، نام صاحب وقف نیز جاودانه است.

وقف و دین اسلام

در فقه اسلام نیز وقف همواره به عنوان بحثی مهم مورد توجه بوده و ویژگی های منحصر به فردی داراست.

وقف از باسابقه‌ترین میراث ارزشمند اسلامی است و پیامبر اکرم(ص) نیز نخستین واقف در دین هستند.

به این ترتیب وقف در جهان اسلام و همزمان با رسالت پیامبر گرامی اسلام تحقق پیدا کرد و متعاقب آن حضرت علی(ع) با عمران و آبادانی اراضی بایر و حفر چاه و ایجاد نخلستان تمامی ثمرات و منافع این اراضی را تحت عنوان وقف در جهت استفاده افراد مستمند قرار دادند و این روش و سیره پسندیده از طرف ائمه اطهار علیه السلام، علما، صالحین، افراد خیر و نیکوکار ادامه یافت.

وقف دستاوردهای بسیاری در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی کشورهای اسلامی به بار آورد  به جرات می توان گفت امروزه کمتر شهری در کشور وجود دارد که در آن اثری از وقف و موقوفه و یا واقف نباشد.

تا ثیر وقف در جامعه

حجت‌الاسلام جعفر جنتی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛با بیان اینکه باید کاری کرد که مردم با وقف و آثار آن آشنا شده و به وقف ترغیب و تشویق شوند افزود:هرچه وقف رونق یابد و مردم از آن بهره‌مند شوند، تاثیرات مثبت آن در جامعه مشاهده خواهد شد.

 

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است
وی با اشاره به نقش وقف برای رسیدن به توسعه‌ای پایدار خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند راهگشا‌ی حل مسائل و مشکلات و نيازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ،مذهبی و علمی جامعه باشد تا به برکت وقف به توسعه پایدار رسید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تعداد موقوفات استان زنجان  را بیش از 2 هزار و 800 مورد عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت اطلاعات همه موقوفات استان در سامانه جامع اطلاعات بیان کرد: حتی نیات واقفان و اصل سند وقف نیز در این سامانه درج و ثبت شده است.

موقوفه های شاخص استان زنجان/ثبت نخستین وقف مربوط به شهدا درکشور

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه  نخستین وقف مربوط به شهدا در کشور  در استان زنجان به ثبت رسیده است گفت: در حال حاضر یکی از موقوفات بزرگ در حوزه پزشکی به نام موقوفه هوشمند که بخشی از عایدات این موقوفه نیز از آن  خانواده شهدا  است در زنجان به ثبت رسیده است.

بیمارستان شفیعیه زنجان

وی همچنین با اشاره به برخی پروژه‌های حوزه سلامت در استان زنجان افزود: بیمارستان شفیعیه و موقوفه میرزا شفیع ابریشمی در حوزه سلامت و درمان استان زنجان جزو بزرگ‌ترین وقف بوده است.

 

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است

 

وقف 18 هزار جلد برای کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان

حجت‌الاسلام جعفر جنتی ادامه داد:این وقف نیز یکی از موقوفات  خوب استان است که واقف خیراندیش به منظور افزایش مطالعه این تعداد کتاب را وقف مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کرده است.

 

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است

وی افزود: این 18 هزار جلد شامل بیش از یک هزار عنوان کتاب بوده که شامل موضوعاتی از قبیل فقه، اصول، تاریخ، ادبیات است وبیش از 100 جلد از این کتاب‌های وقف شده، نسخه خطی هستند که هرکدام دارای قدمت بیش از 500 سال بوده و حدود 200 جلد نیز چاپ سنگی است.

شهری که موقوفه است

استان زنجان موقوفات بسیاری دارد، اما موضوعی که موجب شده این استان در امر موقوفات به یک استان شاخص تبدیل شود، این است که شهر قیدار نبی(ع) به صورت شش دانگ موقوفه است وشامل موقوفات بسیار ارزشمند نیز است،این شهر مرکز شهرستان خدابنده است و حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد.

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است


مدیر کل اوقاف زنجان در این باره گفت:شهر قیدار نبی(ع) به صورت تمام و کمال موقوفه است و در بین شهرهای استان قیدار نبی (ع) دارای بیشترین موقوفه از نظر ارزش ریالی است، تعداد موقوفات این شهر قریب به 504 مورد و تعداد رقبات آن نیز بیش از 14 هزار مورد است.

حجت الاسلام جنتی از دیگر ویژگی‌های این شهر موقوفه وجود حرم مطهر حضرت قیدار نبی(ع) است که اهمیت شهر را بیش از پیش افزایش داده و هر سال گردشگران و زائران مذهبی بسیاری را از همه نقاط کشور به خود جلب می‌کند.

 

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت: عواید موقوفه شهر قیدار در بقعه قیدارنبی(ره)، آموزش طلاب علوم دینی، کمک به فقرا و امور خیریه هزنیه می شود.

وی افزود: سال گذشته حدود 25 میلیارد ریال از عواید موقوفات در خدابنده وصول شد که بخشی از آن برای توسعه بقعه قیدار نبی، بخشی در حوزه سرمایه گذاری و بخشی نیز برای کمک به نیازمندان هزینه شد.

وقف راز جاودانه شدن/شهری که موقوفه است

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: سالانه حدود 2 هزار خانوار از افراد نیازمند شهر در مقاطع مختلف سال، کمک های مختلف مادی و بسته های مواد غذایی ارائه می شود.

وی اظهار کرد: از سال 90 تا کنون از محل عواید موقوفات، 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی اوقاف در شهرستان خدابنده انجام شده است.

در پایان می توان گفت سنت حسنه و چشمه همیشه جاری وقف ، به مثابه دست های بخشنده ، نگاه های مهربان  و احساسات و عواطف انسانی است نسبت به همنوع خود  که با  وقف بخشی از دسترنج خود، گره های بزرگی را از جامعه باز کرد.

زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.