باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

رشته هایی که بازار کار ندارند اما همچنان پرمتقاضی اند!

با اشباع بازار کار برخی رشته‌ها به نظر می‌رسید دروان افول آن‌ها هم رسیده باشد، اما برخی همچنان زرق و برق سابق را برای متقاضیان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "بزرگ که شدی می خوای چی کاره شی"؛ سوالی که در کودکی از همه ما پرسیده می شد و تصور یافتن جوابی برای آن برای لحظاتی هم که شده ما را به رویاهای شیرین و دور و درازی می برد. 

کودک دیروز بزرگ شد و زمان ورود به دانشگاه رسیده است، در این بین شاید مهم ترین دلیل کشش جوانان به دانشگاه  و کلاس های درس، گرفتن مدرک و پولدار شدن است، نه دستیابی به علائق و آمال خوش کودکی.

رشته هایی که بازار کار ندارند اما همچنان پرمتقاضی اند!

اتفاقی که با کمی توجه به آمار موجود صحت و سقم آن نمایان می شود؛ بارها بیان شده مهندسی کامپیوتر بازار کار اشباع شده ای دارد اما باز در میان 5 رشته ی اول انتخابی داوطلبان ریاضی است.

دانشجویان از زمان ورود به دانشگاه به میزی فکر می کنند که قرار است بلافاصله پس از اخذ مدرک دانشگاهی، پشت آن بنشینند و سوالی که پیش از ورود به دانشگاه ، ذهن بسیاری را به خود مشغول می کند این است که که کدام رشته پول ساز است؟

رشته هایی که بازار کار ندارند اما هنوز انتخاب می شوند!

تا اواسط دهه 80 آرزوی بسیاری از نوجوانان و پشت کنکوری‌ها، قبولی در رشته‌هایی چون مهندسی ساختمان، مهندسی کامپیوتر، پزشکی، حقوق و برخی از رشته‌های به اصطلاح با کلاس و صد البته پولساز بود، اما رفته رفته با اشباع بازار کار این رشته‌ها، اوضاع اقتصادی آن ها هم رو به افول رفته و دیگر این رشته‌ها به استثای پزشکی آن زرق و برق سابق را نداشتند.

رشته هایی که بازار کار ندارند اما همچنان پرمتقاضی اند!

تا آن زمان معنای لقب مهندس برای افراد به معنی این بود که آن شخص خیلی درسخوان بوده و در رده علمی، یک سر و گردن از هم سن و سال‌هایش بالاتراست، اما اکنون با تغییر اوضاع، آمارها گویای واقعیتی دیگر  شده اند، حالا دیگر کمتر باید انتظار داشت کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان به فکر جایگاه رشته‌ دانشگاهی باشند، اما با این وجود همچنین رشته هایی چون مهندسی کامپوتر یا حقوق و روانشناسی با آمار بیکاری بالا همچنان در میان رشته های پرطرفدار  سال 96 اعلام شد! آماری که از چربیدن جایگاه احساسات و علاقه به عقل و منطق در انتخاب رشته دارد.

رشته هایی که همچنان بازار کار دارند

از میان رشته‌هایی که سابق جزء رشته‌های پر طرفدار بوده و هنوز هم مورد اقبال قرار می گیرد، رشته های گروه پزشکی اوضاع و احوال بهتری دارند؛ هم پولساز هستند و هم از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار است. در علوم تجربی نیز اوضاع متفاوت است؛ رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مثل سابق  پرطرفدارند و بازار کاری مناسبی دارد.

رشته هایی که بازار کار ندارند اما همچنان پرمتقاضی اند!

اما در اوضاع کنونی جامعه ما، به نظر می رسد در آینده ای نزدیک:

1- رشته هایی چون پزشکی: به دلیل ظرفیت بالای اشتغال و اجرای طرح تحول سلامت تا سالها ظرفیت برای اشتغال داشته باشد.

