رئیس سازمان دامپزشکی مطرح کرد؛

ارتقای واردات گوشت از کشورهای واردکننده/ کاهش ۵۰ درصدی ویروس آنفلوانزا در کانون‌های مرغداری

رفیعی‌پور، گفت: واردات گوشت از پنج کشور واردکننده به بیش از ۴۲ کشور در سال جاری افزایش یافت.

ارتقای واردات گوشت از کشورهای واردکننده/ کاهش ۵۰ درصدی ویروس آنفلوانزا در کانون‌های مرغداریبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی در بازدید از یکی از بزرگترین مراکز بسته‌بندی گوشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگرچه در روزهای اخیر با اظهارات رئیس جمهور آمریکا، مردم گمان کردند که وارد شرایط جدیدی از تحریم شدیم، اما می‌توان گفت که تحریم چیز جدیدی نیست چرا که حدود ۴۰ سال است که وارد تحریم شدیم.

به گفته وی، طی این سال‌ها همت و تلاش نیروهای شبانه روزی شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی موجب شده تا مردم با کمبود غذا روبه‌رو نشوند.

رفیعی پور ادامه داد: در بزرگترین مجموعه بسته‌بندی گوشت بیش از هزار نیروی کارمند و ۲۵ نفر نیروی دامپزشکی تلاش می‌کنند تا امنیت غدایی مردم به خطر نیفتد.

رییس سازمان دامپزشکی خوداتکایی در تولید غذا را یک ضرورت برشمرد، گفت: سرمایه گذاری در حوزه دام و طیور، آبزیان، زنبور عسل،کرم ابریشم و صنایع بالا دستی و پایین دستی بهترین جایگزین برای خروج تک محصولی از صادرات منابع نفتی وبستن چاه‌های نفت کشور است.

وی با اشاره به اینکه احتمال مشکل دار بودن گوشت‌های چرخ کرده وجود دارد، بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که از خرید گوشت‌های بسته‌بندی فاقد برچسب اجتناب کنتد چرا که با نگه داری گوشت در فضای نامناسب محیط و دما امکان آلودگی نیز وجود دارد.

به گفنه وی، چرخه اقتصادی بزرگ‌ صنعت دام و طیور در حوزه تولید داخل بخشی از نیاز کشور خود را از طریق واردات تأمین می‌کند تا بتواند امتیت غذایی گشور را حفظ کند.

وی از ارتقای واردات گوشت از کشورهای وارد کننده خبر داد و‌ گفت: واردات گوشت از ۵ کشور وارد کننده سال گذسته به ۴۲ کشور در سال جاری رسید به طوریکه هم اکنون گوشت مورد نیاز داحل علاوه بر آمریکای شمالی از کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه نیز وارد می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان قاچاق گوشت چندان‌چشمگیر نیست، افزود: با توجه به اتکه چند روزی تا عید قربان زمان بیشتر باقی نمانده است ،مقدار محدودی دام زنده از مرزهای دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی علیه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان، بیان کرد: با توجه به عدم تولید واکسن در داخل سعی کردیم با توزیع واکسن های وارداتی بیماری آنفلوانزا در کشور را مدیریت کنیم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون دوز واکسن طی چهار ماه اخیر به مصرف رسیده است،بیان کرد: همچنین امروز ۱۰ میلیون دوز واکسن از گمرک ترخیص خواهد شد،ضمن آنکه دوشنبه هفته آینده ۳۵ میلیون دوز واکسن می‌رسد.

به گفته وی؛ با وجود تلاش واکسن سازان داخلی، تا دو ماه اینده واکسن های تولید داخل در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول از نیاز سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز صنعت مرغ تخم‌گذار خبر داد و‌ گفت: با توجه به انکه تا کنون واکسیناسیون استان‌های اصلی از جمله قزوین، تهران، البرز، قم و اصفهان انجام شده است جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه ویروس انفلوانزا در کشور وجود دارد، بیان کرد: براین اساس عدم رعایت موارد بهداشتی در واحدها موجب شده تا مجددا ویروس در کانون‌ها شیوع یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: در۴ ماهه امسال ۵۰ تا ۹۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ناشی از رعایت مسایل بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه با کاهش ویروس در کانون‌ها مواجه بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار