میلاد همچنان پردردسر/ بیماران گله مند از بیمارستان های دولتی هستند

روزانه بیمارستان میلاد میزبان بیمارانی است که از شهرهای دور و نزدیک برای درمان خود به کلانشهر تهران سفر کرده‌اند و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیمارستان میلاد، یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کشور است که در دل پایتخت نه تنها بیماران استان تهران را پذیراست، بلکه هزاران نفر هر روز از سراسر کشور به اینجا می‌آیند تا از خدمات درمانی رایگانی که توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان ملکی تامین اجتماعی به بیماران ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

نوبت گیری از بیمارستان ملکی تامین اجتماعی

یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران این بیمارستان نوبت گیری برای بخش‌های مختلف درمانی است. طی چند سال گذشته و به منظور کاهش صف های طولانی نوبت دهی در مراکز درمانی، طرح نوبت دهی اینترنتی و تلفنی در بیمارستان میلاد راه اندازی شد، اما این نوبت دهی ها نیز با مشکلات زیادی رو به روست. هر فرد در ماه فقط یکبار می‌تواند از طریق سامانه اینترنتی نوبت دریافت کند که البته راه اندازی این سامانه نتوانسته به طور قطعی مشکلات بیماران را حل کند. در این شرایط ممکن است اینترنت در دسترس همه مردم نباشد و یا آن‌ها با نحوه ثبت نام اینترنتی آشنا نباشند.

البته باید گفت که نوبت گیری تلفنی نیز مشکلات خود را دارد. همراه بیماری می‌گفت: بعد از تلاش‌ بسیار برای گرفتن نوبت از سامانه تلفنی بیمارستان بالاخره خط به اپراتور وصل شد، اما در نهایت اپراتور ظرفیت درمانگاه را تکمیل اعلام کرد و گفت: جهت اخذ نوبت مجدد می‌توانید در ابتدای روز بعد تماس بگیرید.

او ادامه داد: با این وضعیت باید یک هفته تا یک ماه در نوبت بمانید که این میانگین زمانی بر اساس نوع انتخاب پزشک متفاوت است. مثلا برای مادرم که بیماری قلبی دارد، بیش از 10 روز طول کشید تا بتوانم نوبت بگیرم، این در حالی است که یک لحظه تعلل در درمان بیمار قلبی،  جایز نیست. خیلی از اوقات عمر افراد کفاف نمی‌دهد، چرا که اغلب بیماران قلبی و دیابتی شرایط خوبی ندارند.

مشکل دیگری که نوبت دهی اینترنتی و تلفنی برای بیماران به همراه دارد، این است که در زمان مراجعه، پزشک انتخابی حضور ندارد و پزشک دیگری بیمار را معاینه می‌کند، این در حالی است که بسیاری از بیماران از این وضعیت گله مندند. بیمارانی که طول درمان خود را با پزشک خود گذرانده اند حال با تغییر پزشکشان ممکن است در روند درمان با مشکلاتی مواجه شوند.

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی بیمارستان میلاد یکی از بخش هایی است که افراد تحت پوشش تامین اجتماعی خدمات رایگان را گاهاً با صرف هزینه کم دریافت می‌کنند. برخی خدمات دندانپزشکی از جمله رادیولو‍‍‍ژی دندان در بیمارستان میلاد برای افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، رایگان است، اما ارائه خدمات خاص در این کلینیک برای بیماران هزینه‌بَر است. ضمن اینکه دندان پزشکان میلاد اغلب به علت تعداد زیاد مراجعان وقت کافی برای انبوه بیماران مراجعه کننده ندارند.

نوبت گرفتن از کلینیک دندانپزشکی میلاد کار آسانی نیست. افرادی که از طریق اینترنت یا تلفن توانسته‌اند وقت دندانپزشکی بگیرند، وضعیت بهتری دارند، اما برخی از آن‌ها همراهان بیماران هستند که از شهرهای دیگر آمده‌اند و از فرصت بستری شدن همراهشان استفاده می‌کنند تا از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند. در این شرایط آن‌ها در صف‌های طولانی و گاها شلوغ می‌ایستند که بتوانند میان نوبت بیماران دیگر مشکلات دندان خود را حل کنند.