2-رشته ی برنامه نویسی و توسعه گر وب با رشد استارتاپ ها که بخشی اعظم آنها در حوزه فناوری فعالیت می کنند، یکی از عوامل توسعه ای شغل شده است چرا که اکثریت استارتاپ ها نیاز به یک تیم برنامه نویسی و متخصص شبکه دارد، پس امید می رود همچون گذشته، مهندسی کامپوتر بازار کاری پر رونق داشته باشد.

3-طب فیزیکی و توان بخشی: با افزایش  نرخ رشد جمعیت سالمند کشور، نیاز به فیزیوتراپی و توانبخشی افزایش یافته است.

4-پرستاری: از آغاز ایجاد این رشته تا به امروز، همواره کمبود نیرو  در این حوزه احساس شده است. دانشجوی پرستاری دغدغه کار ندارد اما تنها مشکل این شغل کار سنگین و ساعات کاری بالا است که با افزایش نیرو این مشکل حل خواهد شد.

اولویت کار، با تحصیل در دانشگاه نیست!

////////// رشته ای که بازار کار ندارد اما همچنان پرمتقاضی است

یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر بیشتر شاهد آن هستیم بازار کار غیر مرتبط با رشته تحصیلی اکثر فارغ  التحصیلان است؛ پسری 4 سال درس خوانده، 2 سال سربازی می رود، اما وقتی وارد بازار کار شده  تازه با ضرب المثل مدرک و کوزه بیشتر آشنا می شود، شاید بهتر بود به جای 4 یا بیشتر سال از عمری که پشت میزهای دانشگاه هدر داده را در بازار کار میگذراند .

البته نمی توان از تاثیری که  دانشگاه بر  سطح سواد جامعه می گذارد به راحتی گذشت اما در این مسئله هم اما و اگرهایی روبرو هستیم، با نگاهی به بطن جامعه و فضای مجازی با این واقعیت مواجهه  می شویم که دیگر دانشگاه هم تاثیر چندانی بر افزایش تحصیل کردگان باسواد و بافرهنگ ندارد، پس چه بهتر خانواده و جوان این واقعیت را بپذیرند که دیگر دانشگاه آن تاثیر سابق را در کاریابی ندارد و بهتر است وارد مشاغلی شوند که جامعه به آن احتیاج دارد تا شاید زودتر از این راه به ثروت برسند.

