بلا‌هایی که دندان عقل بر سر شما می‌آورد

جراح دندانپزشک درباره عواقب رسیدگی نکردن به دندان عقل و تاثیر ان بر سلامت بدن توضیح داد.

محمد پارسیون جراح دندانپزشک و عضو هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه دندان‌های عقل با روند رشد نادرست باعث ایجاد عفونت یا آسیب رسانی به دندان‌های مجاور می‌شوند،  اظهار کرد: دندان‌های عقل در واقع چهار دندان انتهای هر قوس فکی‌اند که معمولا دندان پزشکان آن‌ها را آسیای سوم می‌نامند و رویش آن بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: دلایل زیادی از جمله عوامل ارثی، مشکلات مادرزادی، برخی بیماری‌ها  و عواملی دیگر از قبیل نبودن  فضای کافی انتهای فک نسبت به  اندازه دندان سبب رشد ناکافی  و مشکلاتی نظیر باقی ماندن دندان  به صورت نهفته یا نیمه نهفته در زیر بافت نرم یعنی لثه یا گاهی زیر بافت سخت (استخوان)  می شود.

دندان

این جراح دندانپزشک با بیان اینکه دندان‌های عقلی که سر جای درست خود رشد کرده‌اند، نیازی به جراحی ندارند، گفت: اما اغلب، رویش دندان‌های عقل برای افراد مشکل ساز می شود که برای جلوگیری از عواقب بعدی توصیه می‌شود قبل از ۳۰ سالگی  جراحی دندان انجام شود.

پارسیون افزود: در غیر این صورت عوارضی مانند تغییر شکل و آسیب در ریشه دندان مجاور، ایجاد کیست و تومور‌های خوش خیم و بدخیم با منشاء دندانی، کاهش استحکام مکانیکی وتراکم استخوانی فک، ایجاد التهاب و عفونت بروز می کند و بنا به گفته برخی منابع نامرتبی قوس فکی و دندان‌های جلو را شاهد خواهیم بود.

بلاهایی دندان عقل بر سر شما می آورد

این جراح دندانپزشک با اشاره به پوسیدگی زودهنگام دندان های عقل بیان کرد: این مشکل به دلیل واقع شدن دندان ها در انتهای فک و توجه ناکافی به شسشتوی دندان های قسمت عقبی فک ایجاد می شود همچنین این پوسیدگی در انتهای فک می‌تواند به سرعت به دندان‌های مجاور منتقل  شود.

ضرورت انجام معاینات دوره ای برای سلامت دندان عقل

وی با تاکید بر اهمیت مراجعه به دندانپزشک به صورت دوره‌ای گفت: معمولا پزشک با توجه به تصویر رادیوگرافی، احتمال پیشروی کردن یا پیشروی نکردن  رشد دندان عقل نسبت به وضعیت فعلی را بررسی و در صورت نیاز زمان جراحی را تعیین می‌کند.

پارسیون بیان کرد: دسته‌ای از این جراحی‌ها توسط جراحان عمومی قابل انجام است، اما دسته‌ای دیگر از جراحی‌ها به خصوص در فک پایین به دلیل نزدیکی بعضی عروق و اعصاب به ویژه در انواع نهفته و نیمه نهفته باید توسط جراحان فک‌و‌صورت انجام شود.

بلا‌هایی که دندان عقل بر سر شما می‌آورد

این عضو هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران گفت: با توجه به شرایط دندان، روند درمان و مراقبت‌های پس از آن می تواند متفاوت باشد؛ گاهی حتی نیاز است دندان را تکه تکه کرده و خارج کنیم، گاهی نیاز به بخیه دارد؛ اما معمولا جراحی با خونریزی سطحی همراه است که ما را ملزم به مصرف غذا‌های سرد و نرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جراحی دندان عقل جزو جراحی‌های ساده است، یادآوری کرد: با وجود ساده بودن این جراحی  اما نزدیکی دندان به اعصاب و کم تجربگی جراح می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند بی‌حسی گوشه لب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی یوسفی
۱۷:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۸
باسلام دندون عقل من کج و داخل لثه است همیشه درد دارم به دندانپزشک مراجعه کرده ام میگوید دندان عقل شما روی عصب است اگر انرا بکشید ممکن است نصف صورتتان فلج شود لطفا بگوییدمن باید چکارکنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
این دندانپزشک رامیشناسم کارش واقعا درسته
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۲۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
سلام آ درس مطب کجاست؟
آخرین اخبار