یکی از بیماران می‌گفت: پس از ساعت‌ها تماس و پشت خط ماندن برای دندانپزشکی نوبت گرفتم، اما نوبت را برای یک ماه دیگر دادند، معلوم نیست تا آن زمان دندانم چه وضعیتی پیدا کند.

دغدغه‌های همراهان بیماران بیمارستان میلاد

البته مشکلات بیمارستان میلاد به طریقه نوبت دهی به بیماران خلاصه نمی‌شود. بسیاری از بیماران بیمارستان میلاد از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و در زمان بستری شدنشان خانواده و همراهانشان مکانی برای اقامت ندارند. بسیاری از این همراهان به دلیل نداشتن مکان اقامت مناسب در کلانشهری مانند تهران، سرگردان هستند. هزینه مسافرخانه ها برای کسانی که مجبورند چندین روز و حتی چندین ماه در تهران بمانند، گران تمام می‌شود، در حالی که بیمارستان میلاد و حتی سازمان تامین اجتماعی می‌توانند اقامتگاهی را برای همراهان این بیماران فراهم کنند.

پدر یکی از بیماران می‌گفت: 3 ماه پیش برای درمان بیماری دخترم که ناراحتی ریه دارد، به تهران آمدیم.گفتند باید به بیمارستان میلاد بیاییم، اینجا دستگاه‌های مجهز دارند و از همه مهم تر با بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی می‌توانیم هزینه کم تری بپردازیم.

او توضیح داد: الان 3 ماه است که بیشتر از آنچه قرار است از بیمه بگیریم، خرج اقامت و خورد و خوراک کردیم. حتی بارها برای انجام بخشی از مراحل درمان به مطب‌های خصوصی پزشکان هم رفتیم. این رفت و آمدها نه تنها کم خرج نیست، بلکه خیلی هم گران است.

مینا یکی از همراهان بیمار بخش قلب بیمارستان میلاد است که از مشهد به تهران آمده و از دو شب گذشته به پرستاران برای خدمت رسانی به خواهرش کمک می‌کند و شب‌ها روی صندلی می‌خوابد. او می‌گفت: غذای بیمارستان تعریفی ندارد، از طرفی هم آن قدر درباره عفونت بیمارستان شنیده ام که ترجیح می‌دهم از غذای بیمارستان نخورم و از بیرون غذا تهیه کنم.

رسیدگی‌ها در اورژانس میلاد

مشکلات اورژانس بیمارستان میلاد و حتی بخش‌های مختلفی که بیماران بستری هستند هم یکی از دغدغه های اصلی بیماران است. گلایه‌های بیماران در زمان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌های دولتی، درباره رسیدگی‌های دیرهنگام و کم توجهی به بیماران است که باعث شکوائیه‌های زیادی می‌شود.

پیرمردی از عدم رسیدگی به بیمارش گلایه می‌کرد، در حالی که با عصبانیت داد می‌زد و می‌گفت: حدود ۱۵ روز است که بیمارم اینجا بستری شده است. تا الان هیچ رسیدگی ای انجام نشده و برای سونوگرافی و دیگر آزمایشات پرستاران نمی‌آیند بیمار را ببرند، من با اینکه سنم زیاد است و توانایی ندارم، مجبورم با ویلچر، خودم او را جا به جاش کنم.

اجرای طرح تحول سلامت، بهبود خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی را هدف قرار داده بود.قرار بود که این طرح در بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز اجرا شود و بر این اساس تلاش شود تا مانند بیمارستان‌های دولتی، بیماران و همراهان آنان برای تهیه ملزومات پزشکی از بیمارستان خارج نشوند، اما مشکلات کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی که به امید درمان رایگان به بیمارستان‌های این سازمان مراجعه می‌کنند، کمی متفاوت است. اغلب آن‌ها مجبورند برای تهیه داروهای بیماران خود به خارج از بیمارستان مراجعه کنند که علاوه بر هزینه بالای دارو موجب می‌شود که برای رفت و آمد در شهری مانند تهران هزینه زیادی صرف کنند.

به هر حال تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی برای بیش از 40 میلیون بیمه شده آن اندک است. میلیون‌ها کارگر و کارمند بیمه شده، سال‌ها حق بیمه می پردازند تا اگر روزی خود یا یکی از عزیزانشان بیمار شدند، بی دغدغه در بیمارستان بستری و درمان شوند، بیمارستانی که بی رنج سفر و نوبت دهی طولانی، بیمار را پذیرش کند. هزاران نفر از آن افراد که عمدتا از نظر مالی کم توان هستند، مجبورند هر روز برای پذیرش در بیمارستان‌های رایگان، مسافت طولانی را طی کنند، درحالی که چندان هم رایگان تمام نمی‌شود.