البته نمی توان انکار کرد که آنچه بی‌تأثیر نیست انگیزه و تلاش جوان برای کار است، شما اگر پزشک یا مدیر یک مجموعه هم باشید اما نه انگیزه‌ای برای کار داشته و تلاشی کنید قطعا نتیجه‌ای در درآمدزایی ندارید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۵:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۱
سلام
الان پرستاری حقوق خیلی بالایی نداره. پزشکی عمومی و داروسازی هم فایده ندارند. رشته فیزیوتراپی هم فعلا خوبه ولی اخیرا دستگاه های فیزیوتراپی خانگی اومده که تا چند وقت دیگه این دستگاه ها پیشرفت زیادی میکنه و فیزیوتراپ ها را بیکار میکنه. کلا در اینده بیکاری بیشتر میشه چون همه مدرک دانشگاهی دارن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۵:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تمامی مشکلات بر میگرده به نحوه آموزش. اگر هم نگوییم همش ولی میشه گفت بالای نود درصدش تقصیر مدرسه و دانشگاه هاست وقتی که وارد رشته ای میشی اولین سالش یک شخصی اموزشتون میده که هیچی بلد نیست و سال دوم و سومش حالا بهترین استاد رو بیارید مگه میشود آموزش دید تازه کارورزی هم که در ایران اصلا مفهومی نداره وتعریفی براش نشده حالا بیا اعتراض کن از اینور هم اهل رسانه واسه خودشون یه چیزی میگن واقعا چه کسی جواب عمرای تلف شده این همه آدم رو میدن. در ضمن همین افرادی هم که کار میکنن از حقوقشون کم میکنند و بر میدارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
سلام دوستان آیا رشته مهندسی مکانیک بازار کار ندارد؟
Turkey
همتا
۰۰:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پزشک داریم دانشگاه سراسری دوره عمومی شو خونده بیکاره هنوز جو ندید
وکیل داریم ده برابر دستمزد پزشک پول درمیاره سردفتری هم همین طور
از کج این آمار رو درمیارن
مخصوصا از زمانی که پزشکهای سهمیه ای هم زیاد شده یک عده تم میرن دانشگاه درجه سه و چهار خارج درس میخونن و در ایران معادلسازی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۲۰:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
ظرفیت پزشکی ام که زیاد شد و فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۲۰:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
ظرفیت پزشکی ام که زیاد شد و فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
یعنی کشته مرده نظراتتون هستم خ
Iran (Islamic Republic of)
diba
۱۱:۲۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
رشته های مربوط به علوم انسانی
https://www.pinterest.at/saba7azizi/_saved/
Switzerland
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
سلام دوستان باید قبل از انتخاب رشته یه تحقیقی درباره رشته مورد نظر بکنید ببینید اصلا بازار کاری براش هست ، آیا بازار کشش این همه مهندس کامپیوتر رو داره
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۰۲:۵۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
به گفته مدیران : دانشجو بعد از کسب مدرک منتظر میزی هست که پشت ان بنشیند..... ایشان راه پشت میز نشستن را با راه رفته خود مقایسه میکنند. اول چوپان بوده اند و بعد به شهر امده اند و بعد از دوره ای در موسسات نظامی به مدیریت فلان ارگان انتخاب شده اند. البته دانشجویان هم انتظار بالایی ندارند و همین که بعد از کسب مدرک کامپیوتر به عنوان مثال به گاو آهن بسته شده و زمین را شخم بزنند راضی هستند. حالا این چوپانان مدیر شده بفرمایند دانشجوی کامپیوتر بعد از کسب مدرک چه شغلی میتواند داشته باشد که پشت میز ننشینند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
همش تقصیر پیام نور و آزاد علی آباد و اسماعیل آباده.حتی روستاهای بزرگ هم دانشگاه دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۵:۳۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
طبق معمول دانشجوی دولتی چون دوتا تست ادبیات ومعارف بیشتر زده رفته دولتی فکر میکنه نابغست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
باید یادتون نره که ثروتمندترین مرد روی این کره خاکی برنامه نویس و دانشمند رایانه است.«بیل گیتس»
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
وقتی که کشور ظرفیت پذیرش یک رشته رو بیش از حد بالا ببره به نوعی رشته رو بی ارزش کرده دانشگاه های بدون کنکور و آزاد هایی که رتبه ناجور میپذیرن باعث خراب شدن رشته برای نوابغ میشه.مشکل ایران از اینجاست.طرف اسم خودشم درست بلد نیست بنویسه دانشجو میشه.درصورتی خارج از کشور دانشگاه رفتن حالا تو هر رشته ای،آرزو هست برا دانش آموزان.علت اینکه پزشکی و یعضی پیراپزشکی ها هنوز هم برو بیا داره اینه که باید درصد بالا بزنی تا قبول شی مثل مهندسی نشده که الان هر درس 10درصد میزنن مهندسی صنایع یا مکانیک دولتی قبول میشن.در صورتی ۲۰ سال پیش نابغه ها مهندس میشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو همون خارج که میگی اصلا کنکوری وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۴:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا مثل علوم تغذیه که خودم انتخاب کردم پرمتقاضی ولی بیکار
Iran (Islamic Republic of)
بی انگیزه
۲۰:۴۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام. من کارمند بانک هستم. با مدرک دیپلم استخدام شدم بعدا دکترا گرفتم اماچون دانشگاهها اشبا شدنتوانستم جذب شوم.به ناچار در بانک ماندگار شدم. برای بانک سیستم طراحی کردم پژوهشگر برترصنعت بانکداری شدم.چند بار ازمونهای مختلف والمپیاد قبول شدم که بتونم خودم رو نشون بدم اما همش حقوقم را ضایع کردند و برام برچسب بیگ زدندکه از رقابت حذفی کنند. حال بابیست سال سابقه و مدرک دکترا تحویلدار هستم کسانی هم هستند با مدرک دیپلم و سابقه کم رئیس تشریف دارند. چرا باید دروغ بگم انسانهای خوبی هم تیستند. اما خدا شاهده من پاک کار کردم اما فرصت ها را ازمن گرفتند و تمامی راهها را برایم بستند . الان من کار دارم اما مثل اینکه ندارم. ببین ساله سابقه دارم اما اگه میتونستم درآمدی بیرون داشته باشم یک روز هم نمی موندم. فقط کار پیدا کردن نیست استخدام هم بسوی باید پارتی داشته باشی پیشرفت کنی. من که در دوران خودم با آزمون جذب شده بودم و نفرات برتر آزمون بودم. اما کسانی که با پارتی و بدون آزمون به عنوان مستخدم و ابدا چی آمده بودند الان رئیس بانک هستند.
Iran (Islamic Republic of)
س ن ز
۱۴:۱۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بی شوخی میگم....دکترا گرفتن به جز دررشته های پزشکی ، سم هست....سم.....فقط ازکاروزندگی می اندازه شما را و دستو پات را می بنده
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۰۷ ۲۷ دی ۱۳۹۸
دوستان عزیز من مطالب شما را خواندم
به عنوان یک فارغ التحصیل مهندسی برق از یک دانشگاه متوسط دولتی که الان شرکت دانش بنیان دارم خدمتتون میگم هر رشته در جای خودش مهم و محترمه فقط یادمون باشه- راه اینکه تو ایران براتون سر دست بشکنن و پولدار بشید فقط و فقط پیدا کردن نقاط پولساز رشتتون با استفاده از خلاقیت هست همین اون موقع می بینید اون سرمایه داری که فقط دودوتا چهارتا میکنه ثروتش دوبرابر بشه عین اهن ربا بهتون میچسبه نکته طلایی در دوران دانشجویی فقط پاس کردن کتاب مهم نیست- باید همسو با بازار کار مهارت هم کسب کنید- توکل کنید و از شکست نترسید-تلاش همراه با فکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ایا مهندسی برق خوبه یا رشته تربیت بدنی
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۲۲:۱۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
دولت داره خرجشو کم میکنه یعنی کارمندان خودشو داره به حداقل میرسونه پس دیگه باید پارتی خییلی کلفتی داشته باشید که بتونید یه شغل پشت میزی خوب پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
yavar
۱۵:۳۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
به نظرتون رشته ی مهندسی طبیعت چطوره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۷:۳۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
خطاب به اون دوستی که گفته دانشجوها در دانشگاه تفریح میکنن باید بگم ما تو محوطه دانشگاه تاب بازی گذاشتیم با سرسره تو کلاس درس
Iran (Islamic Republic of)
mj
۱۹:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام .کدوم رشته مهندسی الان بازار کار خوبی داره میخوام انتخاب رشته کنم.کسی نظری داره?