در خصوص مشکلات و دغدغه‌های بیماران بارها با مسئولان بیمارستان میلاد تماس گرفته شد، اما آنان پاسخ به ابهامات را به جواب‌های کتبی بعد از نامه نگاری موکول کردند و حتی حاضر به پاسخگویی حضوری درخصوص مشکلات بیماران بیمارستان نشدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Payam Heydari
۱۲:۰۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
سلام رسیدگی به بیماران از اطلاع رسانی صحیح تا ارجاع بیمار از نوع بیماری و رفع مشکلات از طرف پرسنل بسیار نامطلوب بد هست برخی عناصر پرسنل بیمارستان که بسیار کار دور از وجدان پزشکی دارن.امید به یاری شهروندان که به این موضوع رسیدگی کنند باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۵۲ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
سلام
می‌توانند سیستم رو طوری طراحی کنند که راحت نوبت بگیریم و به ترتیب تا چند ماه دیگر حداقل مردم میفهمن نوبت دارند حالا چرا اینکار رو نمی‌کنند .شما بگید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۵۲ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
سلام
می‌توانند سیستم رو طوری طراحی کنند که راحت نوبت بگیریم و به ترتیب تا چند ماه دیگر حداقل مردم میفهمن نوبت دارند حالا چرا اینکار رو نمی‌کنند .شما بگید
Iran (Islamic Republic of)
آسیه
۰۱:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
واقعا چرا اینقدر نوبت دهی سخت کردین ؟
Iran (Islamic Republic of)
آسیه
۰۱:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
واقعا چرا اینقدر نوبت دهی سخت کردین ؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام من دو با ر تو بیمارستان میلاد جراحی کردم از پزشک جراحی عمومی راحت تونستم وقت بگیرم اسکن قلب وستی اسکن وتمام ازمایشها با نظم خوبی انجام شد ولی الان برای ارتوپد نمی تونم وقت بگیرم دندون پزشکیش شیفت شب وراحت وقت گرفتم برای همگی ارزوی سلمتی دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
نمیدونم الان کروناست شرایط چجوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
چی مملکت ما رو حسابه که اینشون رو حساب باشه میسپرمتون به خدااااااااااااااا
Germany
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
بسیار راضی بودم اماچون رودم پاک نبود دستور تکرار دادند
Ukraine
ساناز
۱۲:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
چه ساعت و چه روزی باید نوبت اینترنتی بگیریم؟؟؟؟؟؟یه نفر جواب بده لطفا
Iran (Islamic Republic of)
فرشته ستارمنش
۱۲:۱۵ ۲۶ دی ۱۳۹۸
در موقع ثبت نام برای وقت گیری کلمه عبور میخواهد .من نمیدونم چی بنویسم تا ثبت نام کنه.لطفا راهنمایی کنید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا شکوهی
۰۸:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام فقط میخواستم بگو که تلفنچی روز سه شنبه صبح در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۸ خیلی و بی تربیت است که من تماس گرفتم نمیزاره من حرف بزنم بهش میگم شملره نپبت دهی جواب نمیده با لحن تند به من میگه چرا تماس گرفتی خیلی بی تربیت و خیلی تند حداقل با لحن بهتر بگه شلوغه تحمل کنید و بعد تلفن قطع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۰۰:۵۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
چند روز هرنیمه شب اقدام به گرفتن وقت اینترنتی کردم. بالاخره بعداز یک هفته یک وقت خالی باز شد، تا مشخصات رو وارد کردم و تایید رو زدم، خطا در برقراری ارتباط زد. مسخره نیست واقعا...؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
یک افتضاح به تمام معناء ۳ماه است برای ارتوپدی از هیچ یک از بیمارستان های تامین اجتماعی نمی توانم شماره ویزیت بگیرم با این وضع می خوان مردم بیمه کنن بابا جمع کنین این دروغ دغل را حق بیمه پرداخت می کنیم این وضع داریم چه برسد رایگان بیمه شون .....
Iran (Islamic Republic of)
شبنم شاهرخی
۰۰:۳۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
وقت دندانپزشکی
۱۲۳۴