Iran (Islamic Republic of)
س ن ز
۱۴:۰۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
مهندسی صنایع- مهندسی برق- مهندسی مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۲:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
پسرم کلاس هشتم به خدا ازبس فکر میکنم که تو چه رشته ای هدایتش کنم،دیوانه شدم.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
دلیل اینکه بازار کار مهندسی خراب شده فقط به خاطر برخی دانشگاه ها مثل پیام نور و آزاد هستش . در حالی که رشته پزشکی تو این دانشگاه ها وجود نداره .
Iran (Islamic Republic of)
س ن ز
۱۴:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پزشکی توی دانشگاه ازاد هم هست....نه خیر!!!! مشکل ازنسل فعلی فارغ التحصیلان اعم از سراسری وازاد هست که تن به کار وهرجایی نمی دهند....من یه مهندس با مدرک ارشد هستم وبیش از22 سال سن دارم...برای شهرک صنعتی اشتهارد 2تا نیروی خوب مهندسی نتونستم جذب کنم چون کسی میل نداره با سرویس دراختیار حتی این راه را ازقزوین یا کرج تا اشتهارد بیاد....زمان ما که دهه 70فارغ التحصیل شده بودیم ، بدون سرویس 5کورس ماشین سوار می شدیم ومی رفتیم تهران- جردن یا فرشته سرکار..........مشکل اصلی اینجاست برادرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام
امروزه فقط رشته های مرتبط با عرصه کامپیوتری درآمد بالایی دارد مثل برنامه نویسان وب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونم دو روز خوب بود داره اشباع میشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
طرف تو دانشگاه اوشین فشین درس خونده انتظار کار داره یا انتظار داره با کسی که تو صنعتی شریفه برابر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۵:۳۸ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
جزوه 20 صفحه ارزش نداره حالا میخواد ازاد باشه یا شریف یا تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
الان اوضاع طوری شده كه هركی جایی شاغل میشه یا مدیر و مسئول میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
رتبه های برتر کنکور ریاضی که هر طور شده میرن، رتبه های خوب هم پس از دست و پا زدن عازم رفتن هستن
France
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
همه جای دنیا رشته های مهندسی بالاتر هستند مهندس ها یک کشور رو میسازند از زمانی که تو ایران پزشکی در اولویت قرار گرفته توان علمی و تولید ثروت کاهش پیدا کرده یک پزشک برای خودش درآمد ایجاد می کنه ولی یک مهندس برای چندین نفر مافیای پزشکی ایران ظلم به سرنوشت ایران می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
کجای دنیا بالاتر هستند.یه حرف کلی نزنید.توی قریب به اتفاق کشور های اتحادیه اروپا،امریکا و کانادا سخن نرین قبولی در دانشگاه و بالاترین درامد مربوط به پزشکان هست و باید هم همینطور باشه.پزشکی که تخصص میگیره با احتساب طرحی که میگذرونه معادل با 2بار دکترا گرفتن تو رشته های دیگس.سختی قبولی و استرس کاری و اینکه بهترین سالهای زنگیشونو درس میخونن و ازهمه مهمتر فرصت هیچ کاری در کنار تحصیل ندارن هم به کنار.توی کشورهای چین و روسیه هم علوم انسانی بالاترین رقابتو برای ورود به دانشگاه دارن.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ضامنی
۱۲:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
همون پزشکی که می فرمایید اگه مهندسی پزشک ابزار درمان مثل قیچی و پنس تا دستگاه رادیولوژی رو نمی ساخت پزشکچجوری می خواست طبابت کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
دانشگاههای کشور نه در فرهنگ سازی و نه در تخصص سازی نقش بارزی ایفا نمیکنند. دانشجوها در دوره لیسانس بیشتر با تنوعی از تفریحات آشنا میشوند و اصلا دانشگاه این ذهنیت را به آنها القا نمیکند که آمده اند تا یاد بگیرند تا بعد از فارغ التحصیلی کا مرتبطی انجام دهند و زندگی را بگردانند! دانشگاههای آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی مثال بارز این واقعیت هستند! حتی اکثر دولتیها هم همینطور! استادها اگر دغدغه آینده دانشجوهاشون رو نداشته باشند از دانشجوهایی که صفر وارد دانشگاه شده اند انتظاری نیست!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۳۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
با این اوضاع اقتصادی جسم و روح مردم همیشه مریضه در نتیجه پزشکا بیکار نمیمونن ولی باور کنید سروکار داشتن دائم با مریض شغل مفرحی نیست حتی اگه پول توش باشه حیف بچه نابغه ها که مجبورن برن پزشکی و بعضیا تو تهران با دوتا کلاس بازیگری سوپر استار وخوش وپولدار میشن حیف
Iran (Islamic Republic of)
سید احمد
۲۱:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
فرصت اشتغال زایی را دولت در این چند ساله حدر داد و حلا مردم پا سوز اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا دقیقا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
آخه برخی جوانان مثل اینکه حوصله کار ندارند و میخواهند یک جا بیفتند حقوق بگیرند . دوره دانشگاه هم برایشان تفریحه .
Germany
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
وقتی از هیچی خبر ندارید اظهارنظر نکنید
سالها با بهترین رشته های مهندسی بصورت روزمزد یا قراردادی کار کنید و باز بیکار بیکار باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
بهترین و ایمن ترین ماشین عالم بده دست راننده ناشی می اندازت ته دره ولی یه گاری داغون بده دست راننده ماهر سالم میرسونت به مقصد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۱۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
علت اینکه رشته های پزشکی و پیراپزشکی هنوزم بازار کار خوبی دارن اینکه اجازه ورود بی رویه دانشجو رو گرفتن همچنین به دانشگاه های پولکی به جز تعداد محدودی اجازه پذیرش دانشجو روندادن که هرجا پای پول درمیون باشه کار خراب میشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
بدون شرح):
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
داشتن فرهنگ کار و تدبیر در همه سطوح و هرچه سریع تر عملی شود ما اثر تحریم رامی بینیم چون روی اقتصاد کار نشده است و خیلی وقت ها وقتی پول نداریم میگیم خدا میده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
آخه دانشگاه و بیکاری ربطی به هم ندارن.
با دانشگاه نرفتن تغییری در آمار بیکاری شکل نمی گیره بلکه زمینه فساد و اختلاف بیشتر طبقاتی در قشر کم سواد بیشتر میشه.
تنها راه حل اینه که دانشگاه های فنی همه با هم بوسیله دولت به صنعت فشار بیارن که اگه صعنت معافیت های مالیاتی و تسهیلات بیشتر میخواد، باید بخش علم و فناوری شرکت هاش رو با مشارکت دانشگاه ها انجام بده مثل تمام کشورهای پیشرفته. اینطوری هم سطح دانشگاه ها و هم سطح صنعت ها بالاتر میره و آمار بیکاری و کم سوادی به صفر میرسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
والا رشته ما که خوب بود بازم کار توش نیست،چند ساله مدرک لیسانس گرفتم ،خونه نشینم،کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
باید توکشور ما به افراد تحصیل کرده موقعیت شغلی بدن نه به دلال ها در حال حاضر تو همه ی کارخانه ها وشرکت ها اگه بفهمن که فردی تحصیل کرده است سریعا از شرکت اخراجش میکنن میکن درس خوندی برو واسه خودت کار پیدا کن .
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۶:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این همه میگن نانو علم نو ظهور دنیاست وایران پنجمین کشور از لحاظ فناوری نانو هست من با مدرک ارشد نانو تکنولوژی بیکارم و حتی کارگری هم قبولم نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه ، فرهنگ سازی و اقتصاد خراب نتیجه ش همین میشه
Germany
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این مطلب اصلا واقعیت ندارد که آدم به جای رفتن به دانشگاه باید وارد بازار کار شود
به نظر من ایرانی ها هم باید در دانشگاه درس را به صورت علمی و اصولی تجربه کنند و هم به صورت کارآموزی و کارورزی های علمی و دقیق رشته خود را در بازار کار پیگیری نمایند تا در آینده وارد بازار کار شوند
مشکل از کارورزی غیر اصولیست.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
اگر ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی دو برابر شود تا چند ساله دیگر تقاضا جامعه جهت به کار گیری از این رشته ها کم میشود
اما با توجه به لابی و قدرتی که پزشکان تا به الان داشته اند باعث شده پذیرش این رشته در دانشگاه، با توجه به نیاز جامعه کم باشد و هیچ وقت این رشته به افول نرود
و این را هم باید قبول کرد که طرح تحول سلامت با شکست مواجه شده است و بهترین کار جهت کاهش هزینه پزشکی ، تربیت نیروی پزشک و پیرا پزشک زیاد کرد تا نیاز جامعه بر طرف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
شما به راحتی میگی دو برابر به عواقبش فکر نمیکنی؟ دو برابر شدن ظرفیت یعنی دانشگاه های که دو کلاس تشکیل میدادن باید چهار کلاس تشکیل بدن یعنی موانع فیزیک وجود داره و از اون مهم تر دو برابر شدن ظرفیت به چه قیمتی؟ هر کی با هر سطح علمی بیاد بره پزشک بشه؟با سلامت مردم باید چند بار بازی بشه تا الان مشکل تراریخته بود الان سلامت ناکارامد هم بیاد اضافه بشه؟بجای حذف صورت مسئله بیاین حلش کنین مشکل از کجاست که مهندسی ما به اینجا رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
راست میگی عرضه و تقاضا در این رشته ها با هم همخوانی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
فقط پارتی.والسلام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
رشته هایی که گفته شد همیشه بازار کار داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
پزشکی یا کامپیوتر بخونی آره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
ممن دوست دلرم پرستاری قبول بشم الاهی کمکم کن .
Iran (Islamic Republic of)
بسه دیگه
۱۶:۱۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
پرستاری یک حرفه س نه یک شغل ، دید امثال شماها فقط پول بوده ولا غیر با پزشکی چنین رفتاری شد عواقبش رو هم دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
به نظر من اغلب افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل میشن فقط مدرک می گیرن اما کارشون رو واقعابلد نیستند، این از یک طرف بر میگرده به ضعف سیستم دانشگاهی در آموزش موثر و از طرف دیگه به خود دانشجوها چون اغلب دانشجوهای ما اگر بخواهیم واقعیت رو بگیم واقعا درس نمی خونن و تلاش نمی کنن و دانشگاه رو صرفا محلی برای وقت گذرونی در نظر می گیرند وگرنه برای کسی که واقعا درس خونده و کارش رو بلده همه جا کار هست و منتش رو هم میکشند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
فقط صنایع، مویریت و اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۲:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
رشته تحصیلی ودانشگاه مهم نیست مهم پارتی هست که اگرنداشته باشی یعنی هیچ واگر داشته باشی دانشگاه هم نرفته باشی کار پیدا میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
دانشگاههاباید بانیاز جامعه و واقعیات درسها را و کارگاهارو بروز رسانی کنند نه اینکه همچنان دادن مقاله پولساز باشد!! این همه سال مقاله دادند چند گره ومشکل کشور رو حل کرد؟!
نگاهی به سبک اموزش در دانشگاههای معتبر دنیا و بومی سازی مخصوصا به لحاظ فرهنگی واعتقادی چاره سازی خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
الان فقط بند پ جواب میده اگه بند پ باشی تحصیلات مهم نیست دوبرابر افراد دارای تحصیلات عالی پول میگیری تازشم کار نمیکنی حقوق می گیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این آشفتگی در بازار کار نتیجهعملکرد ضعیف مسئولان از سال ۷۰ به بعد هست نسل دهه ۶۰ هر جا ورود کرد اونجا نابود شد در صورتی که اگه مسئولان زیر ساختهای لازم آماده میکردند میتونستند به بهترین شکل از این ظرفیت که آرزوی هر کشوری هست استفاده کنند جامعه داره به سمتی میره که آرزوی هر کسی تحصیل و ماندن در اروپا و امریکا و کاناداست
Iran (Islamic Republic of)
Omid
۱۰:۵۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
برقو یادتون رفت.جزو پرتقاضا ترینها و الانم جزو بیکارترینها.چون ارتباط مستقیم با صنعت داره صعنت ماهم شیب نزولی داشته همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
کشور را به روزی انداخته اید که مهندسان برق و مکانیک و کامپیوتر بیکار شده اند. مطمئنا تا این افراد سر کار نروند اقتصاد ایران درست نخواهد شد
آخرین اخبار